W jaki sposób kreować i budować wizerunek w social media?
3 min
3 min
Liczba osób korzystających z serwisów społecznościowych w Polsce wynosiła w styczniu 2024 roku blisko 28 mln. Za pośrednictwem tych platform możesz dotrzeć do prawie wszystkich internautów w naszym kraju. To okazja, aby zaprezentować ofertę różnym grupom odbiorców. Jak optymalnie wykorzystać social media, aby kreować i budować wizerunek?
Kształtowanie wizerunku w mediach społecznościowych odgrywa ważną rolę. To, że z tych serwisów korzysta ok. 28 mln internautów, powoduje, że nie można ich pomijać w prowadzonych działaniach marketingowych online bez względu na branżę.
Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2024-poland
Skutecznie budowany i utrzymywany wizerunek firmy przekłada się na uzyskanie większych zasięgów i zdobywanie klientów. Kolejną kwestią jest postrzeganie marki i pozytywne skojarzenia z nią, co docelowo prowadzi do uzyskania lepszych wyników operacyjnych. Odczucia Twoich odbiorców w social mediach zależą od wielu czynników, takich jak: ton marki, publikacje czy interakcje z internautami. Dzięki budowaniu pozytywnego wizerunku możesz skuteczniej docierać do oczekiwanej grupy odbiorców i wpływać na ich decyzje zakupowe.
Media społecznościowe stały się ważnym narzędziem komunikacji z klientami. Dają one możliwość pokazania osobowości, wartości i oferty. Jeżeli chcesz wywrzeć pozytywne wrażenie na odbiorcach, musisz jednak utrzymywać wysoką jakość przekazu informacyjnego i marketingowego. Oto kilka ważnych danych:
Konsumenci są ponad dwukrotnie bardziej skłonni do zakupu w znanych im sklepach, z którymi wiążą pozytywne doświadczenia.
Źródło: https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2019-07/2019_edelman_trust_barometer_special_report_in_brands_we_trust.pdf
Wymaga to zwrócenia uwagi na wiele kwestii. Nie jest też tak, że zbudujesz pozytywny wizerunek w internecie i taki pozostanie bez względu na to, jakie działania podejmiesz w przyszłości. Ustal strategię i skoncentruj się na niej. Oto, jakie kroki warto podjąć, aby odpowiednio zaplanować działania.
Zdefiniuj tożsamość marki
Twoje treści powinny wywoływać emocjonalną reakcję. Przykładowo, Nike swoim przekazem próbuje Cię motywować. Określ misję marki – co robisz, jak to robisz, dla kogo i dlaczego. Zidentyfikuj swoje podstawowe wartości. Ustal, czym Twoja marka wyróżnia się na tle konkurencji, jakimi różnicie się wartościami. Określ, jakie kolory, czcionki i obrazy pasują do Twojej marki.
Zrozum swoich odbiorców
Zrozumienie, do kogo próbujesz dotrzeć, ułatwia określenie najlepszego sposobu na to. Jeśli chcesz trafić do liderów biznesu, możesz użyć formalnego tonu. Gdy chodzi o nastolatków, odpowiedni będzie nieformalny język. Przeprowadź ankietę wśród obecnych klientów i zbierz informacje demograficzne, aby stworzyć ich profil na podstawie wieku, płci, miejsca zamieszkania, zainteresowań, nawyków, zawodu czy dochodów gospodarstwa domowego.
Opracuj strategię treści
Ustal, co chcesz osiągnąć dzięki swojej strategii w mediach społecznościowych i określ kluczowe wskaźniki wydajności (KPI). Jeśli chcesz zwiększyć ruch na stronie internetowej, możesz mierzyć, jak zmienia się liczba odwiedzających. Sprawdź, co publikuje i jak działa konkurencja, co generuje u nich interakcje. Możesz również ustalić, w których serwisach społecznościowych nie ma aktualnie odpowiedniego contentu dla Twojego odbiorcy. Może warto postawić na marketing na Instagramie, Youtube lub w innym serwisie.
Analizuj, jakie treści generują najwięcej wyświetleń i zaangażowania. Stwórz kalendarz contentu. Określ, jakiego rodzaju posty będziesz publikować w poszczególnych sieciach społecznościowych i jak często.
Korzystaj z płatnych reklam
Płatne reklamy pozwalają szybko dotrzeć do nowych obserwujących, zwiększając zasięg. Tak możesz prowadzić m.in. marketing na Instagramie. Tworząc reklamy, odnoś się do tożsamości marki – pamiętaj o założonym tonie i aspektach wizualnych. Kieruj je do Twojej grupy docelowej – systemy reklamy pozwalają Ci dosyć precyzyjnie wybrać, komu będą prezentowane kreacje reklamowe.
Analizuj i optymalizuj swoje wysiłki
Kiedy określisz KPI, ustal również, jak będziesz je mierzyć. Przykładowo, jeśli chcesz zwiększyć rozpoznawalność na X (Twitter), możesz śledzić polubienia czy komentarze. Analizując sukces swoich działań marketingowych w mediach społecznościowych, możesz określić, co działa a co nie.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.