Omnichannel vs Multichannel vs Cross Channel marketing – poznaj różnice
3 min
3 min
Na skróty
Według raportu Gemius z 2024 roku aż 78% internautów deklaruje kupowanie online. 75% zamawia w polskich sklepach, a 36% – zagranicznych. To jednak nie oznacza, że zrezygnowaliśmy z zakupów stacjonarnych. W wielu przypadkach klienci wręcz oczekują, że sprzedający zapewni oczekiwaną przez nich ścieżkę zakupową np. zamówienia online i odbioru w sklepie. Jaką zatem obrać strategię marketingową? Sprawdź, na czym polega cross-channel retailing i czym różni się od multichannel i omnichannel.
Zdarza się, że te pojęcia są używane zamiennie, ale niesłusznie. Multi-channel marketing oznacza sprzedaż wielokanałową, np. w sklepie stacjonarnym, online i aplikacji, ale na takiej zasadzie, że te kanały nie są połączone – dostarczają różne doświadczenia. Skupia się bardziej na produkcie niż kliencie. W omnichannel również wykorzystuje się wiele kanałów, natomiast są one zintegrowane. Zapewnia się klientowi przejrzystą ścieżkę zakupową, która jest dla niego optymalizowana. Cross-channel marketing to również sprzedaż wielokanałowa, gdzie kanały są połączone, ale niezintegrowane. Przyjrzyjmy się bliżej różnicom między nimi.
Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/multi-channel-cross-channel-omni-channel-whats-priya-sharma-trivedi/
W omnichannel chodzi o doświadczenie klienta, podczas gdy w multichannel – o zaangażowanie. W omnichannel możesz używać wielu kanałów, aby osiągnąć cele marketingowe, ale powinny być zintegrowane. Kluczowe znaczenie ma spójność pod każdym względem. W różnych kanałach pojawiają się różne przekazy, które się uzupełniają. W multichannel działa to inaczej, gdyż kanały mogą działać niezależnie – nie obowiązuje dla nich jedna strategia.
Przykładem omnichannel jest wspomniana możliwość zakupu danej rzeczy online, a następnie jej odebrania stacjonarnie, np. już po godzinie od zamówienia. Cena tego produktu powinna być na miejscu taka sama, jak i na stronie. Tymczasem w multichannel nie chodzi o spójność, lecz o to, aby każdy kanał był angażujący. Może ich być wiele i nie chodzi tutaj o integrację. Im masz więcej kanałów, tym lepiej – wykorzystuj wszystkie, którymi możesz dotrzeć do klienta.
Źródło: https://rockstarmarketing.co.uk/omnichannel-vs-multichannel/#Omnichannel_vs_multichannel_-_The_primary_differences
Jak już wiesz, w multichannel występuje wiele kanałów, a każdy jest obsługiwany niezależnie. Klient może w różny sposób skorzystać z oferty, np. kupić przez telefon, komputer, stacjonarnie czy w czasie spotkania z doradcą. Jednak pomiędzy tymi kanałami nie ma komunikacji. Przykładowo, klient znajdzie oczekiwany produkt na Twojej stronie WWW, ale będzie chciał kupić go przez aplikację. Jednak w niej nie znajdzie żadnych śladów swojej dotychczasowej aktywności w witrynie. Musi ponownie odnaleźć interesujący go artykuł. W przypadku cross-marketingu różnica polega na tym, że kanały są połączone, tzn. klienci mogą stosunkowo łatwo przechodzić z jednego do drugiego. Załóżmy, że klient otrzyma newsletter z informacją o promocji. Następnie odwiedzi stronę Twojego sklepu, gdzie zobaczy reklamy oferty. Po zamówieniu otrzyma SMS-a z podziękowaniami za zakup. I tutaj mamy wykorzystanie różnych kanałów zgodnie z cross channel.
Główna różnica między omnichannel marketing a cross channel polega na tym, że w pierwszej strategii kanały są w pełni zintegrowane, a w drugiej – nie. W obu są natomiast połączone. Cross channel wiąże się z ujednoliceniem przekazu organizacji w wybranych kanałach. Jednak każdy nadal działa niezależnie. Zasadniczo cross-channel nie jest tak płynny jak omnichannel. Nie daje aż tak dużej swobody pod względem „przemieszczania się” klienta pomiędzy kanałami.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.