Outreach – czyli jak influencer marketing zwiększy zasięg Twojej firmy
3 min
3 min
Na skróty
Czy wiesz, że nawet 6% millenialsów chętniej skorzysta z polecenia usługi na YouTube niż w innych mediach? Już od dawien dawna tak zwana poczta pantoflowa była jednym z najskuteczniejszych sposobów na pozyskiwanie klientów, ponieważ człowiek od wieków wolał kupować produkty i usługi, które polecał mu ktoś bliski lub osoba, którą darzył szacunkiem.
Sama nazwa może nie przywodzić na myśl tego, czym jest outreach marketing, zwany inaczej influencer marketingiem. Ta druga nazwa jest już zdecydowanie bardziej popularna. Jednak przechodząc do definicji, outreach to nawiązywanie relacji marketingowych z influencerami, czyli osobami wpływowymi, mającymi oddane grono odbiorców. Do influencerów możemy zaliczyć sportowców, blogerów, youtuberów, a także aktorów i celebrytów. To właśnie oni pokazujący się z produktami różnych marek lub otwarcie je polecający mają wpływ na decyzje zakupowe swoich fanów.
Działanie influencer marketingu jest z zasady proste. Znana osoba posiada grono (liczone nawet w setkach tysięcy) osób, które uważnie śledzą wszelkie poczynania danej osoby. Dlatego też ofiarując znanej osobie swoje produkty i usługi, można w łatwy sposób zwiększyć grono potencjalnych klientów, a także zbudować świadomość marki czy zwiększyć jej rozpoznawalność. Może to w znaczący sposób zwiększyć współczynnik konwersji, a także podnieść zyski. Współpraca z influencerem jest z zasady prosta: po umówieniu odpowiedniej umowy marka dostarcza mu swoje produkty lub usługi, a influencer za pomocą tradycyjnego dla niego kanału (IG, YouTube, Facebook, blog) przekazuje informacje o nim swoim followersom. Bardzo często oferując rabat lub inny gratis do zakupu. Ważne jest jednak, aby przygotować się nie tylko na współpracę barterową (czyli podarowanie swoich produktów), ale także na uzgodnienie odpowiedniego wynagrodzenia za pracę włożoną na rzecz promocji danej marki. Im bardziej znany influencer, tym koszty współpracy będą większe.
Jeśli chcesz, aby współpraca z influencerem miała sens, musisz przede wszystkim dobrać do współpracy osoby, które będą miały grono odbiorców pokrywające się z Twoim profilem klienta. Dlatego, jeśli sprzedajesz zabawki dla dzieci, powinieneś nawiązać umowę z bloggerem parentingowym, a nie ze studiem tatuażu. Dobrym przykładem jest tutaj casus Pingwinka na grupie Chujowej Pani Domu. Profil ChPD oprócz konta na Instagramie oraz Facebooku prowadzi zamkniętą grupę, w której organizowane są różnego rodzaju eventy. Jednym z nich jest #seksownypiotrek, kiedy to w piątkowy wieczór użytkownicy grupy mogą dowolnie wrzucać posty z tym hasztagiem dotyczące seksu oraz tematów pokrewnych. Jedną z niespodzianek w ramach cyklu był rabat 25% w sklepie Kraina Doznań na zakup Pingwinka, czyli Satisfyer Pro Penguin, polecanego wcześniej na grupie przez użytkowniczki. Post o promocji został udostępniony na grupie równo o godzinie 22:00. 20 minut później cały nakład sklepu został wyprzedany.
Samo zwiększenie rozpoznawalności marki i współczynnika konwersji to nie jedyne pozytywne aspekty outreach’u. Jednym z ważnych elementów pozycjonowania strony jest umieszczenie linków do niej w witrynach uznawanych przez Google za wartościowe. Dlatego też dodatkowe umieszczanie linków na blogach lub portalach społecznościowych jest uznawane za wartościowy element pozycjonowania. Ważne jednak, aby był to jedynie jeden ze sposobów publikowania linków do witryny (obok forów tematycznych, portali, czy katalogów), a także by następowała co jakiś czas rotacja influencerów, tak aby następowała zmiana witryn linkujących. W niektórych badaniach zauważono także, że algorytmy Google mogą brać pod uwagę wzmiankowanie o marce na równi z linkowaniem. Dlatego też polecenie marki przez influencera i wywiązująca się z tego dyskusja (zwiększenie ilości wzmianek), może także przyczyniać się do wyższej pozycji w wyszukiwaniu.