UX i UI design, co to jest i na czym polega praca UX designera?
7 min
7 min
Na skróty
UX oraz UI to tematy, które dotyczą każdego przedsiębiorcy — zarówno tych, którzy mają strony internetowe, jak i sklepy online. Niezależnie jednak od tego, jak głośno jest o user experience, wciąż wiele osób nie do końca zdaje sobie sprawę, czym tak naprawdę zajmują się osoby pracujące w tej branży. W poniższym artykule omówimy dokładnie, dlaczego UX oraz UI design stały się tak istotne w digitalowym świecie.
Historia UX zaczyna się dużo wcześniej, niż w 1993 roku, jednak to właśnie wtedy Don Norman zaproponował termin “doświadczenie użytkownika”, którym posługujemy się dzisiaj. Autor uznał, że potrzebne jest pojęcie, opisujące obcowanie danej osoby z systemem, które obejmie takie elementy procesu projektowania jak grafika i wzornictwo, interfejs, interakcje, a także instrukcje. Co ciekawe, pomimo tego, że aktualnie user experience design może kojarzyć się z głównie ze stronami oraz aplikacjami, trzeba pamiętać, że tak naprawdę dotyczy praktycznie każdej dziedziny życia — począwszy od tego, w jaki sposób otwierasz i zamykasz drzwi czy używasz myszki komputerowej, aż do customer journey (ścieżki klienta) w Twoim sklepie online.
Jak najprościej wytłumaczyć, czym jest UX design? Ogólna definicja to po prostu projektowanie zorientowane na człowieka, które można podzielić na cztery kluczowe elementy. Oto one:
Skoro zajęliśmy się już tematem UX, pora na UI, czyli User Interface. Jest to element procesu projektowania, skupiający się na wyglądzie, interakcjach, kwestiach dostępności oraz użytkowości. Jak sama nazwa wskazuje, obejmuje tworzenie interfejsów, zapewniających pozytywne doświadczenie użytkownika. Choć są ze sobą ściśle powiązane, UX i UI design mają zdecydowanie odmienne role — ale o tym porozmawiamy w dalszej części artykułu.
Jak już wspomniałam, design nie polega jedynie na wyborze fontu i kolorów, niemniej są to również ważne kwestie, zarówno w kwestii brandingu (spójność), jak i Responsive Web Design (dostępność). Co jeszcze jest istotne podczas projektowania interfejsu?
Podsumujmy dotychczasowe informacje, zawarte w artykule.
UX design skupia się na ogólnym doświadczeniu użytkownika i jego potrzebach. UX designerzy biorą pod uwagę kontekst, cele, oczekiwania oraz emocje użytkowników, pracując nad stworzeniem odpowiedniej architektury informacji oraz user flow. Bardzo istotne jest też testowanie i optymalizacja produktu. |
UI (User Interface) to kluczowy element procesu projektowania, skupiający się na wyglądzie i interakcjach użytkownika z danym produktem. UI design obejmuje tworzenie estetycznych, intuicyjnych oraz spójnych interfejsów, które zapewniają pozytywne doświadczenie użytkownika. |
Jak więc można łatwo wywnioskować, UX designer skupia się na badaniach i analizie, aby zrozumieć potrzeby oraz oczekiwania użytkowników. Przekazuje te informacje UI designerowi, który wykorzystuje podczas projektowania interfejsów. Dzięki temu tworzony produkt jest po prostu dużo bardziej użyteczny i atrakcyjny.
Współpraca między UX i UI designerem przyczynia się do usprawnienia procesu projektowego. Dzięki działaniom UX designera, projekt jest oparty na dogłębnych badaniach, a wypracowane strategie i rozwiązania umożliwiają lepsze dopasowanie poszczególnych rozwiązań. Przykład? Jeśli aplikacja ma być używana na zewnątrz, konieczne będzie zwrócenie uwagi na to, czy wszystkie ekrany są czytelne w pełnym słońcu. Wspólna komunikacja i wymiana pomysłów pomagają więc w uniknięciu błędów oraz zoptymalizowaniu projektu.
Obie dziedziny są niezwykle istotne dla całego procesu tworzenia użytecznego i atrakcyjnego produktu. Cały proces wymaga jednak skupienia się na różnych obszarach, aby przeanalizować rzeczywiste problemy, z którymi zmagają się potencjalni userzy. Dlatego właśnie współpraca między UX i UI designerami jest kluczowa, aby zapewnić spójne oraz satysfakcjonujące doświadczenie dla użytkowników.
Warto również poruszyć temat różnic pomiędzy pracą UI designera oraz grafika. Ten pierwszy kładzie główny nacisk na funkcjonalność interfejsu, skupiając się na tym, jak użytkownik będzie się poruszał po stronie lub aplikacji, jak łatwo będzie znajdować potrzebne informacje i wykonywać konkretne akcje. Grafik natomiast odpowiada stricte za aspekty wizualne, takie jak estetyka, kompozycja, kolorystyka i stylizacja. Chociaż obie dziedziny mają wpływ na wygląd interfejsu, UI designer ma większe zrozumienie zasad projektowania interakcji i usprawniania doświadczenia użytkownika.
Wspomniałam już o tym, jak istotne dla procesu UX są badania. Wiedza, zdobyta podczas wywiadów czy testów, pomaga UI designerowi w projektowaniu interakcji, nawigacji i układu, co naturalnie przekłada się na użyteczność oraz łatwość korzystania z produktu. Grafik natomiast często korzysta z kreatywności artystycznej, aby tworzyć unikalne i atrakcyjne wzory, ilustracje, efekty wizualne. Oba podejścia są ważne, ale mają nieco inne cele i priorytety.
