Livechat – czy zwiększy sprzedaż w twoim sklepie?
4 min
4 min
Na skróty
Interesuje Cię, co to livechat? Pod terminem tym kryje się innowacyjne narzędzie, implementowane na stronach internetowych. Oprogramowanie pozwala wygodnie komunikować się z użytkownikami za pomocą wiadomości tekstowych. Dodatkowo livechat zbiera informacje o potencjalnych klientach i pozwala analizować wiele danych. To idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą zwiększyć poziom obsługi klienta, regularnie pomagając użytkownikom. Livechat jest wykorzystywany na wielu stronach internetowych, od blogów, forów i portali, aż po sklepy online.
Chcesz wiedzieć, co to livechat w praktyce? Jeśli od czasu do czasu korzystasz z dobrodziejstw internetu i zaglądasz na przeróżne strony, to niewykluczone, że udało Ci się już zaobserwować to rozwiązanie. Pod pojęciem livechat kryje się „czat na żywo”. To narzędzie pozwalające komunikować się z administracją serwisu lub działem obsługi klienta. Użytkownik za pomocą livechatu może zadawać pytania bądź dopytywać o szczegóły. Warto zaznaczyć, że ideą czatu na żywo jest fakt, iż „po drugiej stronie” znajduje się człowiek, a nie algorytm lub bot. Potencjalny klient może więc swobodnie komunikować się z innym człowiekiem, aby szybko zdobyć konkretne odpowiedzi na swoje pytania. Livechat jest szczególnie popularny w e-commerce, ale tak naprawdę może być wykorzystywany na każdej stronie internetowej.
Czat na żywo może sprawić, że potencjalny klient skorzysta z oferty, ponieważ zostanie do niej przekonany. Nie mamy na myśli żadnych „sztuczek marketingowych” czy stosowania perswazji podczas zdalnej rozmowy na czacie. Po prostu w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, dział obsługi klienta dokładnie wyjaśni ofertę i udzieli dobrej rady bądź pomocy użytkownikom. Dodatkowo livechat buduje zaufanie i sprawia, że marka wyróżnia się wysokim zaangażowaniem względem społeczności.
Livechat w e-commerce oraz na firmowych stronach internetowy zwykle może być bardzo łatwo zaimplementowany. Wiele systemów CMS pozwala wdrożyć tego typu rozwiązanie za pomocą wtyczek lub modułów. Na dodatek czat na żywo oferuje kilka zewnętrznych firm, więc przedsiębiorca może samodzielnie zdecydować, która propozycja będzie idealna pod kątem wygody oraz ceny.
Skoro interesuje Cię co to livechat, z pewnością chcesz wiedzieć, ile kosztuje wdrożenie czatu na żywo. Kwota, jaką musisz przygotować, składa się z dwóch elementów: abonamentu oraz wynagrodzenia dla pracownika. Zacznijmy od wdrożenia livechata, czyli ceny zakupu oprogramowania – ostateczna opłata może być różna zależnie od tego, z jakiego narzędzia będziesz korzystać. Na rynku znajduje się kilka propozycji godnych uwagi.
Jednym z popularniejszych rozwiązań jest czat na żywo o nazwie Livechat.pl. Oprogramowanie posiada masę integracji, dlatego może być łatwo implementowane do wielu platform e-commerce oraz systemów CMS. Całość jest niezwykle prosta w obsłudze i estetycznie się prezentuje. Koszt miesięcznego abonamentu wynosi 16$, 33$ lub 50$ zależnie od wybranego pakietu. Poza czatem z użytkownikami narzędzie zbiera sporo danych i pozwala je wygodnie analizować.
Kolejnym livechatem dedykowanym dla e-commerce oraz firmowych stron internetowych jest czater.pl. Rozwiązanie to nie różni się szczególnie od oferty konkurencji. W porównaniu do narzędzia Livechat.pl z pewnością Czater.pl odstaje nieco ilością danych dostępnych do analizy. Generalnie oprogramowanie służy przede wszystkim do komunikowania się z użytkownikami. Natomiast atutem narzędzia jest niska cena. Czater.pl posiada kilka pakietów, w tym jeden darmowy. Pozostałe kosztują od 16 PLN do 160 PLN miesięcznie. Oprogramowanie będzie idealne zarówno w przypadku stron z małym jak i dużym ruchem.
Ciekawą propozycją jest także Thulium.com. Oprogramowanie jest dość rozbudowane i poza livechatem posiada także kilka innych ciekawych funkcji. Cena za miesięczny abonament plasuje się na poziomie od 129 PLN do 199 PLN zależnie od pakietu. Ten livechat to idealna propozycja dla dużych stron internetowych oraz e-commerce.
Pamiętaj, że czat na żywo musi być obsługiwany przez Twojego pracownika. To niezwykle istotne, bowiem użytkownicy chcą uzyskać odpowiedź na zadane pytanie jak najszybciej. Jeśli prowadzisz mały biznes i cały dzień spędzasz przed komputerem, możesz spróbować obsługiwać czat samodzielnie. Zwykle jednak zadanie to przydziela się komuś z zespołu. Jeżeli Twoja firma posiada dział obsługi klienta, możesz poprosić pracownika o kontrolę livechatu. Osoby na tym stanowisku posiadają już doświadczenie w tej kwestii, więc komunikacja z potencjalnymi klientami będzie prosta i skuteczna. W przypadku, gdy strona internetowa generuje ogromny ruch, możesz pomyśleć nad zatrudnieniem nowego pracownika do obsługi czatu na żywo. W niektórych sytuacjach warto pomyśleć o dwóch, a nawet trzech konsultantach, aby płynnie odpowiadać na wszystkie wiadomości.
Wiesz już co to livechat. Pamiętaj jednak, że tego rodzaju rozwiązanie sprawdza się szczególnie skutecznie na tych stronach, które są regularnie odwiedzane przez użytkowników. Dlatego istotnym elementem strategii marketingowej powinno być pozycjonowanie, czyli SEO. Wówczas potencjalni klienci będą odwiedzać Twoją witrynę, a także zadawać pytania. Bez odpowiedniego pozycjonowania livechat stanie się dość mocno bezużyteczny, ponieważ nikt nie będzie z niego korzystać. Trudno pozyskać klienta bez widoczności w sieci oraz odpowiedniej strategii marketingowej. Z tego względu warto nieco lepiej zainteresować się SEO. Przypominamy, że livechat może być implementowany nie tylko w e-commerce, ale na praktycznie każdej stronie internetowej. Taka sama zasada dotyczy pozycjonowania. Strategia SEO może być realizowana dla dowolnej witryny – od blogów, przez fora, aż po strony firmowe. Wysoka pozycja na wartościowe frazy kluczowe zwiększy ruch i sprawi, że livechat stanie się regularnie wykorzystywany przez użytkowników.
Dorzuciłbym jeszcze do katalogu polecanych chatów smartsuppa, który oprócz tego, że ma API (mogę dodawać osoby, które napiszą do autorespondera), to jeszcze oferuje nagrywanie ruchu na stronie. Kapitalny, warto się ku niemu pochylić.