10 zasad SEM, które musisz znać!
4 min
4 min
Na skróty
SEM to połączenie działań SEO oraz PPC, czyli pozycjonowania i reklam. Oba te elementy mają za zadanie promować stronę internetową, co spowoduje wzrost ruchu, a przy sprzyjających warunkach wpłynie pozytywnie na konwersję. Tego rodzaju usługi świadczą między innymi agencje, ale wiele osób decyduje się na wdrożenie strategii samodzielnie. Przedstawiamy zasady SEM, które musisz znać, jeżeli chcesz osiągnąć sukces w biznesie online.
Poznanie oraz przestrzeganie pewnych zasad SEM pozwoli Ci szybciej osiągnąć wyznaczony cel. Dobrze wiesz, że ta strategia marketingowa dzieli się na dwa elementy: SEO oraz PPC. Zdecydowanie bardziej skomplikowanym procesem jest optymalizacja oraz pozycjonowanie, natomiast przygotowanie kampanii oraz jej obsługa poprzez Google Ads również wymaga sporej wiedzy. Nie stosując się do naszych rad SEM, możesz tylko zmarnować swój budżet oraz czas. Jak temu zapobiec?
Przygotowaliśmy zestawienie aż dziesięciu zasad SEM. To porady i przydatne informacje na temat SEO oraz PPC, które będą przydatne podczas przygotowywania strategii, a także na etapach jej wdrażania. Oczywiście wszystkie podpunkty powstały z myślą o osobach początkujących, bez doświadczenia w SEM, ewentualnie z małym stażem.
Dobór słów kluczowych jest ważną kwestią zarówno w przypadku pozycjonowania, jak i przygotowywania reklam w Google Ads. W kontekście SEO warto szukać fraz, które są mało konkurencyjne, a przy tym generują ruch. Jeżeli Twoja strona jest nowa i słabo widoczna w wyszukiwarce, warto postawić na long-tail (wieloczłonowe wyrażenia z tak zwanym długim ogonem). Jeżeli masz nieco większy budżet oraz wiedzę na temat pozycjonowania, możesz spróbować wdrożyć SEO dla bardziej konkurencyjnych słów. Ruch z nich z pewnością będzie jeszcze większy. W kolejnych radach SEM poznasz narzędzia przystosowane do wyszukiwania fraz kluczowych.
Dobór fraz dla reklam najlepiej przeprowadzić przy użyciu Planera Słów Kluczowych, który dostępny jest w panelu administracyjnym Google Ads. Zobaczysz, ile będzie kosztować kampania i jakich efektów możesz się spodziewać. Najlepiej przygotować kilka grup reklam, aby zwiększyć efektywność.
Jeżeli nie masz żadnej wiedzy na temat Google Ads i chcesz przygotować własną kampanię reklamową, możesz zmarnować swój budżet. Zdecydowanie lepiej najpierw nabyć kompleksową wiedzę teoretyczną, a następnie przejść do praktyki. Bardzo ważną zasadą SEM jest przejście przez specjalny kurs Google Ads, przygotowany przez samo Google. To rozwiązanie darmowe, a po kilku godzinach otrzymasz certyfikat potwierdzający Twoje umiejętności. Oczywiście możesz skorzystać z innych, płatnych kursów zewnętrznych, na przykład w formie wideo. Nie ma znaczenia, gdzie nabędziesz wiedzę – najważniejsze, aby ją mieć i z niej korzystać!
Ciekawą propozycją są także kursy z kategorii Google Internetowe Rewolucje. Poznasz zasady działania analityki internetowej i wiele szczegółów na temat marketingu w wyszukiwarkach. Także i w tym przypadku możesz czerpać wiedzę zupełnie za darmo. Wystarczy kilka godzin wolnego czasu.
Bezwzględnie jedną z najważniejszych zasad SEM jest unikanie działań z kategorii Black Hat SEO. Pod tym wyrażeniem kryją się niedozwolone techniki pozycjonowania. Ich stosowanie może skończyć się filtrem od Google oraz całkowitym zniknięciem z wyników wyszukiwania.
Ważną radą SEM jest skorzystanie z kursów od Google. O tym już wiesz. Pamiętaj jednak, że marketing to branża, w której rzeczywistość ciągle się zmienia. Z tego względu warto edukować się regularnie. Możesz wykorzystać do tego książki, kursy, webinary, czy blogi.
Udało Ci się przygotować kampanię Google Ads? A może realizujesz strategię SEO? W takim razie musisz regularnie badać efekty, aby narzucać ewentualne zmiany. Wówczas uda Ci się efektywnie zarządzać budżetem oraz swoim czasem. Dodatkowo szybko zareagujesz na wszelkie błędy lub niedociągnięcia. Trzymaj się tej zasady SEM przez cały czas!
Jeżeli zaczniesz zagłębiać się w tematykę narzędzi z zakresu SEM, przekonasz się, że prawdopodobnie są ich dziesiątki lub nawet setki. Przedstawiamy najważniejsze z nich, aby zaoszczędzić Twój czas.
Senuto – narzędzie przydatne w SEO. Pozwala analizować ruch oraz doskonale sprawdza się podczas analizy fraz kluczowych.
ScreamingFrog – przeanalizujesz strukturę strony, aby wdrożyć odpowiednie zmiany optymalizacyjne na wszystkich podstronach witryny.
SEMrush – wielofunkcyjne narzędzie wspomagające działania z zakresu SEO i PPC
SEMSTORM – pozwala monitorować ruch, pozycję fraz oraz pomaga porównywać strony internetowe pomiędzy sobą pod różnymi względami.
Nie działasz samodzielnie? Chcesz nawiązać współpracę z agencją lub freelancerem? Pomyśl o dobrze skomponowanej umowie. To bardzo ważna rada SEM, która sprawi, że nie wydasz zbyt wiele na kampanię marketingową. Zwykle specjaliści rozliczają się w oparciu o jeden z trzech modeli: abonamentowy, za efekt, hybrydowy. Każdy z nich ma pewne wady oraz zalety.
Pamiętaj, że na przykład w przypadku SEO na efekty należy poczekać nieco dłużej. Nie osiągniesz wysokich pozycji w wyszukiwarce po kilku dniach, czy tygodniu. Zwykle należy kompleksowo działać przez kilka miesięcy. Nieco inaczej sytuacja prezentuje się w przypadku reklam Google Ads. Efekty PPC widoczne są od razu.
Świat marketingu online stoi przed Tobą otworem. Z działań SEM korzystają nie tylko sklepy, tego rodzaju strategia przynosi efekty również w przypadku tradycyjnych stron, pełniących rolę wizytówki firmy. Na co czekasz? Rozpocznij swoją przygodę z SEM!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.