Na skróty
Odpowiednie pozycjonowanie jest niezwykle istotne. Przeczytasz o nim więcej tutaj. Jednym z najważniejszych elementów działań SEO jest dobór słów kluczowych. Dzięki nim możliwe jest
Użytkownicy internetu nie wyobrażają sobie funkcjonowania bez wyszukiwarki Google. Do powszechnego języka weszły takie wyrażenia jak: „wygoogluj to sobie”, czy „zapytaj wujka Google”. Korzystamy z jej możliwości wszędzie. Wpisujemy zapytania w pracy, podczas rozmowy ze znajomymi czy oglądając serial. Wyszukiwane frazy, czyli to co wpisujemy w okienko, muszą być sformułowane tak, abyśmy mogli otrzymać jak najbardziej satysfakcjonującą nas odpowiedź. Nie chcemy długo szukać. Zależy nam na zaspokojeniu ciekawości czy rozwiązaniu problemu tu i teraz. Interesujące jest dla nas kilka pierwszych linków. Mało kto schodzi na dół strony, a na odwiedzanie kolejnych kart propozycji decydują się tylko najwytrwalsi poszukiwacze wiedzy.
Twórcy treści na strony internetowe są tego świadomi. Specjaliści od SEO analizują na jakie pytania najczęściej chcą uzyskać odpowiedzi internauci, a następnie na ich podstawie tworzą keywords, czyli słowa kluczowe wokół których powstaje content na podstrony, wpisy na blogu czy nawet meta description. Słowa kluczowe lub frazy kluczowe to nic innego jak właśnie treść zapytania wpisywanego w wyszukiwarkę po których chcielibyśmy, aby użytkownik trafił na naszą stronę. Jeśli prowadzimy sklep internetowy z odzieżą dla kobiet, ważne będzie dla nas znalezienie się wysoko w wynikach na takie słowa kluczowe jak:
„najlepsze spódnice na lato” czy „sukienki na wesele”. Jeżeli prowadzimy hotel na Mazurach zależy nam, aby na naszą stronę dotarły osoby zainteresowane wypoczynkiem w tej części Polski.
Rodzaje keywords
Wyróżniamy kilka rodzajów słów kluczowych, znajomość tego podziału pomoże nam zrozumieć, dlaczego na naszej stronie powinniśmy stosować różnorodne frazy kluczowe. Pierwsza, najbardziej podstawowa kategoria to pojedyncze słowa lub maksymalnie dwa wyrazy. Są to najbardziej ogólne skojarzenie z naszą stroną np. „produkty ekologiczne”, „fryzjer Warszawa” czy „nocleg w górach”. Takie frazy określają główną kategorię w jakiej powinna znaleźć się nasza strona, ale wciąż pozostawiają wiele wątpliwości. Czy szukając „noclegu w górach” mamy na myśli Tatry, Sudety czy Bieszczady? Czy chcemy znaleźć urokliwy domek z dala od ludzi czy może miejsce blisko stoku narciarskiego? Tak wpisane zapytanie nie daje szybkiej, czyli najbardziej pożądanej, odpowiedzi użytkownikowi. Zupełnie inaczej wygląda sprawa po wpisaniu w Google: „tani pokój z łazienką w Zakopanem”. Strony i oferty, które pokażą się w wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na taką frazę pomogą uzyskać bardziej sprecyzowane informacje. Takie zdania, nazywamy frazami typu long tail ( z ang. długi ogon). Ten rodzaj fraz składa się zazwyczaj z 3 do 6 słów. Jest to doprecyzowanie celu w jakim użytkownik uruchomił wyszukiwarkę.
Wydawać by się mogło, że skoro znamy najodpowiedniejsze dla naszego biznesu frazy, wystarczy używać ich na okrągło na wszystkich podstronach naszej witryny. Niestety, nie jest to takie proste. Każda podstrona czy wpis na blogu jaki tworzymy powinien mieć osobno dobrane frazy krótkie jak i te typu long tail. Dlaczego tak jest? Mimo, że wszystkie nasze podstrony są częścią jednej całości, naszego serwisu internetowego to każda z nich funkcjonuje w internecie samodzielnie. Oznacza to, że osoba szukająca „taniego pokoju z łazienką w Zakopanem” nie chce trafić na, również oferowany przez nasz przykładowy hotel, „luksusowego apartamentu z dwoma sypialniami i kuchnią”. Te dwa produkty będą idealne dla różnych rodzajów klientów, ale także odpowiadają na inne, wpisane w wyszukiwarkę zapytania. Jeśli wszystkie treści oznaczymy tymi samymi słowami kluczowymi, stracimy możliwość punktowego odpowiadania na potrzeby użytkowników, a naszych potencjalnych klientów.
