Rozwój własnego sklepu internetowego i maksymalizacja sprzedaży to rzeczy, które wymagają od nas długoterminowych starań. Przekształcenie małej witryny w dochodowy biznes nie jest prostą ścieżką z punktu a do punktu b. Jako specjaliści na swojej drodze napotkamy wiele przeciwności, które doprowadzą nas do mniej i bardziej odkrywczych wniosków. Możemy ten fakt wykorzystać na swoją korzyść i stać się branżowymi liderami opinii.
Na skróty
Dlaczego warto prowadzić branżowe rozmowy o e-commerce?
Rozmowy o e-commerce dają nam szansę na wyróżnienie się w swojej branży. Stworzenie dochodowego biznesu wymaga od nas nie tylko bycia dobrym w swoim fachu. W kwestii promocji nie zadziała sama obecność w różnych kanałach. Naśladowanie konkurencji może w najlepszym przypadku zbliżyć nas do walki o tę samą grupę odbiorców. Tytułowe prowadzenie dyskusji jest skutecznym sposobem na to, aby zadbać o wszystkie etapy lejka sprzedażowego i wzmocnić komunikację swojej marki.
Zanim zaczniesz rozmawiać o swoim internetowym sklepie powinieneś upewnić się, że Twoja komunikacja przyniesie oczekiwany rezultat i nie zadziała na Twoją niekorzyść. Możesz to zrobić przestrzegając kilku podstawowych zasad:
zachowaj zdrowy balans – nie przesadzaj zarówno z mówieniem o produkcie, ale też nie unikaj jego tematu, kiedy nie jest to wymagane,
przed udostępnieniem treści przeredaguj swoją wiadomość kilka razy, aby dostosować ją do charakteru swoich odbiorców – staraj się unikać kolokwialnego języka,
pozostaw jedynie to, co najważniejsze – pozbądź się upiększających przymiotników, żargonu oraz niepasujących obrazków,
nie zapominaj o wezwaniu do działania – krótkie zdanie zachęcające do sprawdzenia produktu pozwoli upewnić się, że Twoi odbiorcy nie zapomną o wspólnym celu komunikacji.
Pomysły na sprzedaż online – o czym rozmawiać?
Jako specjaliści związani z e-commerce, o swój wizerunek powinniśmy dbać nie tylko od strony sprzedażowej. Ponieważ mamy mnóstwo możliwości, aby zaistnieć też w kwestii biznesowej, warto podzielić się swoimi przemyśleniami z branżowymi ekspertami. Istnieje szansa, że w pewnym momencie ktoś się odwdzięczy i w rezultacie firma będzie rosła w siłę na wszystkich płaszczyznach.
Od czego zacząć, aby budować markę w oparciu o dyskusję online? Na początku możemy udostępnić swoje pomysły na sprzedaż online, które mieliśmy okazję przetestować. Właściwie nie ma tutaj ograniczeń i w tym kontekście może znaleźć się praktycznie wszystko, co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży. Kilka pomysłów:
ulepszyliśmy swój produkt pod względem użytkowym, wizualnym itd,
zmotywowaliśmy swoich pracowników, aby sprzedawali jeszcze więcej.
zawarliśmy partnerstwo lub współpracę z jakąś firmą czy influencerem,
zaangażowaliśmy swoich klientów np. poprzez konkurs, który był tak naprawdę furtką do sprzedaży,
oparliśmy sprzedaż o wyjątkową historię produktu czy unikalną cechę oferty.
Gdzie prowadzić rozmowy o ecommerce?
Wiesz już o czym chcesz mówić, ale nie wiesz jeszcze gdzie? Swoje rozmowy o ecommerce najlepiej prowadzić w miejscach, gdzie wypowiedzi mają dłuższy charakter. Instagram czy Snapchat są odwiedzane raczej dla rozrywki, a zatem zainteresowanie naszymi wywodami będzie znacznie mniejsze. Możemy oczywiście zamieścić krótkie insta-story odsyłające do dyskusji na facebooku, ale traktujmy to jako działanie drugoplanowe. Nie zapominajmy o świecie offline. Pokazanie się z unikalnym produktem i opowiedzenie historii sukcesu marki w trakcie prezentacji możemy łatwo przenieść do internetu. Gdzie powinniśmy pisać?
LinkedIn
W kwestii rozmów o ecommerce króluje LinkedIn. Założenie konta w tym serwisie jest równoznaczne z rozpoczęciem komunikacji biznesowej. Każda wiadomość, którą tutaj udostępniamy trafia na konto firmy, w której pracujemy. Poza tym dostępne jest tutaj kilka miejsc z dużym potencjałem na wzbudzenie dynamicznej dyskusji na temat swojej działalności. Na początku możemy udostępnić artykuł streszczający historię firmy. Później możemy przejść do zamkniętej grupy, aby wymienić się przemyśleniami na temat osiągnięć i ewentualnej optymalizacji. Ostatecznie mamy szansę zawrzeć nowe kontakty, które nierzadko przeradzają się we współpracę.
Dyskusja na facebooku nie będzie aż tak specjalistyczna jak w przypadku czołowego LinkedIna. Z drugiej strony można się tutaj pochwalić swoim sukcesem sprzedażowym i popchnąć sprzedaż danego produktu czy usługi jeszcze dalej. Zamieszczone informacje warto popierać statystykami i pozytywnymi ocenami klientów. Jeśli działamy w branży, gdzie istotna jest sprzedaż B2B to będzie to idealne miejsce na pozyskanie kolejnych leadów. Dostępne na facebooku narzędzia reklamowe pozwolą dzielić się pomysłami na sprzedaż online na dziesiątki sposobów.
Blog
Od czasu do czasu na naszym blogu może pojawić się wzmianka czy podsumowanie danego okresu pod względem sprzedażowym i wykorzystanych pomysłów. Jest to szczególnie atrakcyjna metoda promocji dla samodzielnych przedsiębiorców, którzy chcieliby zaprezentować skuteczność swoich działań mniejszej społeczności.
Podcast
Dzięki podcastom możemy wejść w świat branżowych liderów opinii i podzielić się przemyśleniami przy wymianie poglądów oraz doświadczeń kilku stron. Zyskujemy w ten sposób dodatkowe potwierdzenie, przez co nasze wnioski wyglądają na jeszcze ważniejsze.