Finalnie, graficy zajmują się szerokim spektrum projektów, które niekoniecznie są związane z interfejsami (projekty drukowane, identyfikacja wizualna, ilustracje, reklamy, plakaty itp.). Mimo że oba zawody są związane z projektowaniem, ich zakres pracy różni się pod względem obszarów, na które się skupiają. Współpraca pomiędzy UI designerem a grafikiem może przynieść najlepsze rezultaty, łącząc umiejętności projektowania interakcji i funkcjonalności z kreatywnością i estetyką.
Częściowo omówiliśmy już etapy pracy UX designera, warto jednak przyjrzeć się dokładniej poszczególnym obowiązkom, które pomagają tworzyć optymalne i satysfakcjonujące doświadczenia użytkownika. Co jednak istotne, wymienione niżej zadania, których celem jest lepsze zrozumienie odbiorców oraz zapewnienie im wartościowych rozwiązań, powinny być powtarzane również po wypuszczeniu produktu na rynek.
Badania UX mają różną formę: mogą to być wywiady pogłębione (IDI), obserwacje, analiza danych, ankiety, eyetracking lub testy użyteczności. Badania pomagają zdobyć wiedzę o użytkownikach, a bardzo często dają szerszy kontekst, o którym sami respondenci mogli nie pomyśleć.
User persona to fikcyjna postać, reprezentująca różne grupy użytkowników. Prezentuje ona cechy demograficzne, potrzeby, cele i preferencje użytkowników. Dzięki nim projektant może lepiej zrozumieć grupy docelowe i projektować z myślą o konkretnych userach.
UX designer projektuje i przeprowadza testy użyteczności, które pozwalają na ocenę interfejsu z perspektywy użytkowników. Testy obejmują zadania, obserwacje zachowań użytkowników oraz zbieranie opinii. Wyniki testów pomagają zidentyfikować problemy, które respondenci napotykają podczas korzystania z aktualnej wersji produktu, usprawnić interfejs i dostosować go do potrzeb użytkowników.
User flow to sekwencja kroków, jakie użytkownik podejmuje w interakcji z produktem. Projektowanie flow pozwala lepiej zrozumieć i zoptymalizować customer journey. Jest to istotne dla zapewnienia płynnej i intuicyjnej nawigacji.
UX designer tworzą wireframe’y, czyli prostą strukturę oraz układ interfejsu. Wireframe’y pomagają wizualizować hierarchię treści i funkcji. Są one tworzone na wczesnym etapie projektu, co pozwala skupić się na strukturze, a nie na detalach graficznych.
Na koniec pomówmy o tym, jakie umiejętności oraz narzędzia są potrzebne do pracy na stanowisku UX designera. Lista jest naprawdę zróżnicowana, a trzeba pamiętać, że branża pod wpływem AI z pewnością będzie się zmieniać. Jeśli jednak chodzi o “stały” zestaw cech, na pewno należy wymienić:
UX design odgrywa coraz większą rolę w digitalu — i nic dziwnego. Dobrze zaprojektowane strony czy aplikacje po prostu zwiększają satysfakcję klientów. Pozytywne doświadczenie z interfejsem sprawia, że userzy są bardziej zadowoleni, a co za tym idzie, bardziej skłonni do powrotu. To oczywiście przekłada się na wzrost konwersji.
Dobry UX design ma również wpływ na lojalność klientów. Użytkownicy, którzy mają przyjemne i satysfakcjonujące doświadczenia z produktem, są bardziej skłonni do polecania go innym, a także pozostają lojalni wobec marki. Lojalność klientów jest niezwykle cenna, przekłada się bowiem na długotrwałe relacje z marką oraz liczbę transakcji.
Istnieje wiele przykładów firm, które osiągnęły sukces dzięki skupieniu się na UX designie. Wystarczy wspomnieć o Apple — produkty takie jak iPhone czy MacBook wyróżniają się intuicyjnym interfejsem, prostotą obsługi i estetyką. Innym przykładem, który warto przytoczyć, jest Airbnb. Platforma firmy oferuje bardzo intuicyjny proces rezerwacji, personalizowane rekomendacje, zapewnia także dokładne informacje o ofertach. Dzięki temu użytkownicy czują się pewnie i komfortowo, co przekłada się na ich zaufanie oraz częstotliwość korzystania z usług Airbnb.
Śmiało można powiedzieć, że tworzenie użytecznych, intuicyjnych i atrakcyjnych produktów stało się niezbędne dla sukcesu firmy. Również Google poleca w swoich wskazówkach dla deweloperów skupić się na User Experience, a na stronie Thinking With Google udostępniają wiele ciekawych case study. Jeśli użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie, oznacza to, że jest ona użyteczna i wartościowa, co korzystnie wpływa na wskaźniki SEO.
UX design już dawno przestał być luksusem, zarezerwowanym dla ogromnych korporacji, a stał się nieodłączną częścią strategii biznesowych także małych i średnich biznesów. Inwestowanie w UX zapewnia pozytywne efekty, takie jak zwiększenie satysfakcji użytkowników, wzrost konwersji, lojalności klientów i reputacji marki. Dlatego właśnie przedsiębiorstwa, które skupiają się dopracowaniu User Experience oraz SEO, mają większe szanse na osiągnięcie sukcesu w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.