Makiety low-fi i high-fi w SXO
3 min
3 min
Na skróty
Makiety high-fi oraz low-fi to pewnego rodzaju projekty tworzone przez UX designera. Ich celem jest opracowanie wyglądu strony internetowej, aplikacji lub oprogramowania. Kompleksowe przygotowanie makiet high-fi oraz low-fi umożliwia testowanie różnych wariantów. Dodatkowo opracowany projekt może być testowany na użytkownikach, sprawdzany pod kątem możliwości optymalizacyjnych pod SEO, aby wdrożyć ewentualne zmiany w projekcie jeszcze przed rozpoczęciem jego realizacji. Czym dokładnie są makiety w UX? Jaki jest cel ich przygotowywania?
Jak już z pewnością udało Ci się zauważyć, makiety w UX dzielimy na low-fi oraz high-fi. Konkretne informacje na temat obu rodzajów poznasz później. Najpierw warto wskazać, dlaczego przygotowuje się tego typu projekty. Skupmy się na UX w kontekście stron internetowych.
Tworzenie makiet high-fi oraz low-fi pozwala sprawdzić opinię użytkowników na temat witryny. Czy jej projekt jest odpowiedni? Jak całość się prezentuje? Co więcej, poprzez przygotowanie makiet możesz zaoszczędzić sporo czasu, a przy tym również pieniędzy. W jaki sposób? Źle zaprojektowana strona internetowa będzie wymagać zmian. Jeżeli nie jesteś w stanie wdrożyć ich samodzielnie, musisz wynająć specjalistę (np. programistę), a to generuje koszty. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest przygotowanie makiet high-fi i low-fi, aby przed realizacją projektu narzucić ewentualne poprawki. Nawet ogromna zmiana będzie bardzo prosta do wdrożenia.
Chcesz przygotować kompleksową stronę internetową, która będzie nowoczesna, a przy tym dość rozbudowana? Gdy UX designer przygotuje makietę high-fi lub low-fi, specjaliści zdecydowanie szybciej i dokładniej przygotują wycenę realizacji projektu. Tego rodzaju rozwiązanie stosuje się również w sklepach internetowych.
Warto wspomnieć, iż bardzo proste i niekoniecznie rozbudowane makiety w UX możesz przygotować samodzielnie. Jeżeli nie na komputerze, zrób to za pomocą ołówka na dużej kartce lub w zeszycie. Niestety z takim projektem nie można wykonać żadnych interakcji, więc trudne będzie przeprowadzenie testów. Przygotowaną kompozycję możesz wskazać UX designerowi, aby specjalista opracował taką samą wersję makiety, ale w wersji profesjonalnej.
Skupmy się najpierw na makietach low-fi. To zdecydowanie prostsze rozwiązanie w porównaniu do high-fi, które ogranicza się do kilku elementów. Tego rodzaju projekt wykonany za pomocą specjalistycznego oprogramowania przypomina szkic wykonany ręcznie na kartce. Wersja przygotowana przez UX designera może być interaktywna, zależnie od tego, jakie masz wymagania. Bardzo często makiety low-fi służą do przygotowywania wycen przez programistów. Specjalista, który będzie projektować Twoja stronę internetową, oceni, jakie działania będą konieczne do wdrożenia oraz ile czasu zajmie cały proces.
Prawdopodobnie najpopularniejszym oprogramowaniem do tworzenia makiet low-fi jest Axure. Narzędzie jest płatne, ale niezwykle przydatne, a zarazem, profesjonalne. Daje dużo przyjemności z użytkowania, a dzięki intuicyjnemu interfejsowi, z obsługą narzędzia poradzi sobie nawet największy laik.
Testy na użytkownikach przeprowadzane w makietach low-fi są dość proste, ze względu na ograniczoną funkcjonalność. Zwykle internautom daje się bardzo prosty cel: na przykład znalezienie konkretnych informacji, czy funkcji na stronie internetowej.
[https://miro.medium.com/max/1620/1*INQOqFg9aha-aEJbqhXQUw.jpeg – przykład makiety low-fi]
Zdecydowanie bardziej rozbudowaną i zaawansowaną opcją są makiety high-fi. Tego typu rozwiązanie również stosuje się w kontekście stron internetowych, aplikacji i oprogramowania – zarówno na urządzenia mobilne, jak i komputery. Oczywiście makieta może przybierać różne formy, zależnie od tego, jaką koncepcję zastosuje UX designer. Raczej trudno przygotować tego typu prototyp za pomocą ołówka, praktycznie zawsze wykorzystuje się specjalistyczne oprogramowanie – na przykład Adobe Illustrator lub UxPin. Makieta high-fi może przybrać formę diagramu, czy architektury informacji. Popularne są także interaktywne prototypy, choć znacznie tańszym i szybszym rozwiązaniem są zwykłe projekty graficzne.
Makiety high-fi różnią się od wersji low-fi ilością dostępnych informacji. To nie tylko wzór interfejsu strony czy aplikacji, ale także szczegóły i konkretna zawartość. Przygotowanie projektu trwa dłużej, ale pozwala przeprowadzać zaawansowane testy, przynoszące znacznie bardziej wiarygodne i dokładne wyniki. Aby poznać więcej szczegółów, skontaktuj się z agencją SEO!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.