Ahrefs vs SEMrush – co lepsze?
3 min
3 min
Na skróty
Pozycjonowanie wymaga zastosowania nowoczesnych i skutecznych narzędzi analitycznych, umożliwiających zbadanie takich parametrów i działań jak skuteczność słów kluczowych, link-buildingu czy wpływu contentu na pozycję w wyszukiwarce. Współczesne systemy dla pozycjonerów umożliwiają również analizę działań konkurencji. Bardzo popularnymi narzędziami w tym zakresie są Ahrefs i SEMruch. Co warto o nich wiedzieć? Które narzędzie jest lepsze?
Zdj 1. Ahrefs to jedno z najpopularniejszych narzędzi analitycznych dla pozycjonerów. Ogromną zaletą jest bardzo rozbudowana funkcjonalność i kompatybilność z Google
Źródło: https://static.ahrefs.com/static/assets/awt-screen.76932732453209c3332a.png
Dlaczego narzędzia analityczne są tak istotne w prowadzeniu skutecznych działań SEO? Ułatwiają modyfikowanie charakteru pracy nad optymalizacją strony, a analizowane zmienne ułatwiają dopasowanie pozycjonowania pod kątem dotarcia do potencjalnych odbiorców. Ahrefs i SEMrush to narzędzia, które bardzo wspomagają proces poprawiania pozycji strony w Google.
Ahrefs to narzędzie umożliwiające skuteczną analizę profilu linkowego strony oraz pozycjonowania. Ułatwia m.in. nadzorowanie efektywności prac optymalizacyjnych pod kątem słów kluczowych, wskazuje czy strona ma wysoki rating przekładający się na wartość w wyszukiwarce (istotny przy wyborze miejsca umieszczenia linków) oraz ułatwia projektowanie strategii SEO.
Rolą Ahrefsa jest weryfikacja strony pod kątem widoczności w wyszukiwarce Google, ale również w najpopularniejszych mediach społecznościowych takich jak Facebook, LinkedIn czy Instagram.
Z kolei SEMrush umożliwia analizowanie słów kluczowych oraz kontrolowanie działań konkurencji. Bada siłę linków wychodzących ze strony oraz przychodzących. Analizuje również widoczność strony w sieci.
Ahrefs to narzędzie do kompleksowej i rozbudowanej analityki pod względem SEO i SXO. Program ten ma wiele zalet, ale też wad, które niekiedy wpływają na jego walory użytkowe.
Do zalet narzędzia Ahrefs możesz zaliczyć:
Ahrefs nie jest jednak narzędziem idealnym i ma pewne wady. Co możemy do nich zaliczyć?
SEMrush adresowane jest do użytkowników, którzy prowadzą zaawansowane prace pozycjonerskie i wymagają kompleksowych danych. Doświadczona agencja SEO wykorzysta zalety tego narzędzia, ale ma też na uwadze jego wady.
Do zalet programu SEMrush możesz zaliczyć:
SEMrush nie jest narzędziem idealnym, a jego ograniczenia mogą utrudniać prowadzenie skutecznego SEO. Jakie są najsłabsze strony tego oprogramowania analitycznego?
Zdj 2. SEMrush ułatwia analizę ruchu organicznego na stronie, ułatwiając m.in. zlokalizowanie jego źródeł czyli najlepszych fraz kluczowych
Źródło: https://static.semrush.com/kb/uploads/2022/04/18/image.png
Obydwa narzędzia są niezwykle popularne na rynku i pozwalają na wszechstronne wykonywanie analiz związanych z optymalizacją witryny w wyszukiwarkach internetowych. Zaletą SEMrush jest z pewnością prostsza obsługa i szybkie pozyskanie podstawowych informacji, które mogą być konieczne „na już”. Zapewnia też szerszą możliwość analizowania działań konkurencji.
Z kolei Ahrefs pozwala na głębszy audyt SEO i jest programem bardziej rozbudowanym. W kompleksowy sposób analizuje m.in. profil linkowy strony internetowej. Ma też większe możliwości analityczne w języku polskim, co może przynieść bardziej wymierne efekty np. przy pozycjonowaniu lokalnym.
Na początek przygody z narzędziami do analityki SEO lepszy będzie SEMrush. Producenci udostępnili wersję próbną, która umożliwia zapoznanie się z ich oprogramowaniem. SEMrush jest też prostsze w obsłudze. Bardziej rozbudowane moduły ma z kolei Ahrefs, ułatwiając dostosowanie optymalizacji do wymogów regionalnych (np. w Polsce).
Do zaawansowanej optymalizacji warto wykorzystywać niekiedy obydwa programy i modyfikować pozycjonowanie na bazie danych z Afrefs i SEMruch właśnie. Każda szanująca się agencja SEO zna bardzo dobrze obydwa te narzędzia i dobiera je zgodnie z potrzebami.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.