Tworzenie wysokiej jakości artykułów ma kluczowe znaczenie dla powodzenia w marketingu treści. Na internetowych blogach każdego dnia pojawia się kilka milionów unikalnych wpisów. To oznacza, że potrzebujemy dobrze zaplanowanej strategii, aby wyróżnić się z tłumu i zdobyć regularnych czytelników. Jako właściciele sklepów i stron często w wolnych chwilach zastanawiamy się jak pisać na stronę, aby treści przyniosły oczekiwany rezultat. W tym artykule nieco rozjaśnimy sprawy i postaramy się sprawić, aby zamieszczany przez Ciebie content na www był jak najwyższej jakości.
Na skróty
Jak pisać na stronę? Z pewnością nie w pojedynkę
Zanim zaczniesz pisać, ważne jest, abyś wiedział, kim są Twoi odbiorcy i czego szukają. Każdemu początkującemu przechodzi przez myśl, że wszystko musi zrobić sam. To właśnie powód, przez który większość potencjalnych blogerów rezygnuje. Wzbudzają w sobie obawę, odkładając bez końca swoje plany w czasie. Zamiast zgadywać, czego oczekują ludzie, zacznij podejmować decyzje oparte o dane, wykonując analizy konkurencji.
Początkowo może brzmieć to nieco pogmatwanie. Internet jest jednak bardzo interaktywnym medium dającym w nasze ręce setki narzędzi, które ułatwiają nam życie. Oto kilka przydatnych rzeczy do kreacji contentu na www, z objaśnieniem:
KeywordTool.io: usługa, która pozwala odnaleźć najpopularniejsze słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników w Twojej branży.
Sugestie Google: korzystaj z podpowiedzi, które Google podaje przy wpisywaniu haseł oraz patrz na “wyszukiwania podobne do” pod listą wyników,
Ahrefs: choć jest to narzędzie płatne to warto je przetestować, bo pozwala na obserwowanie konkurencji i zrozumienie treści pod kątem danych,
AnswerThePublic: znajdziesz tutaj frazy long-tail (dłuższe, mniej konkurencyjne), odpowiedzi na pytania wyszukujących i rzeczy powiązane tematycznie.
Tworząc content na www wykorzystuj media społecznościowe. Konkurencja nie zawsze bierze pod uwagę pytania, które nurtują klientów. Istnieją takie branże, gdzie istnieje wiele niedomówień, na które w wyszukiwarce Google nie ma gotowych odpowiedzi. Najlepiej sprawdzają się zamknięte grupy na LinkedIn i Facebook. To dla nas okazja na zaistnienie i wzmocnienie wizerunku eksperta.
Zanim zajrzysz do narzędzi, zaplanuj swój content na www
Aby ułatwić sobie tworzenie treści możemy zainspirować się tym, co robią duże firmy. Zaczynamy od opracowania trzymiesięcznego planu, tworząc do tego celu kalendarz contentu. Można to zrobić z arkuszem excel. Powinien on zbierać wszystkie informacje w jednym miejscu, co pozwoli zarówno Tobie, jak i każdej osobie w zespole (lub przyszłemu właścicielowi strony) zorientować się, co i kiedy się działo. Łatwiej utrzymasz porządek i będziesz w stanie skoncentrować się na faktycznym rozwoju treści. Nie będzie potrzeby powracania do etapu researchu każdego dnia.
W kalendarzu powinno znaleźć się kilka rzeczy, w tym cel, a także rezultat, który udało się osiągnąć po publikacji. Jakie dokładnie rubryki powinnyśmy utworzyć?
Tematy na dany miesiąc. Wybierz kilka ogólnych tematów, na których skoncentrujesz się w danym miesiącu. Będą one stanowić podstawę do utworzenia bardziej szczegółowych arkuszy (twórz jeden na każdy miesiąc). Pamiętaj o uwzględnieniu wezwania do działania (CTA). W ten sposób upewnisz się, że czytelnicy nie pominą Twojego produktu.
Rodzaj treści. Zaangażuj czytelników poprzez tworzenie aktualności, wpisów poradnikowych, publikację własnych przemyśleń, osiągnieć i testów. Wraz z wpisami blogowymi i artykułami na stronie internetowej powinieneś stworzyć plan dla treści zewnętrznych, które są niezbędne do skutecznej promocji. Przykłady? Kampanie mailingowe, reklamy na Facebooku, posty gościnne, artykuły sponsorowane.
Planowane terminy publikacji. Zdecyduj o terminach umieszczenia każdego wpisu. Dobrze jest utrzymywać regularność np. pisać co 2, 3 czy 7 dni. Zakupioną treść można też wrzucić do narzędzia CMS i ustawić automatyczne publikowanie zgodnie z harmonogramem. Dodatkowo uzyskasz w ten sposób możliwość cyklicznego reklamowania przez e-mail i media społecznościowe.
Cel treści. Określ, co chcesz osiągnąć przez stworzenie danego wpisu. Możesz zachęcić do kontaktu, zarejestrowania konta czy wypróbowania usługi. Jeśli proces jest bardziej złożony to możesz umieścić link do kolejnego wpisu. Śledź statystyki.
Pamiętaj, aby przeczytać to co napisałeś(aś). Wyeliminuj literówki, błędy merytoryczne i stosuj się do porad. Każdy ma prawo mieć wątpliwości. Jeśli nie czujesz się pewnie to zapytaj kogoś o ocenę. W ten sposób pisanie oryginalnych, spójnych i interesujących treści z czasem zacznie przychodzić automatycznie.
Wskazówki, które warto zastosować, aby polepszyć SEO i zwiększyć satysfakcję odbiorców
Jak pisać na stronę? W każdym wpisie uwzględnij:
Odpowiedni nagłówek: możesz tutaj zawrzeć korzyść, przedstawić nowy punkt widzenia lub zrobić to co Wikipedia – po prostu opisać jakiś akapit
Krótki lead: streszczający i nakłaniający do dalszej lektury.
Długość: im więcej słów zawrzesz, tym więcej przekażesz, a czytelnik nie będzie musiał szukać odpowiedzi gdzie indziej.
Formatowanie: przyspiesza konsumpcję tekstu i zwiększa wygodę.
Grupa docelowa: pisząc, uwzględnij zachowanie odbiorcy w ciągu dnia.
Obrazki: zwiększaj potencjał do udostępniania przez wideo, infografiki, ale też zdjęcia stockowe,
Nie sprzedawaj na siłę. Swoją markę możesz prezentować jako przykład. Jedynym zadaniem contentu jest edukowanie przychodzących czytelników.
W kontekście optymalizacji dla wyszukiwarek content na www powinien co najmniej:
mieć meta-tagi: oddzielny opis i tytuł wyświetlany w wynikach wyszukiwania,
posiadać odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi (stosunek treści do słów kluczowych nie powinien przekraczać 1%),
słowa kluczowe powinny być odmienione i czytelne dla człowieka,
zdjęcia powinny posiadać tekst alternatywny (alt),
posiadać linki wewnętrzne odwołujące do innych artykułów z danej kategorii.