Dodatkową wadą stosowania tych samych słów kluczowych na wszystkich podstronach jest niepotrzebne tworzenie konkurencji dla swoich własnych treści. Jeśli utworzymy dwa bardzo merytoryczne wpisy z użyciem tych samych słów kluczowych będą one odpowiadały na tę samą frazę wpisaną w google. Oznacza to, że będą walczyły między sobą o wysokie miejsce
w wyszukiwarce. Zdecydowanie lepszą strategią będzie utworzenie dwóch wpisów o podobnym temacie, ale mówiących o problemie inaczej i budowanych wokół innych słów kluczowych np. „Jak przygotować ogród na zimę” kontra „Jak zabezpieczyć rośliny przed przymrozkami”. Takie rozróżnienie pomoże dotrzeć na naszą stronę większej ilości osób: odnośnik do naszego artykuły znajdą zarówno użytkownicy, którzy wpiszą „ochrona ogrodu przed zimą” jak i „zabezpieczenie roślin, przymrozki”. Choć obie grupy mają te same potrzeby, przez to, że inaczej je zakomunikują w wyszukiwarce mogą trafić na zupełnie różne treści. Jeśli będziemy używać różnorodnych fraz kluczowych mamy możliwość zwiększenia obszaru, w którym, ostatecznie, użytkownicy trafią na naszą witrynę.
Tworząc artykuł na bloga lub chcąc umiejętnie opisać produkty oferowane klientom w sklepie internetowym, zapewne zastanawiasz się, w jaki sposób sprawić, by nie tylko były one chętnie czytane przez potencjalnych odwiedzających, ale również generowały zadowalającą konwersję. Jak tego dokonać? Niektórzy twierdzą, że pomagają im słowa kluczowe generyczne. Czym są i czy rzeczywiście warto je stosować?
Za i przeciw. Czy warto stosować słowa kluczowe generyczne?
Biorąc pod uwagę istotę generycznych słów kluczowych, można wysnuć wnioski, że ich stosowanie jest najmniej opłacalne. Dlaczego? Ponieważ są to najbardziej ogólne frazy wpisywane przez użytkowników sieci. Przykład: fraza kluczowa generyczna „Lody truskawkowe” nie jest zbyt jasna. Chodzi chociażby o to, że osoba, która wpisuje taką frazę w wyszukiwarkę, może nie do końca wiedzieć o co jej tak naprawdę chodzi i jakich informacji poszukuje. Często nie prowadzą więc one bezpośrednio do konwersji.
Można w tym jednak odnaleźć i pewne dobre strony – zastanawiając się nad tym, czy warto stosować słowa kluczowe generyczne, trzeba brać pod uwagę ich popularność. Zatem jeśli jest coś, co może pomóc Ci w popularyzowaniu Twojego serwisu – może zwyczajnie warto z tego skorzystać? Ich skuteczność podnosi stosowanie ich zamiennie z frazami innego rodzaju.
W zestawianiu long – tail keywords i np. fraz brandowych z generycznymi, możesz mieć pewność, że Twój serwis znajdzie się dość wysoko w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Pierwszy z typów fraz kluczowych pozwala na odnalezienie odpowiedzi na bardzo jasno sprecyzowane pytanie. Frazy brandowe natomiast pozwalają na odnalezienie konkretnych produktów danej firmy.
Nawet najlepiej dobrane słowa kluczowe nie dadzą pożądanego efektu, jeśli sama treść na stronie nie dostarcza czytelnikom wiedzy na interesujący ich temat. Jeśli użytkownik odnajduje na stronie treści, które wyczerpują zagadnienie, z pewnością wróci do serwisu, skorzysta z oferty sklepu lub po prostu dowie się czegoś ciekawego.
Bardzo istotne jest również linkowanie do popularnych, zaufanych serwisów. Stosując odnośniki, dzięki którym czytający może poszerzyć swoją wiedzę, tworzymy miejsce, z którego czytelnik może uzyskiwać wartościowe informacje. To z kolei powoduje, że zostaje na naszej stronie dość długo, co również w pewien sposób jest indeksowane. Zmniejsza się w ten sposób współczynnik odrzuceń, który świadczy w pewien sposób o wartości danej strony.