Czy wiesz, jak stworzyć autentyczną markę osobistą?
5 min
5 min
Na skróty
Można by podejrzewać, że marketing, którego istotą jest kreacja i budowanie wizerunku, z góry przekreśla takie cechy jak autentyczność. Czasy się jednak zmieniają i nawet od przestrzeni marketingowych i biznesowych oczekuje się coraz więcej prawdy. A w przypadku tworzenia marki osobistej jest ona szczególnie potrzebna i jak się okazuje również pomocna. Nic bowiem tak nie przyciąga odbiorców, jak autentyczność właśnie. Jak się na nią odważyć w świecie, którego istotą do tej pory była kreacja? O tym w artykule.
Jak zwykle zacznijmy od podstaw, czyli od zdefiniowania pojęcia autentyczności.
Jej definicja obejmuje takie elementy jak:
Osoba autentyczna elastycznie reaguje na rzeczywistość zgodnie ze swoim wewnętrznym kompasem, a nie podąża za z góry określonym scenariuszem. Oczywiście może go mieć w zanadrzu, jednak jest na tyle otwarta i uważna, że łatwo dostosowuje się do zmieniających okoliczności i żywo na nie reaguje.
Marka osobista zbudowana na autentyczności, będzie więc odzwierciedleniem Twojego prawdziwego „ja”. Brzmi pięknie w teorii, jednak zdecydowanie trudniej jest wprowadzić te elementy w życie. Pytanie też brzmi, czy warto. Czy nie lepiej pozostać, przy starym dobrym kreowaniu wizerunku?
Autentyczność, choć wydaje się ryzykowna, niesie ze sobą szereg zalet, szczególnie przy budowaniu marki osobistej. Jak wiadomo, personal branding powinien być odzwierciedleniem Ciebie, więc im szybciej pozwolisz sobie na bycie sobą również w przestrzeni biznesowej, tym łatwiej będzie Ci zarządzać własną marką i tym skuteczniej przyciągniesz do siebie takich odbiorców, o jakich Ci chodziło.
Sprawdź również: Znaczenie autentyczności w budowaniu marki osobistej.
Źródło 1: pixabay.com
Jak widać, autentyczność się po prostu opłaca i warto na nią postawić, tworząc markę osobistą. Od czego więc zacząć?
Przeczytaj także: Odblokowanie Twojej autentyczności: Podróż do budowania marki osobistej zaczyna się od introspekcji.
Zobacz: Sztuka opowiadania historii: Tworzenie autentycznej narracji marki osobistej.
Brak autentyczności łatwo wyczuć. Gdy ktoś nie jest do końca sobą, jakoś tak podskórnie jesteśmy na to wyczuleni. I, mimo że na zewnątrz wszystko może się pozornie zgadzać, to zauważymy pewnego rodzaju niespójność, która może być na dłuższą metę zniechęcająca. Jakie to ma przełożenie na tworzenie marki osobistej? Otóż brakiem autentyczności ryzykujesz trudności w nawiązywaniu prawdziwych kontaktów zawodowych, a także utrudniasz naturalne przyciąganie klientów. Autentyczność jest bowiem magnetyczna, gdyż nie ma w niej sztucznych blokad, które istnieją przy budowaniu wykreowanego wizerunku.
Pomyśl też o tym, jak budowanie sztucznego wizerunku jest wyczerpujące. Trwonisz energię na coś, czego tak naprawdę do końca nie czujesz, co ostatecznie może skończyć się wypaleniem zawodowym.
Sprawdź także: Dlaczego budowanie autentycznej marki osobistej jest ważniejsze, niż myślisz.
Źródło 2: pixabay.com
Największym wyzwaniem autentyczności w biznesie jest umiejętność zachowania niezbędnej równowagi między profesjonalizmem a odsłanianiem siebie. Budowanie marki osobistej polega bowiem na dostarczaniu odbiorcom potrzebnej im wiedzy, przy jednoczesnym byciu sobą. Pamiętaj, by odpowiednio to równoważyć.
Samo bycie sobą, za którym nie stoją doświadczenie, umiejętności i kompetencje może nie wystarczyć. Profesjonalizm też jest ważny. I odwrotnie, możesz posiąść całą wiedzę świata, ale jeśli nie potrafisz być przy tym człowiekiem, efekt również będzie raczej mizerny i trudno będzie go utrzymać w perspektywie długofalowej.
Drugim ważnym aspektem, który może okazać się problematyczny, to wierność sobie. Stanowi ona bowiem podstawę autentyczności. Jednak w toku własnego rozwoju i rozwoju własnej marki z pewnością doświadczysz momentów, kiedy trzeba będzie zweryfikować i możliwe też, że przedefiniować wcześniejsze wartości. To wymaga elastyczności i pokory. Usztywnianie się w raz na zawsze danych rozwiązaniach nie sprawdza się na dłuższą metę.
Poza tym, jeśli chcesz tworzyć prawdziwe relacje, koniecznie musisz uwzględniać napływy z zewnątrz i umiejętnie filtrować je przez siebie oraz przyłączać to, co Ci służy i odrzucać to, co jest nierozwojowe.
Nieustanne balansowanie między zachowaniem wewnętrznej spójności a elastycznością w podejściu do czynników zewnętrznych oraz otwartością na nowe, to kwintesencja autentyczności.
Budowanie autentycznej marki osobistej może wydawać się łatwe i trudne jednocześnie.
Łatwe, gdyż nikt lepiej od Ciebie nie potrafi być Tobą.
Jednocześnie trudne, gdyż wszyscy mamy wdrukowaną silną potrzebę dostosowywania się do otoczenia i bycia takimi, jak reszta, a to hamuje nas to przed postawieniem na siebie.
Nie da się ukryć, że droga autentyczności wymaga odwagi, świadomości, nastawienia na nieustanny rozwój i ciągłej samoaktualizacji, które dotyczą nie tylko sfery zawodowej, ale tak naprawdę całego życia. I choć wyjście poza schemat może początkowo wydawać się trudne i przerażające, może się okazać, że świat biznesu również potrzebuje profesjonalistów, którzy nie boją się nie tylko myśleć inaczej, ale też mówić własnym głosem.
Absolwentka poznańskiego UAMu, dla której język polski nie ma żadnych tajemnic. W Semcore czaruje słowem, tworząc treści idealnie dopasowane do potrzeb klienta. Prywatnie miłośniczka gór, książek, psychologii i jogi.