Link juice – jak mierzyć i czy ma zmienny wpływ na SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Poprzez termin link juice (zamiennie używana jest też nazwa link equity) określa się moc, jaką przekazuje link konkretnej domenie. Odnośnik umieszczony na witrynie A, linkujący do strony B stanowi wartość SEO i może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie. Mierząc link juice określa się, jak dobry jest konkretny adres URL i czy warto umieścić w nim odnośnik. Z biegiem czasu wokół link buildingu narosło sporo mitów. Niektóre wynikają z faktu aktualizacji algorytmów, a inne są efektem niewiedzy i miejskich legend. Przedstawiamy czym dokładnie jest link juice od podszewki oraz podpowiadamy, w jaki sposób należy mierzyć tę wartość.
Na wstępnie należy zaznaczyć, że w SEO nie ma oprogramowania, które jednoznacznie wskaże wartość link juice. Do badania tego wskaźnika służą różne metody, dlatego warto wspomnieć o nich wszystkich. Specjaliści SEO podczas pozycjonowania wykorzystują te techniki, aby sprawdzić, czy odnośnik z konkretnej domeny będzie wartościowy dla linkowanej witryny. Do przeanalizowania link juice potrzeba nie tylko oprogramowania, ale również sporej wiedzy. Wskaźnik ten nie jest żadną skalą – to pozycjoner ustala samodzielnie, czy konkretna domena będzie wartościowa pod kątem pozyskania linka.
Ahrefs – to oprogramowanie, którego autorzy przygotowali miernik określający jakość domeny pod kątem zewnętrznego linkowania (Domain Rating). Im wyższa wartość, tym lepiej. Należy pamiętać, że nie jest to wskaźnik przygotowany przez Google, a jedynie orientacyjna statystyka. Wielu pozycjonerów wykorzystuje narzędzie Backlink Checker (darmowe), aby sprawdzić wartość domeny. Jeżeli wynik będzie satysfakcjonujący, oznacza to, że na danej witrynie warto umieścić link do pozycjonowanej strony.
MajesticSEO – kolejne narzędzie, posiadające autorskie mierniki (Trust Flow i Citation Flow). Ich analiza jest nieco bardziej skomplikowana. Wskaźniki te mogą pomóc w ustaleniu link equity. Po przeprowadzonej weryfikacji domeny, wyniki TF i CF powinny być do siebie zbliżone. Zbyt duża wartość Citation zwykle oznacza, że witryna posiada sporo spamerskich backlinków.
Ruch organiczny – analiza ruchu także jest pomocna w określeniu link juice. Jeśli konkretną domenę odwiedza wiele osób, prawdopodobnie jest ona interesująca i wartościowa. Witryny bez żadnego ruchu organicznego – nawet z wysokim TF, CF i DR – nie będą tak silne, jak strony posiadające aktywną społeczność.
Pozycja – w mierzeniu link juice pomaga także pozycja danej domeny na frazy kluczowe. Najlepiej pozyskiwać odnośniki z witryn, które tematycznie pokrywają się z linkowaną stroną.
Choć na różnych konferencjach, czy w mediach społecznościowych, osoby będące blisko wyszukiwarki Google co jakiś czas powtarzają, że najważniejsza w pozycjonowaniu jest optymalizacja, to link building ciągle gra istotną rolę. Twierdzenie to nie podlega żadnej dyskusji – warto nadmienić, że gdyby zewnętrzne odnośniki był bezwartościowe, Google nie wdrażałby algorytmu Pingwin wraz z regularnymi aktualizacjami.
John Mueller (Senior Webmaster Trends Analyst w Google – prowadzi Google Webmaster Hangout, gdzie odpowiada na pytania dotyczące SEO) jasno mówi, że link juice nie ma już takiego znaczenia, jak kiedyś. Oto jego publikacja na Twitterze, która pojawiła się w połowie 2020 roku: „Zapomnij o wszystkim, co przeczytałeś o link juice. Większość danych jest przestarzała i/lub wprowadza w błąd. Zamiast tego stwórz witrynę, która będzie dobra użytkowników”.
Generalnie słów Johna nie należy brać w stu procentach dosłownie. Jego stanowisko wynika przede wszystkim z faktu, że określenie link juice było stosowane głównie podczas funkcjonowania algorytmu PageRank, więc artykuły i poradniki w sieci na ten temat pochodzą głównie z tamtego okresu. Dziś zamiast niego Google posługuje się innymi, zdecydowanie bardziej zaawansowanymi narzędziami (algorytm Panda, Pingwin, Koliber, itp.). Wraz z upływem czasu znaczenie link juice w SEO spadło, ale nie na tyle, aby o nim zapomnieć na dobre. Ciągle wartościowe odnośniki mają kluczowe znaczenie, co potwierdzi każdy specjalista zajmujący się pozycjonowaniem. Potwierdzają to także case studies publikowane przez przeróżne agencje SEO z całego świata, które link building wykorzystują zaraz obok optymalizacji oraz contentu.
Osoby, które na co dzień nie zajmują się SEO, ale chcą wypozycjonować własną stronę, z pewnością będą mieć problem z jednoznacznym określeniem link juice. Jak już wspomniano wcześniej: nie ma jednej, unikalnej skali, która wskaże konkretną wartość pozyskanego odnośnika. Dodatkowo należy pamiętać, że w branżach o małej i średniej konkurencyjności, często witryny nie potrzebują zbyt wielu wartościowych linków, aby uzyskać satysfakcjonującą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. W takich przypadkach kluczowym elementem będą wartościowe teksty zawierające naturalnie umieszczone frazy kluczowe. Witryna powinna być właściwie zoptymalizowana (zwróć uwagę na meta dane, alt grafik i czas ładowania). Jeśli content będzie dopasowany do zapytań użytkowników, możesz liczyć na wysokie pozycje w wyszukiwarce, a link building potraktuj jako wartość dodaną – wręcz uzupełniającą. Link juice ma zmienną wartość dla SEO. Dokładnie ten sam odnośnik może być silny dla jednej domeny i praktycznie bezwartościowy dla innej.