Psychologia barw a Twoja strona internetowa
4 min
4 min
Na skróty
To, jakie konkretnie barwy zastosujesz na stronie internetowej, ma ogromne znaczenie, nawet jeżeli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Jakie kolory będą najlepsze w Twoim przypadku i dlaczego? Co je wyróżnia? Poznaj pełną psychologię barw na stronie internetowej.
Każdy kolor wywołuje w umyśle człowieka inne myśli oraz odczucia. Z pomocą odpowiednich barw nieco łatwiej jest zastosować technikę perswazji. Również przekonanie do siebie potencjalnego klienta staje się mniej utrudnione. Czy jednak wykorzystanie konkretnych kolorów to prosty sposób na sukces? Niestety nie, ponieważ to tylko jeden z wielu bodźców, jakie wpływają na każdego z nas.
Strona internetowa to szereg przycisków, kształtów, animacji, tekstów, obrazków, czy materiałów wideo. Zastosowanie konkretnego koloru w gąszczu innych elementów nie przyniesie praktycznie żadnego efektu. Mówiąc o barwach na stronie internetowej mamy raczej na myśli ogólny design witryny utrzymany w danej gamie oraz jej odcieniach. Także firmowe logo powinno wpisywać się w ogólnie przyjętą kolorystykę, aby przynosić odbiorcom pełne doznania wizualne. Barwy na stronie internetowej mają znaczenie i to bardzo duże, ale trzeba wiedzieć, jakie konkretnie odcienie stosować.
Projektanci stron internetowych często widzą związek pomiędzy elementami UX a kolorami. Nie w tym nic dziwnego, bowiem witryna musi być przygotowana w taki sposób, aby korzystanie jej kojarzyło się z przyjemnością oraz przestronnością. Barwy na stronie internetowej nie mogą być niespójne, w efekcie tworząc tęczę. Ważne jest zastosowanie delikatnego kontrastu oraz rozwaga podczas dobierania różnych kolorów. Niektóre osoby zajmujące się projektowaniem witryn uważają, że najlepiej zastosować trzy barwy dla strony internetowej, aby całość była spójna. To nieprawda, bowiem przy odpowiednim pomyśle, kolorów może być nawet pięć, czy dziesięć. Kluczem do sukcesu jest to, aby dodawać je z umiarem, aby całość dobrze się prezentowała.
Popularnym mitem wiążącym się z UX i kolorami jest to, iż ponoć elementy Call To Action najlepiej umieszczać w czerwonej ramce, ewentualnie takie teksty powinny posiadać czerwoną czcionkę. To nieprawda. Najważniejszą cechą każdego CTA jest wyróżnienie się na tle innych elementów designu strony. Tylko wtedy użytkownik spostrzeże przycisk czy napis. Z tego powodu, przygotowując UX, należy wziąć pod uwagę kontrastujące kolory oraz sposób rozmieszczenia różnych elementów na stronie. Korzystanie z witryny musi być jak najwygodniejsze dla każdego użytkownika, a przy tym przyjemne.
Związek między UX a kolorami istnieje, ale czy barwy na stronie internetowej mogą wywołać u odbiorcy jakieś konkretne odczucia? Okazuje się, że tak. Dokładnie zjawiska te badał Carl Jung, psycholog ze Szwajcarii. Oczywiście nie działał on na stronach internetowych, bowiem żył na przełomie wieku XIX i XX, ale to właśnie on odpowiada za spopularyzowanie psychologii kolorów, a jego spostrzeżenia okazały się niezwykle trafne. Carl Jung stwierdził, że obcowanie z danym kolorem może zmienić postrzeganie danego elementu, a nawet jest w stanie wpłynąć znacznie na samopoczucie. To dlatego stosowanie konkretnych barw w przekazach marketingowych gra tak kluczową rolę, a niektóre marki nawet przy zmianie logo, ciągle pozostają wierne swoim kolorystykom.
