Na skróty
Alexa Rank to wskaźnik zaprojektowany przez Alexa Internet, należącego aktualnie do Amazonu. Parametr ten odpowiada za określanie popularności i jakości konkretnej strony internetowej. Do analizy oprogramowanie wykorzystuje dwie bardzo ważne zmienne: średnią liczbę odsłon z trzech miesięcy oraz liczbę unikalnych użytkowników. Ma duży wpływ na pozycjonowanie. Na tej podstawie przydzielany jest globalny Alexa Traffic Rank. Dodatkowo osoba weryfikująca stronę internetową za pomocą oprogramowania Alexa, jest w stanie odczytać wiele danych i przydatnych statystyk. Narzędzie pozwala przeanalizować słowa kluczowe, ruch oraz ukazuje inne witryny o podobnej tematyce.
Algorytm zaprojektowany przez alexa.com jest bardzo prosty. Poza obliczaniem Alexa Rank pozwala także przeanalizować ruch na stronie i jego źródła, dodatkowo weryfikacji poddawane są słowa kluczowe. Jak to dokładnie działa? Oprogramowanie zlicza wejścia na stronę, które odbyły się za pomocą przeglądarki z zainstalowanym rozszerzeniem Alexa Toolbar. Ranking przygotowany przez alexa.com jest globalny i bierze pod uwagę miliony stron internetowych ze wszystkich krajów świata. Kilka wejść na stronę przez jednego użytkownika uznaje się jako jedną wizytę – to bardzo ważne podczas analizy. Najważniejszą zaletą Alexa Rank jest możliwość porównania strony internetowej z konkurencją. Narzędzie to wykorzystuje się najczęściej właśnie w tym przypadku.
Warto jednak wiedzieć, że przez wielu specjalistów Alexa Rank jest uznawany za po prostu przestarzały. Choć oprogramowanie analizuje ruch na stronie, to zlicza ono jedynie wejścia tych użytkowników, którzy posiadają zainstalowaną wtyczkę Alexa Toolbar. A teraz zastanów się, czy Ty również ją posiadasz. Ile Twoich znajomych pobrało rozszerzenie do swojej przeglądarki? W Polsce to bardzo mało popularne rozwiązanie jednak ma swoich zwolenników przede wszystkim za oceanem – w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.
Aktualnie prawdopodobnie najlepszym narzędziem do badania ruchu na stronie jest powszechnie znany Google Analytics, gwarantujący maksymalną precyzję. Ponadto jest całkowicie darmowy. Natomiast do weryfikowania innych witryn przydaje się takie oprogramowanie, jak między innymi Senuto, czy SEMrush. To zdecydowanie nowocześniejsze i skuteczne rozwiązania, które sprawdzają się na naszym rynku. Alexa Rank to także analiza linkowania – jednak do tego także znajdziemy alternatywne rozwiązania, na przykład narzędzie Ahrefs. Z tego powodu oprogramowanie proponowane przez alexa.com zwykle jest wykorzystywane tylko w celach porównanych i raczej unika się szczegółowego analizowania ruchu na stronie, ponieważ ten wskaźnik jest mało dokładny. Kompleksowy ranking (globalny i krajowy) przygotowany przez Alexa jest naprawdę ciekawy i warto się z nim co jakiś czas zapoznać, aby sprawdzić, jak zmieniają się trendy w kraju czy za granicą.
Monitorowanie Alexa Rank pozwala nieco lepiej zobrazować to, w jaki sposób działa konkurencja. Narzędzia dostępne na alexa.com są często wykorzystywane podczas analizy różnych witryn, szczególnie podczas zakupu nowej domeny, na przykład pod zaplecze SEO, czy w celu wykorzystania komercyjnego. Możesz także wykorzystać ranking, aby sprawdzić, jak na jego tle wygląda Twoja strona internetowa. Regularnie analizując Alexa Rank sprawdzisz, czy Twoja witryna w internecie staje się coraz popularniejsza. Warto wiedzieć, że na alexa.com wiele funkcji jest po prostu darmowych. Za inne należy zapłacić, ale bezpłatna wersja jest w stanie mniej więcej pokazać możliwości poszczególnych narzędzi. Co więcej, istnieje także możliwość wykorzystania darmowego okresu próbnego. Jakie możliwości daje alexa.com? Między innymi:
Jeżeli chcesz poznać Alexa Rank dla swojej strony internetowej, po prostu zainstaluj w przeglądarce wtyczkę Alexa Toolbar. To wszystko. Po otworzeniu witryny wystarczy kliknąć w ikonkę rozszerzenia, a od razu zobaczysz okienko z podstawowymi statystykami konkretnej domeny. Aby uzyskać więcej informacji, wystarczy przejść na alexa.com. Niestety, tak jak wspomniano wcześniej, omawiane przez nas narzędzie jest dedykowane dla Stanów Zjednoczonych oraz Kanady. Zdecydowana większość małych stron internetowych zarejestrowana w Polsce nie widnieje w bazie alexa.com, przez co weryfikacja ich statystyk jest niemożliwa. Warto poważnie zastanowić się nad zakupem abonamentu, szczególnie jeżeli chcesz porównywać ze sobą różne domeny z naszego kraju. W takich sytuacjach z pewnością lepszym rozwiązaniem będzie znalezienie innego, bardziej wiarygodnego i skutecznego narzędzia. Choć Alexa Rank wciąż jest ważne, na dodatek cieszy się ogromną renomą za oceanem, oprogramowanie nie obsługuje języka polskiego. Na dodatek nie jest w stanie pomóc przy analizie wielu domen z naszego kraju.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.