UX

Nawigacja fasetowa i jej znaczenie dla UX – wszystko, co musisz wiedzieć

4 min czytania
Markeing wielopoziomowy MLM

Jeśli wkraczasz w świat branży e-commerce, przed Tobą wiele decyzji, które pozornie mogą wydawać się niezbyt istotne. Tak naprawdę są w stanie realnie wpłynąć na to, czy uda Ci się zyskać odpowiednią konkurencyjność oraz wyróżnić się wśród licznych firm obecnych na rynku. Odpowiedni poziom user experience – całości doświadczeń i interakcji użytkowników z Twoim e-sklepem to klucz do sukcesu. Aby to osiągnąć, musisz wziąć pod uwagę szereg czynników – na przykład kwestie nawigacji w obrębie witryny. To, jak szybko, wygodnie oraz intuicyjnie dany użytkownik będzie w stanie przeglądać Twoją ofertę, nie pozostanie bez znaczenia w statystykach sprzedaży. Im szerszy asortyment, tym bardziej liczy się ograniczenie wielokrotnego, chaotycznego i skomplikowanego researchu oferowanych produktów czy usług. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest dzisiaj nawigacja fasetowa – czym jest i jak może się przydać?

Wyjaśnienie nawigacji fasetowej 

Nawigacja fasetowa ma za zadanie uprościć i zawęzić wyszukiwanie w obrębie strony internetowej poprzez korzystanie z systemu opcjonalnego filtrowania według określonych atrybutów. Użytkownik nie musi wpisywać konkretnej frazy, ma możliwość odnalezienia zbiorów, czyli produktów o wskazanych, wspólnych cechach – np. kolorach, wymiarach, przedziałach cenowych etc., korzystając z bogatego menu.  Na czym polega główna zaleta? Potencjalny klient unika niekończącego, irytującego przewijania strona po stronie, sprawdzania kolejnych, nieinteresujących go ofert, oszczędza swój czas i energię na znalezienie wyłącznie tego, czego potrzebuje, przez co w naturalny sposób istnieje o wiele większa szansa, że zdecyduje się na zakup i będzie usatysfakcjonowany. Ma to szczególne znaczenie, gdy użytkownik korzysta z urządzenia mobilnego (co jest obecnie popularnym rozwiązaniem), ma ograniczoną przestrzeń na ekranie i nierzadko wolniejsze połączenie internetowe. Oczekiwania e-konsumentów są coraz większe, wydajność witryny, przyjazny interfejs mają obecnie ogromne znaczenia. Są to także cechy premiowane przez Google, stąd kolejna, równie ważny benefit – odpowiednie indeksowanie strony w wyszukiwarce internetowej. Niewątpliwym plusem jest również możliwość zebrania bardziej precyzyjnych danych analitycznych – śledząc powtarzalne działania w filtrowaniu, właściciel e-sklepu może dokładnie badać potrzeby i oczekiwania klientów, a przez to efektywniej rozbudowywać lub modyfikować swoją ofertę.

Zobacz  Jakie moduły PrestaShop pod SEO i nie tylko warto sprawdzić?

 Nawigacja fasetowa

Rodzaje nawigacji 

Wiedząc, czym jest nawigacja fasetowa i jakie korzyści może przynieść, warto również zwrócić uwagę na inne, dostępne rozwiązania, którą są równie istotne w zaprojektowaniu profesjonalnej witryny. Jak jeszcze możemy ułatwić użytkownikowi poruszanie się po stronie i odnajdywanie konkretnych podstron, zakładek czy treści? Możemy skupić się np. na takich aspektach, jak:

