AIPozycjonowanie

AI SEO – jak przygotować treści, by były widoczne dla modeli językowych i systemów odpowiedzi?

3 min czytania
AI SEO – jak przygotować treści, by były widoczne dla modeli językowych i systemów odpowiedzi?

Według danych przedstawionych w lipcu tego roku przez OpenAI ChatGPT każdego dnia dostaje 2,5 miliarda zapytań. Tymczasem AI Overviews pojawiają się już pod niemal 50% wyszukiwań w Google. Tak, użytkownicy nie boją się szukać informacji z pomocą modeli językowych i trzeba być tego świadomym przygotowując treści. Jak dostosować do tego swój content? O tym przeczytasz poniżej.

Jak modele językowe oceniają treści?

Modele językowe – takie jak GPT czy Gemini, które stoi za AI Overviews – wybierają źródła, na których opierają swoje odpowiedzi, w zupełnie inny sposób niż „zwykły” algorytm Google. 

Ten drugi, mimo wielu zmian, jakie przez lata wprowadzili developerzy z Mountain View, w dużej mierze opiera się na frazach kluczowych. Co prawda obecnie o wiele większą wagę przywiązuje do ich interpretacji pod kątem intencji wyszukiwania (search intent), ale wciąż: frazy kluczowe są ważne. 

Dla LLMów nie mają one znaczenia. Takie modele naprawdę dobrze radzą sobie z interpretacją języka i nie oceniają treści tylko pod względem tego, jakie konkretnie słowa się pojawiły i w jakim nasyceniu. Liczy się semantyka – czyli znaczenie słów/fraz/całych zdań i struktur językowych – oraz szerszy kontekst, w jakim się znajduje treść.

Jak więc pisać, by modele językowe chciały Cię cytować?

1. Pokaż, że jesteś wiarygodnym źródłem informacji

Jeśli wiesz trochę o SEO, pewnie słyszałeś też o koncepcji E-E-A-T. Są to najważniejsze wytyczne Google do oceny jakości i wiarygodności contentu. I o ile oryginalnie odnoszą się do „tradycyjnego” SEO, radzimy trzymać się ich także w kontekście treści „pod LLMy” – bo podpowiadają, jak zasygnalizować w tekście, że jesteś autorytetem w danej dziedzinie. A modele językowe, czy w chatbotach, czy w AI Overviews, szukają tych źródeł informacji, które są – właśnie – wiarygodne.

Zobacz  Multilingual SEO

A zatem:

  • Twórz content, który podkreśla Twoje unikalne doświadczenie (Experience). Case studies, własne analizy i badania, oryginalne wskazówki z własnej praktyki – to wszystko jest bardziej wartościowym źródłem wiedzy dla LLMów, bo nie powiela informacji z innych stron. A w ten sposób zwiększasz szansę na to, że zdobędziesz np. cytowania w AI Overviews.
  • Pokazuj swoją ekspercką wiedzę (Expertise) w sposób przystępny dla czytelnika i – to najważniejsze – poparty faktami. Badania, raporty i konkretne statystyki bardzo dobrze działają na modele językowe.
  • Buduj swój autorytet (Authoritativeness) w sieci – jeśli pojawiasz się w tekstach eksperckich, jesteś cytowany w mediach branżowych albo przywoływany w dyskusjach na social mediach, automatycznie stajesz się bardziej wiarygodnym źródłem.
  • Dbaj o wiarygodność (Trustworthiness) całej swojej strony – czyli nie tylko o jakość treści (zawsze rzetelne dane, częste aktualizacje), ale też o technikalia – na przykład pod każdym postem umieszczaj informacje o autorze.

2. Pisz prosto i dla ludzi – zawsze, także jeśli celujesz w LLMy

Kolejny fakt na temat Chata GPT czy AI Overviews – modele, które za nimi stoją z zasady starają się udzielać odpowiedzi jak najprostszym językiem, nawet przy złożonych zagadnieniach. 

Nie utrudniaj im tego. Pisz merytorycznie, ale prosto – trochę tak, jakbyś tłumaczył komuś temat na żywo. Unikaj niedopowiedzeń, sprzeczności; teksty powinny być precyzyjne w odpowiedziach. Chociaż LLMy są coraz bardziej zaawansowane, nadal bazują – jako to algorytmy – na dosyć prostej logice.

Zobacz  eCPC

3. Zadbaj o odpowiednią strukturę i formatowanie

Jeżeli korzystasz z chatbotów na pewno zauważyłeś, jak chętnie korzystają one z bullet points. Albo że mają tendencję do pisania odpowiedzi w bardzo krótkich akapitach. Tak sformatowane treści są dla LLMów o wiele łatwiejsze do przetworzenia i przeanalizowania… więc warto z tego korzystać. 

  • Tak więc listy wypunktowane stanowią w zasadzie gotowy materiał do umieszczenia w AI Overviews albo w odpowiedzi na prompt użytkownika. 
  • Tabele są z kolei bardzo naturalnym wyborem przy porównaniach, bo w prosty sposób pokazują zależności między informacjami. 
  • Nagłówki H2/H3 w formie pytań wprost sygnalizują, na jakie pytanie użytkownika może odpowiadać dana sekcja artykułu. 
  • A wyróżnienia – pogrubienia czy cytaty – sygnalizują, które treści są najistotniejsze lub pochodzą z innych, wiarygodnych źródeł. 

Dobre formatowanie to najprostsza forma współpracy z algorytmem: jeśli podasz mu dane w przystępnej strukturze, chętniej z nich skorzysta.

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy