Czym jest persona w marketingu online?
3 min
3 min
Na skróty
Marketing online jest niemal obowiązkowym elementem strategii każdego biznesu w świecie cyfrowym. Co to persona i jak ją przygotować, aby dokładnie poznać charakterystykę potencjalnego konsumenta. Oto zasady oraz porady, które musisz poznać nieco bliżej.
Zastanawia Cię, co to persona? Pod tym słowem kryje się charakterystyka użytkownika (potencjalnego klienta). Przygotowując personę, budujesz archetyp, czyli określasz osobowość, cechy, potrzeby oraz cele konsumenta. Personę wykorzystuje się w marketingu online, aby określić to, jak może prezentować się klient. Wówczas zdecydowanie łatwiej jest przygotować kampanię reklamową lub plan działania. Można stwierdzić, iż persona jest nieodłącznym elementem każdego biznesu. Do przygotowania takiego archetypu potrzebna jest nie tylko kreatywność i wyobraźnia, ale umiejętność analizy danych oraz weryfikowania informacji. Co to persona w praktyce? Wykreowana osobowość potencjalnego klienta nie może być przypadkowym zbiorem cech, a przemyślaną wizją, zgodną z rzeczywistością.
Przygotowana persona może mieć jakieś imię – wybierz damskie lub męskie, zależnie od tego, jaka płeć będzie lepiej dopasowana do „typowego” użytkownika, który ma styczność z Twoim biznesem. Archetyp użytkownika przygotowują nie tylko przedsiębiorstwa działające w świecie cyfrowym. To element znany od lat, stosowany w marketingu cyfrowym oraz online. Zaraz poznasz zasady tworzenia persony, ale zanim przejdziemy do wszystkich etapów, określmy nasz archetyp imieniem, aby łatwiej przedstawić wszystkie informacje. Niech będzie to Adam. Nasz Adam jest typowym użytkownikiem w sklepie internetowym – jak będzie wyglądać proces tworzenia persony? Przedstawiamy najważniejsze zasady.
Zanim przejdziemy do meritum, określ cechy personalne Adama. Następnym krokiem będzie scharakteryzowanie osobowości, potrzeb, czy obaw. Cały proces poznasz krok po kroku.
Wiesz już, że nasza persona ma na imię Adam. Ile może mieć lat? Czym zajmuje się nasza persona, gdzie pracuje i jakie ma wykształcenie? Postaraj się wejść w buty odbiorcy, a lepiej będzie Ci przygotować jego charakterystykę. Prawdopodobnie wszystkie informacje chcesz uporządkować w jednym dokumencie – jeżeli określisz cechy personalne Adama, możesz również pokusić się o dodanie zdjęcia, aby zmaterializować swojego potencjalnego klienta. Wówczas łatwiej będzie Ci przejść do kolejnych etapów.
Czego dokładnie potrzebuje Adam? Czy jesteś w stanie sprostać wymaganiom potencjalnego klienta? Jeżeli Twoja oferta odpowiada na potrzeby Adama, nie powinno być problemu ze sprzedażą. Wystarczy produkt/usługę przedstawić w atrakcyjny sposób. Jeżeli Twoja persona ma niezaspokojoną potrzebę, można porównać ją do głodu, jaki odczuwa każdy z nas. Potencjalny klient ma apetyt i chce dobrze zjeść – przeglądając oferty restauracji, skorzysta z jadłodajni, gdzie nie tylko zaspokoi swoją potrzebę, ale cały proces będzie przyjemny. Lokal nie może być ciasny i brudny. Zastosuj dokładnie tę samą zasadę podczas tworzenia persony. Uatrakcyjnij posiłek Adamowi.
Każdy z nas ma jakieś problemy. Może to, co oferujesz, będzie rozwiązaniem wszystkich kłopotów Adama? Jeżeli tak, musisz przedstawić tego dowód. Jak tego dokonać? Możliwości jest wiele, najłatwiej cel osiągniesz poprzez content marketing oraz przygotowywanie studium przypadku (case study). Wiesz już co to persona, więc przygotowując archetyp, wypisz problemy potencjalnego klienta. Lista przyda Ci się w przyszłości. Podczas opracowywania oferty, kampanii reklamowej, opisów produktów lub tekstów na stronę internetową wykorzystasz swoje zestawienie, aby ulepszyć treść. Postaw sprawę jasno – słuchaj Adam, wydając pieniądze u mnie, pozbędziesz się swoich problemów. W przeciwnym wypadku potencjalny klient nie będzie zainteresowany Twoją propozycją.
Jeżeli nie uda Ci się przyciągnąć klienta do swojej propozycji, prawdopodobnie w Twojej głowie pojawi się myśl typu: „to co sprzedaję, jest po prostu zbyt drogie”. Muszę Cię zmartwić. To kompletna bzdura. Po prostu musisz przedstawić Adamowi, że to, co oferujesz, jest warte właśnie tej ceny. Rozwiej wszystkie wątpliwości. Możesz także przedstawić użytkownikowi utracone korzyści. Klient przed zakupem będzie zadawać sobie różne pytania. Podstawowe z nich to:
Zasady persony i jej tworzenie przydaje się w wielu sytuacjach. Przedsiębiorcy często tworzą archetyp „typowego” klienta już podczas przygotowywania biznesplanu, natomiast do takich działań potrzebne jest również przeprowadzenie badań, czy analiza danych statystycznych. Jeżeli masz sklep internetowy, podstawowym źródłem informacji do przygotowania persony może być Google Analytics. Wiele danych możesz również pozyskać z mediów społecznościowych. Użytkownicy uzupełniają profile na Facebooku, LinkedIn, czy Instagramie wieloma przydatnymi informacjami. Zbieranie informacji w ten sposób może być czasochłonne, ale jest skuteczne.
Personę wykorzystuje się podczas tworzenia kampanii reklamowych czy innych działań marketingowych. Scharakteryzowanie odbiorcy przydaje się również w czasie tworzenia contentu na stronę internetową. Tym sposobem zrozumiesz potrzeby, oczekiwania i problemy użytkowników. Co to persona w marketingu online? Tego rodzaju archetyp można mianować przedstawicielem grupy docelowej.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.