Fotografia produktowa w domu – jak zrobić profesjonalne zdjęcia dla sklepu internetowego?
4 min
4 min
Na skróty
Co jest potrzebne do fotografii produktowej? Jak zrobić profesjonalne zdjęcia dla swojego sklepu internetowego? I czy w ogóle jest to możliwe w domowych warunkach? Poniżej odpowiemy na wszystkie te pytania. Dowiesz się też, jakie są rodzaje produktowej fotografii oraz jak krok po kroku wykonać przekonujące zdjęcia.
Fotografia produktowa jest dziedziną fotografii, która skupia się na wykonywaniu zdjęć produktom. Nadrzędnym jej celem jest przedstawienie przedmiotów — produktów w sposób naturalny i zarazem atrakcyjny. Fotografia produktowa powinna zachować oryginalne proporcje ukazywanego przedmiotu, a także jego naturalny kolor. Jednocześnie powinna ona wzbudzać zachwyt oraz chęć posiadania.
Fotografię produktową wykorzystuje się w wielu miejscach — w sklepach internetowych, w reklamach, na portalach aukcyjnych, a także w gazetach i ulotkach. Za jej sprawą można znacząco zwiększyć prawdopodobieństwo sprzedaży oferowanego przedmiotu. Dzieje się tak, gdyż zdjęcia stanowią bardzo mocną kartę przetargową przy różnego typu transakcjach gotówkowych.
Zdj. 1. Przykład fotografii produktowej wykonanej dla sklepu z obuwiem
Źródło: https://eduweb.pl/foto-audio-i-wideo/fotografia/fotografia-produktowa-sklepy-aukcje
Fotografia produktowa dzieli się na kilka rodzajów. Dobór odpowiedniego zależy od tego, w jaki sposób chcesz przedstawić dany produkt.
Wyróżnić warto następujące formy zdjęć:
Packshoty prezentują produkt i nic poza nim. Zazwyczaj przedmiot znajduje się na białym tle, choć niekiedy wykorzystuje się też inne kolory. Z takiego zdjęcia można utworzyć także tak zwany obraz transparentny — bez jakiegokolwiek tła.
Fotografie — duchy to wariant packshotów. Ich cechą charakterystyczną jest koncentrowanie się na prezentowaniu ubrań. W trakcie sesji zdjęciowych robi się zdjęcia odzieży założonej na manekiny. Po obróbce nie widać jednak nic poza ubraniem.
Still life to inaczej zdjęcia produktowe, które wymagają stworzenia aranżacji. W tym przypadku nie wystarczy bowiem jednokolorowe tło. Czasami do ich wykonania potrzeba nawet kilku osób. Still life może przedstawiać na przykład tryskającą wodę lub wannę pełną piany i płatków róż.
Zdj. 2. Przykład stil life dla biznesu e-commerce
Źródło: https://bigfive.it/en/still-life-for-e-commerce/
Fotografia produktowa w domu jest możliwa. Aby jednak udało się wykonać dobre zdjęcia produktowe, należy znać najważniejsze cechy dobrego ujęcia. Chodzi przede wszystkim o:
Fotografia musi być ostra, a rozdzielczość powinna dawać możliwość sporego przybliżenia i przyjrzenia się przedmiotowi z bliska. Zdjęcie nie może być jednocześnie rozmazane. Cały produkt powinien być widoczny na zdjęciu i nic nie może go zasłaniać. Istotne jest także dobre oświetlenie, które sprawi, że barwy przedmiotu będą realistyczne. Nie ma mowy ani o zacienieniu, ani o zbytnim rozjaśnieniu w porównaniu do rzeczywistego wyglądu obiektu.
Skoro wiesz już, co to jest fotografia produktowa i chcesz krok po kroku przygotować samodzielnie zdjęcia, pamiętaj o następujących krokach:
Nie musisz dysponować profesjonalnym studiem fotograficznym. Wystarczy Ci pomieszczenie o wymiarach ok. 2 na 3 metry. Ważne jest również, aby było ono czyste oraz uporządkowane. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych elementów na fotografiach.
Zanim umieścisz przedmiot na tle, upewnij się, że jest on czysty i nie ma żadnych uszkodzeń lub zanieczyszczeń. Jeżeli to możliwe, wybierz najlepszy egzemplarz produktu lub popraw jego wygląd za pomocą drobnych napraw albo kosmetyków. Każda niedoskonałość jest bowiem widoczna na fotografii.
Wybór tła do zdjęcia produktowego także jest istotny. Tło powinno być dopasowane zarówno do rodzaju, jak i stylu produktu. Najczęściej stosuje się jednolite tło w kolorze białym lub czarnym.
Ile lamp do fotografii produktowej to optymalna liczba? W trakcie fotografowania produktów najczęściej wykorzystuje się co najmniej dwa źródła światła. Im więcej ich zastosujesz, tym jednak lepiej. Jeżeli chcesz zachować najbardziej naturalne barwy, postaw na oświetlenie o odcieniu zbliżonym do światła zastanego. Zwykle jest to około 5500 K (Kelwin to jednostka temperatury barwowej). W internecie znajdziesz sporo informacji na temat tego, jakie lampy do fotografii produktowej sprawdzają się najlepiej.
Istotne jest nie tylko to, jaki aparat wybrać do fotografii produktowej. Ważna jest także jego konfiguracja. Ustawienie aparatu polega na dostosowaniu parametrów, takich jak przesłona oraz czas naświetlania i ISO do warunków oświetleniowych i rodzaju produktu.
Przysłona to otwór, który reguluje ilość światła wpadającego do obiektywu. Czas naświetlania z kolei to czas, przez który migawka aparatu jest otwarta i pozwala na wpadanie światła do aparatu. ISO jest czułością matrycy aparatu na światło. Czułość ta wyrażana jest w liczbach. Im wyższa, tym większa czułość i więcej światła.
Ostatnim aspektem jest retusz oraz obróbka zdjęcia produktowego w programie graficznym. Procesy te polegają na usunięciu wszelkich niedoskonałości oraz błędów związanych z produktem lub tłem. Dzięki temu w Twoim sklepie internetowym przedmioty będą prezentować się naprawdę zjawiskowo.
Wiesz już, co potrzebne jest do stworzenia przekonujących fotografii produktowych. Warto zadbać nie tylko o uwidocznienie przedmiotów na podstronach, ale także o ekspozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Z tego powodu właściciele sklepów internetowych tak często inwestują w pozycjonowanie stron.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.