Na skróty
Tworzenie kursów online to niewątpliwie aktualny trend – dlaczego? Coraz więcej osób odkrywa potencjał tej formy sprzedaży internetowej, która nie tylko pozwala poszerzyć formę działalności, ale i w prosty sposób podzielić się cenną wiedzą oraz czerpać przyjemność z wymiany informacji z kursantami. Internet dla wielu z nas stał się naturalnym środowiskiem, również w zakresie edukacji i rozwoju osobistego, stąd też znaczenie e-learningu niezmiennie rośnie. Jeśli więc chcesz dołączyć do grona twórców internetowych szkoleń, musisz odpowiednio się wyróżnić. Promocja kursów online wymaga przemyślanej strategii i zaangażowania – sprawdź, jak zrobić to skutecznie.
Bez względu na to, jaki rodzaj wiedzy chcesz przekazać, na początkowym etapie warto, podobnie jak w innych formach promocji, opracować konkretną strategię reklamy kursu online. Należy przede wszystkim skoncentrować się na docelowych klientach/odbiorcach– ich specyfika, oczekiwania i potrzeby będą determinowały dalsze działania (wybór metod i kanałów promocji), jak również określić optymalny budżet. Już na etapie tworzenia konkretnych treści dobrze skupić się na storytellingu marki i rozpowszechnianiu zakulisowych newsów i ciekawostek – tak, aby od początku budować społeczność, którą zaintryguje koncepcja kursu. Nie wiesz, jak zacząć? Podglądaj konkurencję, szukaj skutecznych rozwiązań, staraj się wyróżnić i opracować oryginalny pomysł e-learningowy oraz jego atrakcyjną formę. Odpowiednim krokiem w aktywnej promocję kursu online jest jego przedsprzedaż – niższa cena przyciągnie uwagę, a Ty zyskasz możliwość przetestowania treści, zebrania cennych opinii, uwag i komentarzy, dzięki którym będziesz mógł wprowadzić ewentualne poprawki przed przystąpieniem do głównej sprzedaży.
Jakie powinny być kolejne kroki? Przede wszystkim pamiętaj, że im bardziej różnorodne, kreatywne i ekspansywne będą Twoje metody, tym większą masz szansę na to, aby Twój e-kurs odniósł sukces i zainteresował wiele osób, a przecież taki jest Twój cel. Zwróć uwagę na:
Jeśli zdecydujesz się na sprzedaż e-kursu za pośrednictwem strony internetowej, zadbaj o jej jakość. Musi być szybka, responsywna, intuicyjna i wygodna w nawigacji. Takie rozwiązanie idealnie łączy się z prowadzeniem bloga, który pozwoli w pełni wykorzystać potencjał content marketingu. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna była dobrze widoczna w wyszukiwarce, dbaj o SEO – optymalizacja i pozycjonowanie strony są tu kluczowe.
Media społecznościowe to świetne platformy do promocji kursów online. Ciekawe, pomocne i rozbudowane profile/fanpage’e pozwolą przyciągnąć uwagę, a aktywne działania w ich obrębie zbudują zaangażowanie i lojalność odbiorców. Pamiętaj – media społecznościowe to nie tylko Facebook, ale także np. YouTube (opcja reklam video) czy prężnie rozwijający się LinkedIn.
Webinary to idealne sposób na wykorzystanie odpowiedniej narracji – skupionej na korzyściach z e-kursu i wynikach jego uczestników. W internetowym seminarium możesz zaprezentować swoje umiejętności, kompetencje i charyzmę, które skutecznie przekona do zakupu szkolenia. To też dobra możliwość do zaproponowania atrakcyjnej promocji czy rabatu.
Niezastąpiony w działaniach promocyjnych. Bazę mailingową należy rozwijać od samego początku, ponieważ to idealny kanał do przyszłej komunikacji z klientami. Można wykorzystać np. newsletter, dzięki któremu przekażemy informacje o nowościach, konkretnych ofertach czy zniżkach – uwaga, jeśli to narzędzie ma być efektywne, zadbaj o jego odpowiednią jakość.
Tu zakres możliwości jest bardzo szeroki. Można skorzystać np. z Google Ads, sponsorowanych postów czy reklam video. Ważne, aby precyzyjnie je targetować, monitorować wyniki i sprawdzać efekty poszczególnych kampanii.
Powiązane tematycznie blogi, strony i serwisy internetowe to odpowiednia przestrzeń do umieszczenia np. promujących bannerów lub linków i reklamy kursów online. Program partnerski może okazać się bardzo skuteczny – ważne, aby tylko wybrać adekwatny model rozliczenia.
Opisane wskazówki to tylko kropla w morzu szans na kreatywną promocję. Możesz oczywiście zrobić o wiele więcej – wszystko zależy od tego, na jakim rozgłosie Ci zależy, jak bardzo chcesz inwestować i jaki potencjał ma Twój e-kurs. Czy takie zaangażowanie ma w ogóle sens? Jak najbardziej. Wysokiej jakości kursy online, które docierają do wielu odbiorców to rozwiązanie, które może przynieść stały, konkretnych dochód, ale liczy się o wiele więcej. Możesz zbudować szerokie grona lojalnych odbiorców, zyskać wizerunek profesjonalisty, eksperta czy autorytetu w danej dziedzinie. W ten sposób tworzysz swoją własną markę i otwierasz się na nowe możliwości – nawiązanie interesujących relacji biznesowych czy rozpoczęcie kolejnego kreatywnego projektu. Jednocześnie cały czas masz możliwość korzystania ze swojej wiedzy, pogłębiania jej i dzielenia się pasją. Bez wątpienia warto więc promować narzędzie, które oferuje takie profity.