Google niczego nie ignoruje. Dowodem na to jest fakt, że algorytmy oparte o uczenie maszynowe wykorzystują wszystkie możliwe dane. Na ich podstawie porównują nas z konkurencją. W gąszczu wyników wyszukiwania praktycznie wszystko może zostać uznane za sygnał do zmiany pozycji danej podstrony. Komentarze nie są tutaj wyjątkiem. Dowiedz się co warto zrobić, aby społeczność pod Twoimi wpisami przyniosła korzyści dla kampanii SEO.
Na skróty
Komentarze a pozycjonowanie – najwięcej znaczy ich treść
Jaki wpływ mają komentarze na pozycjonowanie? Jeśli zostaną zamieszczone na blogu to stanie się on interaktywny. W sklepie mogą pełnić rolę przestrzeni na opinię użytkowników. Ich treść stanowi tekst, a także linki, które mają niebagatelny wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Najlepszy efekt dadzą, kiedy wejdziemy w interakcję z innymi osobami. Dlatego tak ważne jest akceptowanie komentarzy innych osób. Możemy wtedy liczyć na odwzajemnienie się. Wymiana komentarzy powinna wynikać ze wspólnej chęci dzielenia się informacją, a nie sztucznego generowania linków. Jeśli nie będziemy działać społecznie to zostaniemy potraktowani jako spamerzy.
Komentarze na blogu – dobre praktyki
Komentarze na blogu mogą przynieść negatywny skutek, szczególnie pozostawione bez opieki. Niewiedza i zapominanie o dobrych praktykach niejednokrotnie przyczynia się do usunięcia całej domeny z indeksu wyszukiwarki. Jeśli dopiero zaczynasz angażować się w promocję strony przez Google to powinieneś pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Miej je na względzie niezależnie od tego, w jakim celu chcesz wykorzystać sekcję komentarzy.
Komentarze pozostawiane przez boty
Jeśli po raz pierwszy masz styczność z tworzeniem stron www to istnieje szansa, że pozostawisz otwartą sekcję komentarzy. Niestety taka swoboda wypowiedzi nikomu nie służy. Zaraz po zaindeksowaniu strony przekonasz się, że automatyczna akceptacja komentarzy to furtka dla botów. Zamiast rzetelnych odpowiedzi, na dole Twojego wpisu będzie widniał spam. Mechanizm Captcha nie jest zbyt wygodnym rozwiązaniem. W przeciwdziałaniu spamowi najlepsza jest manualna weryfikacja albo system taki jak Disqus.
Zwracaj uwagę na negatywne wypowiedzi, które może publikować konkurencja albo sfrustrowani użytkownicy nieuzyskujący odpowiedzi np. na zapytania mailowe czy nie zgadzający się z Twoją opinią. Aby tego uniknąć dbaj o swoich czytelników i pod żadnym pozorem nie odpisuj pod wpływem emocji. Niektórych negatywnych komentarzy nie musisz usuwać. Jednak, gdy się na to decydujesz to powinieneś zareagować w umiejętny sposób na zamieszczoną krytykę.
Pamiętaj, kim są Twoi użytkownicy, aby się odwdzięczyć
Postaraj się zapamiętać, kto zostawia regularne komentarze na Twoim blogu, aby móc się za to odwdzięczyć. Gdy ktoś zostawi kilka spostrzeżeń u Ciebie, zyskujesz idealną okazję do tego, aby zajrzeć do niego i nawiązać komunikację z branżowymi ekspertami.
Kontroluj atrybuty linków i same linki
Każdy odnośnik w internecie ma swoją wartość. Aby jednak link przekazywał ją innym, musimy mu to umożliwić. Jeśli ustawimy atrybut linku „rel” na „nofollow” (rel=”nofollow”) to będzie on jedynie istniał. Pozostawienie linków w stanie „do-follow” sprawi, że chętnych na komentarz zgłosi się więcej, jednak niekoniecznie będą one pożądanej jakości. Jeśli na blogu o makijażu pojawia się komentarz o treści, która nam odpowiada, ale jego link kieruje do strony o armaturze grzewczej to powinna zapalić nam się czerwona lampka.
Dbaj o jakość swoich treści
Wybór tematów i słów kluczowych przyciągających nowych odbiorców to dopiero połowa sukcesu. Najważniejsze jest to, aby swoich czytelników zaangażować i zadowolić. Najlepszy rezultat osiągniemy pisząc treści stosując szereg uniwersalnych zasad. Zasady, które przyczynią się do zwiększonej liczby pozytywnego feedbacku:
staraj się mówić do odbiorcy zrozumiałym i prostym językiem,
nie musisz być Wikipedią, udostępniaj swoje doświadczenie i opinię w danym temacie,
publikuj informacje na temat osiągnięć swoich lub firmy,
jesteśmy w internecie, dlatego dziel treść na krótkie, kilkuzdaniowe akapity,
w treści odpowiadaj na pytania, które mogą nurtować użytkowników,
popieraj udostępnione informacje źródłami,
twórz treści wizualne, które pozwalają szybciej i łatwiej przyswoić wiedzę,
na koniec wpisu dopisz swoje wnioski, a następnie sformułuj krótkie CTA (wezwanie do działania) z zapytaniem o podejście czytelników do zagadnienia,
odpowiadaj na komentarze, jeśli już znajdą się na Twojej stronie.
Dbaj o wpisy i komentarze nie tylko dla lepszej pozycji
Wpływ komentarzy na pozycjonowanie nie jest tak znaczący jak samej treści, którą publikujemy. A skoro tak to czy jest sens w ogóle zajmować się komentarzami? Tak, jeśli chcemy zbudować społeczność. Dzięki temu, że na naszej stronie będzie mieć miejsce dyskusja to więcej osób przy rozpoznaniu naszej domeny w wyszukiwarce będzie skłonne odwiedzić nas po raz kolejny. Chociażby po to, żeby przy okazji lektury wpisu poznać interesującą opinię innych osób w danym temacie.
Osiągnięcie dużej liczby komentarzy na blogu to niełatwa rzecz. Aby stało się możliwe powinniśmy wesprzeć się innymi kanałami. Dla dużego zaangażowania można polecić reklamy Facebook Ads, udzielanie się pod wpisami u innych blogerów i wzmianki w komunikacji e-mail. Pamiętajmy, aby we wszystkich mediach zachęcać do pozostawiania feedbacku.
1 thought on “Czy komentarze na blogu wpływają na pozycjonowanie?”
Marketing szeptany jest to całkiem skuteczna metoda, którą realizowała dla mnie agencja. W ten sposób znacząco zwiększyli lokalnie świadomość istnienia mojej marki.
Marketing szeptany jest to całkiem skuteczna metoda, którą realizowała dla mnie agencja. W ten sposób znacząco zwiększyli lokalnie świadomość istnienia mojej marki.