Mediaplan – czym jest?
3 min
3 min
Na skróty
Opieranie działań marketingowych na spontanicznych poczynaniach to droga „donikąd”. Konieczne jest przyjęcie ściśle określonych ram promocyjnych, umożliwiających skuteczne działanie, przygotowanie się na sytuacje kryzysowe, a także na zmiany w bieżących trendach. Jednym z bardziej istotnych czynników, które umożliwiają prowadzenie skutecznych kampanii marketingowych jest mediaplan. Co to takiego? Kiedy stosuje się tego rodzaju dokument?
Zdj 1. Mediaplan to strategiczny element przygotowania planu promocji marki
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/strategia-skrzynka-liter%C3%B3wka-s%C5%82owa-791197/
Plan kampanii reklamowej zawiera różnego rodzaju elementy. Może skupiać się na wydarzeniach zewnętrznych (eventach), promowaniu produktów przez influencerów albo poprzez budowę optymalizowanej strony internetowej pod kątem pozycjonowania stron internetowych. Na plan reklamowy składa się także mediaplan. Co więcej, bez niego żadna strategia marketingowa nie ma w gruncie rzeczy sensu.
Mediaplan to narzędzie umożliwiające wykonywanie działań promocyjnych na różnego rodzaju płaszczyznach medialnych. Jest on skorelowany z główną strategią marketingową i odnosi się do takich elementów jak m.in. mass media, social media czy pozostałe kanały komunikacji z klientem. Dokument nosi miano “strategicznego”. Bez media planningu nie ma możliwości prowadzenia przemyślanych, skutecznych i opłacalnych działań promocyjnych w różnych środkach przekazu.
Z czego składa się mediaplan? Ten dokument marketingowy zbudowany jest z kilku elementów. Każdy z nich pełni istotną rolę w tworzeniu strategii komunikacji medialnej.
Po przygotowaniu mediaplanu można przystąpić na jego bazie do realizacji reklamy (np. przygotowania wideo reklamowego), w ramach określonego budżetu i nałożonych w ostatnim rozdziale wymogów.
Zdj 2. Elementem mediaplanu mogą być np. reklamy zewnętrzne
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/dzi%C4%99kujemy-neony-neon-reklama-362164/
Mediaplan daje szereg możliwości i jest kluczową formą prowadzenia kampanii reklamowej. Przede wszystkim może stanowić wzór wytycznych dla zewnętrznych podwykonawców, którzy np. będą wdrażać poszczególne etapy kampanii (m.in. wykonanie contentowe). Mediaplan umożliwia również szybkie analizowanie założeń i wyciąganie wniosków z prowadzonych prac.
Precyzyjne określanie reklam zwiększa też opłacalność kampanii (poprawia współczynnik ROI), a także optymalizuje jej zasięgi. Spójność przekazu całej promocji medialnej (taki sam sposób prezentowania marki w massmediach i w mediach społecznościowych), a także poprawa jakościowa wyniku kampanii (wraz z poprawą współczynnika konwersji) to kolejne zalety wynikające z wdrażania tego dokumentu.
Przykładem zastosowania mediaplanu są szeroko zakrojone akcje promocyjne w mediach tradycyjnych. Tam jest on szczególnie istotny z dwóch powodów. Po pierwsze – optymalizacja kosztów gra istotne znaczenie przy tak drogich nośnikach reklamowych, a po drugie, pozwala on na kontrolę emisji reklam w zaplanowanym czasie.
Poza tym jednak mediaplany stosowane są także w kampaniach Facebook Ads, przy prowadzeniu działań Google Ads, podczas wdrażania reklam na portalach internetowych, a nawet kampaniach outdoorowych. W praktyce nie ma możliwości przygotowania skutecznej strategii bez przygotowania kompleksowego planu promocji w mediach. Pamiętaj, że jest to tak samo ważne przy prowadzeniu promocji na własną rękę, jak i zlecaniu jej zewnętrznym agencjom.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.