Niedawno dołączyłeś do branży e-commerce, stawiasz pierwsze kroki w sprzedaży internetowej i zależy Ci na przyciągnięciu jak największej liczby odbiorców? Zapewne starasz się aktywnie promować swoje usługi lub produkty, zainteresować potencjalnych klientów, zachęcić do działania i lojalności wobec Twojej marki. Myślisz, że robisz wszystko, co trzeba, mimo to grono kupujących zbytnio nie wzrasta – co w tym przypadku? Być może popełniasz jeden z typowych błędów sklepów e-commerce. Sprawdź, które z nich należą do tych najbardziej powszechnych.
Na skróty
Błędy sklepów e-commerce
Słaby ruch na stronie, rzadkie zapytania od klientów, niska sprzedaż – czas na zmiany! Może działasz w zbyt wąskim zakresie, a może błądzisz wśród różnorodnych pułapek sprzedaży online. Do tych najczęściej spotykanych można zaliczyć:
To kwestia kluczowa. O wyborze konkretnej platformy powinien decydować nie tylko budżet, ale również jak chcesz prezentować swoje produkty, jak zachęcać do kupna, jaką kontrolę chcesz mieć nad swoją witryną, jak planujesz rozwijać sklep itp.
– słaba nawigacja i intuicyjność strony, usterki techniczne
Jeśli użytkownik długo czeka na załadowanie się strony, nie może łatwo znaleźć odpowiednich informacji, przedziera się przez zaśmiecone podstrony lub po raz kolejny próbuje wysłać wiadomość przez niedziałający formularz kontaktowy – niestety, gorzką prawdą jest to, że już nie powróci do Twojej platformy.
– amatorski copywriting
Dobry design platformy może zniszczyć marny copywriting. Zawiłe, powtarzalne, nudne, zbyt długie treści są tym, co odciąga uwagę potencjalnego klienta, ale też tworzy wizerunek amatorskiej firmy.
– nieprofesjonalne grafiki, słabej jakości materiały multimedialne
Dobre, wysokiej zdjęcie produktu, odwołujące się do konkretnych skojarzeń czyni cuda. Jeśli nie masz odpowiedniego budżetu, nie ma sensu porywać się na przygotowanie materiału video czy fotografię produktową. Publikując przypadkowe materiały, tracisz szansę na wizualną zachętę.
– skomplikowany system sprzedaży, ukryte koszty, ograniczone metody płatności i wysyłki
Jedne z poważniejszych błędów sklepów e-commerce. Jeśli zależy Ci na klientach powracających, to wręcz działania autosabotażowe. Kupowanie w sieci ma być łatwe, szybkie i przyjemne – zadbaj więc o takie doświadczenie klienta.
– niezdefiniowana grupa docelowa
Twój produkt jest dla każdego? Czyli dla nikogo. Musisz nie tylko zdefiniować, ale i zrozumieć swoich potencjalnych klientów.
– brak opinii kupujących
Nikt nie lubi wystawiać się na nieustanną ocenę, ale niestety w dzisiejszych czasach recenzje i opinie produktów czy usług są dla wielu powiązane z wiarygodnością marki.
– niepoprawneSEO, słaba pozycja w wyszukiwarce Google
Niewiele wiesz o pozycjonowaniu, ale próbujesz swoich sił? Zainteresowała Cię oferta agencji SEO, która proponuje super efekty po miesiącu? W obu tych przypadkach nie warto nawet próbować. Strategia SEO musi być długoterminowa i oparta na skrupulatnej analizie serwisu. Na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania z pewnością wpłynie też poprawienie wyżej opisanych błędów.
Co jeszcze robisz źle
To, że pracujesz nad stroną, że dbasz o jej funkcjonalność i atrakcyjną ofertę, to nie wszystko. Błędysklepów e-commerce wykraczają poza obszar serwisu. Twoje odpowiednie zaangażowanie powinno być dostrzegalne także w innych kwestiach, takich jak np. promocja i reklama. Niemniej i tu czyhają możliwe potknięcia. Zbytnia nachalność, archaiczne kampanie reklamowe, nieodpowiednie targetowanie to tylko jedne z nich. Liczy się nie tylko szeroka baza mailingu, atrakcyjny newsletter (nie tylko w formie informacji o najnowszych produktach, ale również z opcją skorzystania z zachęcających zniżek, promocji), nie bez znaczenia są także działania remarketingowe. Nie od dzisiaj wiadomo przecież, że bardzo niewiele osób kupuje coś, odwiedzając stronę po raz pierwszy. Niemniej, znowu – jeśli kampania remarketingowa trwa zbyt długo, nie masz odpowiednich danych, które pozwolą odpowiednio określić docelowych odbiorców, będzie nieskuteczna.
Jeśli chcesz przebić konkurencję, mieć konkretną, ważną pozycję w swojej branży, jedna z zasad, to – uczenie się na błędach, niekoniecznie własnych. Wiedząc o najczęstszych pułapkach w świecie e-commerce, możesz uniknąć wielu problemów, profesjonalnie zoptymalizować swój serwis, a także stworzyć grupę zadowolonych i lojalnych klientów. Warto pamiętać, że pośpiech, także w zwiększaniu sprzedaży, jest złym doradcą. Jeśli szybko rezygnujemy z działań promocyjnych czy pozycjonujących, nie jesteśmy w stanie dokładnie zbadać wyników, a tym samym wyciągnąć odpowiednich wniosków. Nie ma idealnych, takich samych rozwiązań dla każdej firmy, dlatego też nie ma jednego sposobu na to, jak zachęcać do kupna i jak zwiększyć zyski. Indywidualna droga do sukcesu jest kręta i pełna niespodzianek, dlatego najlepszą poradą jest korzystanie z wszelkich możliwych źródeł informacji, obserwowanie aktualnych trendów i nieustanne szukanie możliwości rozwoju.