Na skróty
Logo będzie Twoim głównym znakiem rozpoznawczym, kluczowym elementem na stałe skojarzonym z Twoją marką i obecnym w świadomości odbiorców, dlatego w żaden sposób nie powinieneś bagatelizować kwestii przygotowania projektu i wybrania finalnej wersji Twojego firmowego emblematu. Odpowiednie logo musi przede wszystkim zapadać w pamięć, być proste, oryginalne, w pewien sposób ponadczasowe, odpowiednio powiązane z formą i rodzajem działalności, ujmując to ogólnie – powinno łączyć w sobie świetny pomysł i równie świetne wykonanie. Łatwo powiedzieć, trudniej wykonać. Jak w związku z tym nie zmarnować tego potencjału i jako twórca marki podjąć najlepsze decyzje dotyczą wyboru projektanta, przebiegu realizacji oraz ostatecznej wersji?
Pierwszy krok to wybór osoby bądź firmy, która zajmie się przygotowaniem projektu. Pamiętaj, że Twoim celem powinno być dobranie loga, które pozwoli Ci skutecznie wyróżnić się w branży, podkreśli wyjątkowość Twojej oferty, wywoła konkretne skojarzenia u docelowego odbiorcy – po prostu pozwoli zbudować przekonującą oraz efektywną identyfikację wizualną, dlatego to, czego potrzebujesz to profesjonalista, bez względu na to, czy będzie to agencja marketingowa, grafik pracujący jako freelancer czy niedużo studio reklamowe. Jeśli zastanawiałeś się nad powszechnie dostępnymi narzędziami typu darmowy kreator logo, weź pod uwagę, że nie będą to projekty kreatywne, nieszablonowe czy odpowiednio dostosowane do Twoich oczekiwań. Czy na pewno chcesz ryzykować w przypadku tak ważnych kwestii wizerunkowych? Jeśli nie jesteś pewien komu zlecić stworzenie loga, poświęć nieco czasu na research. Sprawdź np., kto wykonał projekty log konkurencyjnych marek, które Ci się spodobały i zapadły w pamięć, zapoznaj się z opiniami oraz recenzjami na temat konkretnych firm, poradź się znajomych z branży, wyślij kilka zapytań. Podczas takich poszukiwać uwzględniaj swój budżet, czas realizacji, doświadczenie potencjalnego projektanta, ważnie przeglądaj treść poszczególnych ofert, upewnij się, że nie będziesz miał do czynienia np. z ukrytymi kosztami.
Proces tworzenia odpowiedniego loga składa się z kilku etapów. Jeśli ktokolwiek twierdzi, że wystarczy krótka konsultacja i projekt będzie gotowy zaraz potem, w ekspresowym trybie i w jednej, finalnej wersji – szukaj dalej, z pewnością nie masz do czynienia z profesjonalistą. W przygotowanie loga powinno uwzględniać się 7 głównych kroków, do których należą:
Jeśli już wybierzesz konkretnego grafika czy też firmę, warto, abyś przed pierwszą konsultacją dokładnie wiedział, co oznacza dla Ciebie sformułowanie: odpowiednie logo. Zastanów się m.in. jakie wartości są ważne dla Twojej marki, co chcesz komunikować, jakie masz długoterminowe i krótkoterminowe cele marketingowe oraz biznesowe, jaki konkretnie jest głos Twojej marki (formalny, żartobliwy, slangowy etc.), jak chcesz, aby była odbierana, co wyjątkowego chcesz zaproponować w swojej branży etc. Tego typu pytań odkryjesz całkiem sporo, niemniej pamiętaj, że im precyzyjniej przedstawisz tego typu kwestie w rozmowie, tym większe szanse na sukces projektu. Weź pod uwagę także to, o co konkretnie chciałbyś zapytać projektanta, co wzbudza Twoje największe wątpliwości (czy jest to np. jego doświadczenie, a może inne aspekty pracy – terminowość, rzetelność itd.). Przygotuj dane dotyczące swojego budżetu, przemyśl, ile czasu możesz zaoferować na realizację projektu (od pierwszego etapu, do wersji finalnej), ile projektów chciałbyś otrzymać do wstępnej weryfikacji, jakie chciałbyś mieć możliwości korekty etc.
W procesie realizacji szybko odkryjesz, że najtrudniejsza decyzja, która Cię czeka, to ta związana z dobraniem loga z wielu projektów. Skąd wiedzieć, który z nich będzie najskuteczniejszy? Co należy wziąć pod uwagę? Co powinno liczyć się najbardziej w procesie decyzyjnym? Aby Twój projekt był możliwie najdoskonalszy, testuj go przy użyciu różnych metod. Te najskuteczniejsze biorą pod uwagę np.:
Podsumowując – w całym procesie przede wszystkim pamiętaj o kompleksowym podejściu. Dobre logo nie może być tylko interesujące albo tylko wyjątkowe pod względem estetycznym, musi łączyć w sobie wiele różnych cech, które sprawią, że stanie się nie tylko atrakcyjnym, ale i skutecznym znakiem rozpoznawczym Twojego biznesu. Poświęć stosowne zasoby czasu i energii, zaangażuj się w każdym z etapów – od reserachu najlepszych wykonawców, przez konsultacje, po wybór finalnego loga, a uda Ci się uzyskać projekt na miarę Twoich potrzeb oraz oczekiwań.