ODR online – jak przeprowadzać?
3 min
3 min
Na skróty
Online Dispute Resolution czyli ODR jest to serwis internetowy, który ma pomagać rozstrzygać spory pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami. Duże ułatwieniem stanowi to, że wszystko odbywa się online z udziałem niezależnego mediatora, dzięki czemu nie ma konieczności fizycznego stawiennictwa żadnej ze stron konfliktu. ODR zalicza się do jednych z możliwości ADR czyli alternatywnych metod rozwiązywania sporów. Wszystko odbywa się na stopie polubownej czyli bez kierowania sprawy na etap postępowania sądowego. W tym artykule powiemy dokładnie czym jest odr, komu dedykuje się ten sposób rozwiązywania sporów oraz jak przeprowadza się mediacje za pośrednictwem tego serwisu internetowego.
Odpowiadając na pytanie – ODR czym jest – przede wszystkim należy wskazać, że jest to platforma, która pozwala na rozwiązywanie sporów zaistniałych w relacji konsument – sprzedający (przedsiębiorca). Do tej interaktywnej strony www możliwy jest bezpłatny i elektroniczny dostęp. Jeśli chodzi o wersje językowe platformy, to jest ona dostępna we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej.
Po odpowiedzeniu na pytanie – ODR czym jest – warto przybliżyć, do czego taka platforma w ogóle służy. Otóż serwis internetowy Online Dispute Resolution daje konsumentom możliwość składania wniosków o rozstrzygnięcie sporów z przedsiębiorcami. Wszystko odbywa się online i trafia do podmiotów, które oferują przejrzyste, bezstronne, szybkie, skuteczne oraz niezależne metody rozwiązywania sporów w sposób alternatywny. Co ważne, tego typu rozwiązanie jest również korzystane dla przedsiębiorców. Pozwala bowiem uniknąć kosztownych i niejednokrotnie długotrwałych procesów sądowych. Należy pamiętać jednak o tym, że przystąpienie do mediacji w tej formie jest wynikiem dobrej woli przedsiębiorcy. Nie ma on bowiem obowiązku wyrażenia na nią zgody.
Wiedząc już czym jest ODR oraz do czego służy, kolejnym krokiem w zgłębianiu tematu związanego z tą platformą jest sprecyzowanie, kogo dotyczą przepisy ustanowione przez Unię Europejską. Otóż wyżej wspomniana może być stosowana w przypadku sporów wynikających ze zobowiązań umownych zawieranych w formie online. Mowa tu o umowach sprzedaży, a także umowach świadczenia usług do zawarcia których doszło pomiędzy firmami mającymi siedzibę na terenie Unii Europejskiej oraz konsumentami mieszkającymi na jej terenie. Rozwiązywanie sporu odbywa się dzięki interwencji podmiotu ADR, który został wpisany do odpowiedniego rejestru prowadzonego przez właściwy dla danego kraju organ i co ważne obejmuje wykorzystanie w tym celu platformy ODR. Istotne jest również to, że strony konfliktu mają obowiązek uzgodnić podmiot ADR. Jest to ważne przede wszystkim dlatego, że winnym wypadku skarga nie będzie mogła zostać mu przekazana. Sam dostęp do platformy jest darmowy, jednak może zdarzyć się, że podmiot ADR zażąda wynagrodzenia za uczestniczenie w całym procederze. Ma on jednak obowiązek poinformować o tym każdą ze stron.
Składanie skargi przez konsumenta odbywa się poprzez platformę ODR. Należy w tym celu wypełnić odpowiedni formularz w którym konieczne jest podanie danych sprzedającego oraz kupującego, a także opisanie zdarzenia. Po wpłynięciu skargi, sprzedający zostaje poinformowany o tym fakcie. Aby było to jednak możliwe, powinien zarejestrować się na platformie ODR. Następnie, obie strony konfliktu wspólnie wybierają podmiot mediacyjny ADR. Zadaniem tego ostatniego, będzie udzielenie pomocy w rozstrzygnięciu konfliktu. Należy pamiętać o tym, że ADR może świadczyć swoje usługi odpłatnie o czym oczywiście ma obowiązek poinformować obie strony konfliktu.
Rozporządzenie związane z funkcjonowaniem platformy ODR nakłada na przedsiębiorców szereg obowiązków. Pierwszym z nich jest podanie na swojej stronie www łącza do wyżej wspomnianej. Powinno być ono dostępne w łatwy sposób dla konsumentów. Najlepiej, aby znajdowało się w zakładce poświęconej reklamacjom czy w regulaminie obowiązującym w danym sklepie internetowym. Jeżeli właściciel danej witryny nie dostosuje się do wymogów nałożonymi przepisami prawa, mogą zostać nałożone na niego sankcje finansowe. Ponadto konsumenci mogą postrzegać takiego przedsiębiorcę jako niegodnego ich zaufania. Zgodnie z definicją czym jest ODR, konsumenci powinni mieć możliwość pozasądowego dochodzenia swoich praw. Dodatkowo przedsiębiorca ma obowiązek umieszczenia na swojej stronie www adresu poczty elektronicznej. W przypadku tego ostatniego jest to raczej przestrzegane przez zdecydowaną większość przedsiębiorców. Co ważne jedynie przedsiębiorcy, którzy podjęli decyzję o stosowaniu alternatywnych metod rozwiązywania sporów są zobowiązani do przestrzegania wyżej wymienionych obowiązków z tym związanych. Zgodnie z polskimi przepisami prawa stosowanie ADR jest dobrowolne, a zobowiązanie się do tego nakłada na przedsiębiorcę właśnie wyżej wymienione obowiązki, których nieprzestrzeganie wiąże się z nałożeniem na niego kary.