  • nawigacja globalna – jak wskazuje sama nazwa, to ogólny, stały zbiór elementów nawigacyjnych: głównych sekcji/stron witryny, zazwyczaj umieszczony w formie menu poziomo u góry lub pionowo, po lewej w formie paska bocznego. Bez względu na to, gdzie zostanie zlokalizowany, należy pamiętać, że jest to swego rodzaju baza lokalizacyjna, która przypomina nam, że wciąż poruszamy się w obrębie tej samej witryny, dlatego musi znaleźć się na każdej podstronie – tak, aby użytkownik miał ciągły dostęp do zestawu linków, a także mógł zresetowania ścieżkę w danej sesji. Nawigacja globalna pozwala także zorientować się w wielkości i złożoności witryny.
  • nawigacja lokalna – zwana też podrzędną, pomaga odkrywać, co jest w pobliżu, to swego rodzaju rozszerzenie nawigacji globalnej. Dzięki niej użytkownicy zyskują dostęp nie do głównych elementów strukturalnych witryny, ale tych na niższym poziomie, w ramach wybranej kategorii (podkomponentów, podsekcji). Przykład? Sekcja sklepu online KSIĄZKI, z której rozwijamy kolejne podstrony typu LITERATURA FAKTU, LITERATURA OBYCZAJOWA, LITERATURA KRYMINALNA itd. Zwykle nawigacja lokalna projektowana jest horyzontalnie lub wertykalnie w menu górnym lub bocznym.
  • nawigacja okruszkowa (breadcrumbsach) – czyli lokalizacja w obrębie witryny, ścieżka, która pomaga odbiorcy określić, gdzie dokładnie się znajduje, wygodnie przejść do strony nadrzędnej lub podrzędnej i zrozumieć strukturę strony. Przykładowa ścieżka breadcumbs to np. w sklepie online: STRONA GŁÓWNA -> KATEGORIA ->PODKATEGORIA -> PRODUKT. Nawigacja okruszkowa sprawdza się w przypadku mniejszych serwisów, w których liczba podstron danej sesji nie jest zbyt duża. Wyróżniamy jej trzy główne rodzaje: oparte na ścieżce, lokalizacji oraz atrybutach. 
  • nawigacja kontekstowa – znowu, jak sama nazwa wskazuje – zależna od kontekstu, tworzy silny związek między znaczeniem tekstu a powiązanymi stronami pokrewnymi – może odnosić do podobnych stron na tym samym poziomie witryny, ale także do innych, zewnętrznych. Nawigacja kontekstowa wykorzystywana jest w formie osadzenia w ciągu treści (często jako odnośnik tekstowy), a także na końcu lub z boku tekstu, niejednokrotnie pozwala użytkownikowi poszerzyć/doprecyzować informacje i w prosty sposób przenieść się np. do strony powiązanej tematycznie. 
Zobacz  Najważniejsze 10 zasad heurystyk Nielsena w UX. Poradnik UX

 Nawigacja fasetowa

Jaka nawigacja dla sklepu, bloga i innych rodzajów witryn?

Jak w takim razie najlepiej przygotować intuicyjny interfejs, który będzie w stanie zachęcić użytkowników sieci do częstych wizyt na stronie? Kiedy najlepiej sprawdzi się nawigacja fasetowa? Przede wszystkim najpierw należy skrupulatnie przeanalizować docelową treść, rodzaj i strukturę konkretnej witryny. Ważne jest to, jak wiele informacji chcemy uwzględnić, jaki content będzie przeważał, jakie ma być jego przeznaczenie. Równie istotne jest zbadanie potrzeb oraz przyzwyczajeń docelowych użytkowników – tak, aby pogrupowanie witryny, wszystkie systemy nawigacji okazały się jak najprostsze i komfortowe. Jeśli np. planujemy projekt sklepu internetowego z bogatym asortymentem, naszym głównym celem powinno być to, aby użytkownik nie został przytłoczony zakresem i różnorodnością produktów i mógł wygodnie ją sprawdzać, w zależności od potrzeb, stąd tak duża popularność nawigacji fasetowej w tego typu przypadkach. Inaczej będzie to wyglądało na blogu, w którym np. publikowane są różnorodne, powiązane tematycznie treści – tu warto sięgnąć m.in. do rozwiązań związanych z nawigacją kontekstową. Takie naturalne linkowanie, zawierające odnośniki np. do swoich innych stron świetnie wpływa również na pozycjonowanie. Jeśli tworzymy stronę wizytówkową, która ma za zadanie wyłącznie zaprezentować najważniejsze informacje na temat firmy, sprawdzi się prosty system hierarchii treści skupiony na kilku, głównych zakładkach i ciekawym menu, umieszczonym w widocznym miejscu witryny. Odmiennie przemyślimy nawigację w każdym indywidualnym przypadku – mają do czynienia z aplikacją mobilną, serwisem informacyjnym czy rozrywkowym etc. Za każdym razem powinniśmy jednak kierować się tym, aby nasza strona był jak najbardziej przyjazna dla użytkowników. 

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy