Strona multi page czy one page? Co jest lepsze dla SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Zacznijmy od różnicy pomiędzy stronami multi page oraz one page. Witryna posiadająca tylko i wyłącznie jedną podstronę, bez żadnych dodatkowych zakładek, określana jest mianem one page. Jak łatwo wywnioskować, multi page będzie witryną, składającą się z więcej niż jednej podstrony. To podstawowa różnica dotycząca funkcjonalności oraz designu – a co z kwestią SEO? Czy pozycjonowanie stron one page i multi page wygląda w dokładnie taki sam sposób? I co najważniejsze: jaką stronę założyć?
Przede wszystkim należy z góry zaznaczyć, że nie będziemy faworyzować stron one page lub multi page. Mają one swoje wady i zalety, o których warto wiedzieć. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się im nieco bliżej. Oto atuty i niedoskonałości obu rodzajów stron.
Z reguły one page wygląda estetycznie i charakteryzuje się prostotą. To witryna, która ma być przejrzysta oraz interesująca. Jak założyć taką stronę? Bardzo często na one page decydują się osoby rozpoczynające przygodę z biznesem online, więc decydują się na samodzielne zaprojektowanie witryny przy pomocy kreatora. Można również wykorzystać system WordPress, który jest dość prosty w obsłudze. Zaletą stron one page jest atrakcyjny (mało skomplikowany) wygląd. Co więcej, przygotowanie i optymalizacja wersji mobilnej dla one page zwykle jest całkiem prosta.
Oczywiście rozwiązanie to nie jest wolne od wad. Bardzo trudno rozbudować stronę one page – w końcu to witryna opierająca się na jednej podstronie. Posiadanie tego rodzaju witryny wiąże się więc ze sporymi ograniczeniami. Trudno o implementację innowacyjnych rozwiązań. Dodatkowo ten rodzaj strony wyklucza posiadanie sklepu – to rozwiązanie idealne dla małych firm, początkujących specjalistów (freelancerów) oraz osób, które dopiero poznają metodologię tworzenia stron internetowych.
Łatwo wywnioskować, że multi page to rodzaj strony dający sporo możliwości. Model ten pozwala przygotować kompleksowe podstrony odnoszące się do różnych tematów. Jeśli mówimy o witrynie firmowej, administrator może zaprojektować odrębne landingi dla produktów, usług, formularza kontaktowego itp. Oczywiście poprzez multi page rozumiemy także sklepy internetowe. To idealny plan na przyszłość, nastawiony na rozwój oraz rozbudowę.
Także i ten rodzaj strony nie jest bez wad. Zaprojektowanie i zarządzanie witryną o modelu multi page wymaga wiedzy teoretycznej oraz praktycznej. W przypadku wizytówek firmowych często wykorzystuje się WordPressa. Przygotowanie wersji mobilnej i jej optymalizacja ogólnie zajmie więcej czasu niż w przypadku one page.
Zanim podpowiemy jaką stronę założyć i dlaczego, wspominamy o SEO dla poszczególnych witryn. Generalnie w obrębie domeny, każda podstrona powinna być pozycjonowana na konkretne frazy kluczowe – może być ich kilka, a nawet kilkadziesiąt, generalnie nie ma żadnego limitu. Należy jednak pamiętać, że większa ilość słów kluczowych wymaga więcej tekstu zgodnego z zasadami SEO. Łatwo więc wywnioskować, że strona one page nie sprawdzi się zbyt dobrze, jeśli zależy nam na pozycjonowaniu kilkuset fraz. W takim przypadku konieczne będzie napisanie sporej ilości contentu, a dodatnie takiej ściany tekstu nie wpłynie pozytywnie na UX oraz design witryny. One page to genialne rozwiązanie dla wielu osób, ale generuje pewne ograniczenia, o których należy pamiętać – wspominaliśmy już o tym wcześniej.
Natomiast strona multi page posiada tę właściwość, że pozycjonowanie na dowolną ilość fraz jest możliwe bez żadnych przeszkód. Wystarczy przygotować odpowiednią strategię SEO, a poszczególne słowa dopasować do właściwych podstron. Takie działanie przyniesie efekty i jest zgodne z UX, więc użytkownik będzie wygodnie przeglądać witrynę.
Pozycjonowanie to nie tylko dobór fraz kluczowych oraz ich implementacja. Ważnym elementem SEO jest także optymalizacja wraz z pozyskiwaniem linków. Generalnie elementy te nie różnią się praktycznie niczym w przypadku one page oraz multi page. Backlinki powinny być naturalne, pozyskane z wartościowej domeny, a największą wartość przenoszą odnośniki z atrybutem dofollow. W przypadku one page linkowany będzie jeden adres URL, natomiast w przypadku multi page warto rozłożyć linkowanie w taki sposób, aby efektywnie pozycjonować poszczególne podstrony wraz z frazami kluczowymi.
Zastanawiasz się, jaką stronę założyć? To zależy od Twoich wymagań oraz oczekiwań. Oba rodzaje witryn mogą być skutecznie pozycjonowane. Musisz tylko pamiętać, że one page, choć prostsze w obsłudze, narzuca pewne ograniczenia. Ogólnie więcej możliwości dają strony typu multi page.
Domenę z jedną, główną podstroną najlepiej wykorzystać do pozycjonowania kilku, ewentualnie kilkudziesięciu fraz kluczowych. One page skupiający się na jednym, konkretnym temacie ma szansę osiągnąć wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Najczęściej tego rodzaju witryny stosowane są w przypadku biznesów lokalnych. Pozycjonowanie pod konkretną lokalizację, na przykład „mechanik Warszawa” lub „stomatolog Kraków” za pomocą one page może być efektywne, wystarczy przygotować solidną strategię.
Natomiast witryny multi page będą idealne dla rozbudowanych firm oraz sklepów. Oczywiście model ten również sprawdzi się doskonale w przypadku lokalnego biznesu, szczególnie jeśli przedsiębiorca chce poważnie podejść do pozyskiwania klientów za pomocą komunikacji internetowej.
Jaką stronę założyć, aby skutecznie zadbać o SEO? To już zależy tylko od Ciebie oraz Twoich potrzeb, jednak nie zapominaj, że do kompleksowego pozycjonowania należy podejść profesjonalnie – najlepiej z zapleczem w postaci wiedzy, doświadczenia oraz dedykowanych narzędzi. Z pomocą przychodzą między innymi agencje specjalizujące się w SEO. Witryna zyska wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, co przełoży się na wyższą widoczność, a w przyszłości także konwersję. Pozycjonowanie jest możliwe zarówno dla witryn one page, jak i multi page.