Skuteczna strategia w zakresie SEO czy marketingu wymaga dzisiaj uwzględnienia różnorodnych, pomocnych narzędzi – w zakresie analityki, tworzenia kontentu, testowania, kontroli etc. Do tych najpopularniejszych niewątpliwe należy zaliczyć Senuto i Ahrefs – co to takiego? Senuto to platforma do planowania, monitorowania i optymalizacji stron internetowych w Google, znana przede wszystkim z szerokich możliwości w zakresie wyszukiwania słów kluczowych. Ahrefs to zestaw narzędzi, które również mogą być wykorzystywane do wyszukiwania słów kluczowych, sprawdzą się także w procesie link buildingu, marketingu treści i strategii SEO. Które z tych rozwiązań możemy uznać za lepsze?
Ahrefs czy Senuto – co wybrać? Jeśli ten dylemat dotyczy również Ciebie, zanim podejmiesz konkretną decyzję, warto, abyś najpierw porównał dostępne opcje i funkcjonalność, plusy i minusy obu narzędzi.
PODOBIEŃSTWA
- Analiza konkurencji – oba narzędzia pozwalają sprawdzić konkurencyjne domeny, słowa kluczowe unikalne dla wybranej witryny i dla poszczególnych konkurentów, a także te na które rankuje się wspólnie.
- Badanie i śledzenie słów kluczowych – jednak w oparciu o inne bazy, a w przypadku Ahrefs z uwzględnieniem słów kluczowych na urządzeniach mobilnych.
- Narzędzia dostępne dla systemu Windows, iCloud, Mac OS, a także na urządzenia mobilne (Android/iOS).
- Pomoc w planowaniu content marketingu – Content Explorer w Ahrefs, Content Planing w Senuto.
RÓŻNICE
-
Cena (Ahrefs – od 99$ miesięcznie, Senuto – od 29 zł miesięcznie przy płatności rocznej za podstawową wersję).
-
Integracja z Google Analytics tylko w przypadku Senuto.
-
Zarządzanie linkami przychodzącymi tylko w Ahrefs – narzędzie pozwala badać przyrost bądź spadek linków w czasie, ich profil (tekstowe, graficzne, no follow) etc., umożliwia także przeanalizowanie ilości oraz jakości stron linkujących do danej witryny. Senuto pomaga w zoptymalizowaniu linkowania wewnętrznego.
-
Pełna analityka strony tylko w Ahrefs – sprawdzanie autorytetu witryny, wskazówki do jej optymalizacji pod kątem SEO.
-
W przypadku Senuto większe wsparcie treningowe (webinary, aktywny LiveChat).
Czy warto korzystać z obu tych narzędzi?
Jeśli to, jak działa Senuto i Ahrefs przekonuje Cię w równym stopniu, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś skorzystał z obu tych narzędzi. Po pierwsze – zadziałają świetnie w formie uzupełnienia. Choć każde z nich pozwala na analizę i monitoring słów kluczowych, to jednak wyniki mogą się nieco różnić z racji korzystania z różnych baz oraz faktu, że Senuto jest polskim narzędziem, co nie pozostaje bez znaczenia. Opisane różnice jasno wskazują, że są funkcje, z których można skorzystać tylko w przypadku jednego z narzędzi (np. w planowaniu strategii linkowania). Tak więc kompleksowe podejście do działań w zakresie optymalizacji witryny i jej pozycjonowania wymaga połączenia sił, które pozwala na uzyskanie szerszej perspektywy w ujęciu danego problemu oraz zwiększenie skuteczności w działaniach marketingowych czy powiązanych z SEO.
Na co zwracać uwagę podczas wyboru Ahrefs czy Senuto?
Jeśli jednak stajesz przed koniecznością wyboru i dylemat Ahrefs czy Senuto spędza Ci sen z powiek, powinieneś przeanalizować kilka czynników. Po pierwsze – budżet, nie ukrywajmy opcja numer jeden to większa inwestycja i powinieneś wziąć to pod uwagę. Po drugie – funkcjonalność. Jeśli zależy Ci na większych możliwościach, Ahrefs z pewnością jest w tym przypadku bardziej konkurencyjny (wśród dostępnych modułów: Audyt Strony, Site Explorer, Keywords Explorer, Content Explorer i Rank Tracker), jeśli jednak szukasz narzędzia, które wykorzystasz przede wszystkim do analizy i monitoringu fraz kluczowych polskie Senuto może być bardziej kuszące. Sprawdzi się także, jeśli stawiasz pierwsze kroki w analityce i cenisz sobie wygodny i przejrzysty interfejs, a także chętnie korzystasz z pomocy w nauce obsługi tego typu narzędzi. Generalnie warto zadać sobie tego typu pytania – co jest teraz głównym celem w rozwoju Twojej witryny? Jak duże zmiany chcesz wprowadzić? Czy mierzysz się z dużą konkurencją czy może działasz w niszy? Wszystko to będzie ma duże znaczenie. Inaczej będziesz planować działania SEO, gdy dopiero rozpoczynasz swoją działalność, inaczej, gdy starasz się wyróżnić w popularnej branży, a jeszcze inaczej, gdy np. planujesz ekspansję na zagraniczne rynki.
Czy można bezpłatnie przetestować?
Bez względu na to, jak duże są Twoje możliwości i jakie rozwiązanie pasuje bardziej do specyfiki Twojej strony internetowej oraz planu działań, warto zwrócić uwagę na to, co Ahrefs i Senuto oferuje niezdecydowanym. O czym mowa? Oczywiście o niezwykle dziś popularnych okresach próbnych, które pozwalają na przetestowanie narzędzia przed zaplanowaniem inwestycji. Senuto oferuje swoim użytkownikom całkowicie darmowy 14-dniowy okres próbny, w którym istnieje możliwość korzystania z pakietu Pakiet Plus przeznaczonego głównie dla freelancerów, start-upów i specjalistów ds. digital marketingu i pozwalający m.in. na analizę widoczności, korzystanie z bazy słów kluczowych oraz monitoringu pozycji. Senuto zachęca także do kontaktu, jeśli w indywidualnym przypadku chcemy przetestować inny pakiet. A co z Ahrefs? Firma również zachęca do skorzystania z okresu próbnego, niemniej nie jest on zupełnie darmowy – kosztuje 7$ za 7 dni testowania i jest dostępny w dwóch opcjach: Lite (dla małych firm, hobbystycznych projektów) i Standard (dla specjalistów w zakresie SEO i marketingu) i pozwala na przeprowadzenie określonej liczbę projektów, jak również śledzenia wskazanej liczby słów kluczowych. Jeśli więc wciąż nie wiesz, która opcja sprawdzi się w Twoim przypadku, zacznij od etapu testowania.