To kolor, który nawiązuje do siły oraz intensywności. Należy jednak obchodzić się z nim ostrożnie, bowiem wśród odbiorców może także wywoływać zaniepokojenie. Bardzo często wykorzystuje się je w przypadku przedsiębiorstw związanych z napojami oraz fast-foodami. Czerwone elementy w swojej identyfikacji wizualnej stosuje między innymi KFC czy Coca-Cola. Ciemniejsze odcienie nawiązują do przywództwa oraz odwagi.
Pomarańczowe barwy na stronie internetowej to synonim entuzjazmu oraz świeżości. Takie kolory są często pozytywnie odbierane przez ludzi młodych, choć lubią je także dorośli. Przypomnij sobie logo kanału telewizyjnego z programami dla dzieci Nickelodeon. Z barwy pomarańczowej korzysta także Allegro oraz CCC.
Kolor żółty kojarzy się ze szczęściem, nawiązuje także do młodości. W niektórych przypadkach może powodować niepokój, bowiem odcienie tej barwy nawiązują do ostrzeżenia. Popularne marki posiadające żółte barwy to między innymi McDonald’s, czy Shell.
Synonim wzrostu, sukcesu oraz naturalnej energii. Zielone logo to najczęściej występujący element identyfikacji wizualnej przedsiębiorstw związanych z ekologią. Według psychologów ta barwa nawiązuje również do zazdrości. Zielone odcienie stosuje między innymi marka BP, czy StarBucks.
Osoby zapytane o ulubiony kolor, najczęściej jako faworyta wskazują niebieski oraz jego odcienie. Ta barwa na stronie internetowej nawiązuje do równowagi oraz stabilności. Ciemniejsze odcienie mogą wywoływać smutek, ale jaśniejsze wzbudzają zaufanie. Popularnym serwisem z niebieską identyfikacją wizualną jest między innymi Facebook. To również Ford i Skype.
Kolor uwielbiany przez kobiety. Odcienie nawiązujące do tonów niebieskich stanowią synonim spokoju oraz szczerości. Głębsze barwy to pocieszenie, błogość oraz wygoda. Fioletowa barwa wykorzystywana jest przez takie firmy jak FedEx oraz Milka.
Ta brawa wcale nie jest tak popularna wśród kobiet, jakby mogło się wydawać, bowiem ich serce najczęściej skrada częściej wspomniany fiolet. Jakie odczucia wywołuje różowy? Między innymi nawiązuje do miłości, współczucia oraz uroku. Najczęściej z koloru różowego czerpią marki, których grupą docelową są kobiety, ale zdarzają się wyjątki. Różowe logo powinno przywoływać Ci na myśl markę T-Mobile, czy Cosmopolitan.
Białe kolory świetnie oddają czystość i transparentność. Dodatkowo nawiązują do nowoczesności oraz innowacyjności. Trudno przedstawić przykład typowo białej identyfikacji wizualnej, ponieważ barwa ta najczęściej występuje w połączeniu z innymi, kolorowymi elementami. Srebrne oraz białe jabłka umieszcza na swoich produktach między innymi Apple.
Z czarnego logo korzysta marka Adidas, czy Nike. Ciemna kolorystyka przywodzi na myśl przede wszystkim tajemniczość. Mimo tego z łatwością potrafimy zaufać markom z czarnymi barwami w logo. Może z natury ciągnie nas do tego, co tajemnicze?
Wiesz już mniej więcej, co oznaczają konkretne barwy. Oczywiście możesz bawić się ich formą, tonacją oraz nasyceniem, aby osiągać różne cele i tworzyć przeróżne rozwiązania designerskie. Pamiętaj jednak, że odpowiednio dobrane kolory oraz przemyślanie zaprojektowane UX to elementy, które powinny iść ze sobą w parze. Ludzie to wzrokowcy, nie wolno Ci o tym zapominać.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.