AnalitykaPozycjonowanie

Analiza konkurencji SXO – jak przeprowadzić ją rzetelnie?

5 min czytania
Strategie SEO, które już nie działają

Prowadząc biznes w świecie online, nikt nie jest samotną wyspą, dlatego zarówno w działaniach pozycjonujących, jak i marketingowych liczą się nie tylko Twoje własne strategie, ale także te, które podejmują firmy, z którymi bezpośrednio rywalizujesz. Jednym z koniecznych zadań, które powinieneś uwzględnić jest analiza konkurencji SXO, czyli sprawdzenie, po jakie konkretnie techniki i metody sięgają Twoi rywale w celu pozyskania ruchu z wyszukiwarek internetowych, a następnie utrzymania uwagi użytkowników, którzy znaleźli się na stronie. Dlaczego tego typu profesjonalny audyt jest tak ważny? Ponieważ jest w stanie precyzyjnie określić efektywność pozycjonowania i wyniki w zwiększenie konwersji, co zwiększa Twoje szanse na przygotowanie skutecznej strategii Search Experience Optimization. Jak w takim razie przeprowadzić działania, aby analiza konkurencji SXO była rzetelna?

Kim jest Twoja konkurencja?

Twój pierwszy krok powinien polegać na precyzyjnym określeniu, kim dokładnie jest Twoja konkurencja, z którymi firmami tak naprawdę rywalizujesz o klienta. Jeśli dopiero dołączyłeś do branży e-commerce, to oczywiste, że nie możesz porównywać się z gigantami, którzy działają w e-handlu od lat, ich przewaga jest naturalna i frustrując się nią, tylko tracisz cenny czas. Zamiast spoglądać na pierwsze pozycje w wyszukiwarce, skup się na bezpośrednim zagrożeniu i staraj się szukać swojej niszy. Sprawdzenie twardych danych, odkrycie konkretnych taktyk jest w stanie realnie zwiększyć Twoją przewagę. Wiedza na temat założeń, działań i reakcji firm, z którymi rywalizujesz wzmocni Twoją pozycję i sprawi, że unikniesz ryzykownych niespodzianek. Pamiętaj, że analiza konkurencji SXO powinna polegać także na regularnym monitoringu. Nie chodzi o to, aby skupić się na tym zadaniu wyłącznie wtedy, gdy dołączasz do branży, Twoi rywale cały czas będą deptać Ci po piętach, nie łudź się, że przewaga w e-commerce może być w jakikolwiek sposób trwała.

Zobacz  SEO dla księgarni online – które działania poprawią widoczność Twojego sklepu?

Analiza konkurencji SXO - jak przeprowadzić ją rzetelnie?

Jakie elementy SXO analizować?

Przejdźmy do konkretów – co w takim razie należy brać pod uwagę? Analiza konkurencji SXO konkurencji zwraca uwagę zarówno na aspekty SEO, jak i te z obszary UX, czyli user experience, jak również content marketingu. Warto uwzględnić m.in.:

Analizę fraz kluczowych – sprawdzenie, na jakie frazy pozycjonują się Twoi konkurenci, uwzględnienie zarówno fraz short tail, jak i long tail (pomocne w poznaniu aktualnych trendów czy niezagospodarowany nisz).

Strukturę strony internetowej, jej funkcjonalność oraz nawigację – jak w danym przypadku wygląda wygoda poruszania się po stronie z perspektywy użytkownika, czy łatwo przeglądać poszczególne podstrony, zlokalizować się, czy strona jest intuicyjna etc.

Szybkość witryny oraz jej responsywność – jak długo trzeba czekać na odpowiedź serwera, czy witryna Twojego konkurenta poprawnie wyświetla się na wszystkich urządzeniach mobilnych.

Jakość, ilość, użyteczność i unikalność contentu – jak Twój rywal wykorzystuje potencjał treści, czym charakteryzują się teksty, które publikuje, jak prezentuje informację, w jakim stopniu są one pomocne dla użytkownika, jak wplata frazy kluczowe itp.

Zoptymalizowanie witryny pod kątem SEO – przyjrzenie się optymalizowaniu grafik i zdjęć, znacznikom title i description pod kątem CTR, kwestiom bezpieczeństwa witryny, ewentualnym błędom etc.

Strategię linkowania – zbadanie specyfiki wdrażania linkowania zewnętrznego i wewnętrznego: w jakich witrynach umieszczane są odnośniki, jak są zróżnicowane, jak wygląda to w obrębie danej witryny.

Sprawność i wygodę systemu sprzedaży, formularzy kontaktowych, zapisów do newslettera itp. – w jakim stopniu dany konkurent dba o dostosowanie tych elementów witryny do potrzeb i oczekiwań klientów, czy są one łatwe w użytkowaniu, czy zawierają jakiekolwiek błędy.

Inne elementy związane z SEO oraz UX – wszystko, co będzie dla Ciebie ważne i pomocne z racji specyfiki Twojej witryny, wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań, wdrażanie aktualnych trendów itp.

Zobacz  Jak zainstalować Google Analytics na WordPress? Poradnik

Narzędzia do analizy konkurencji SXO

Przygotowując analizę konkurencji SXO, masz szansę skorzystać z wielu pomocnych ogólnodostępnych narzędzi. Warto pamiętać, że nawet jeśli cena danego oprogramowania wyda Ci się zbyt wygórowana, większość z nich dostępna jest w formie bezpłatnej wersji próbnej. Z czego możesz wybierać? Z pewnością przydatne mogą okazać się takie narzędzia, jak:

Ahrefs – pozwoli Ci sprawdzić m.in. ruch organiczny wy przypadku wybranej witryny czy profil linków zwrotnych, będziesz mógł sprawdzić, na jakie frazy kluczowe pozycjonują się Twoi konkurenci, które z ich stron mają najwięcej linków zwrotnych czy udostępnień w mediach społecznościowych. Analiza konkurencji SXO powinna obejmować to narzędzie.

Surfer – narzędzie, dzięki któremu określisz swoją bezpośrednią konkurencję (pozwala na wykluczenie w analizie stron największych gigantów w branży i skupienie na tych, które są dla Ciebie najważniejsze). Surfer pozwoli Ci sprawdzić m.in. kondycję witryny w porównaniu ze stronami rywali (szybkość strony, długość i poprawność treści, ich struktura, zagęszczenie słów kluczowych, popularność contentu itp.).

Senuto – w tym przypadku będziesz miał możliwość sprawdzenia ilości wejść na strony konkurencji, przeanalizować jakość ruchu, sezonowość danej witryny, kluczowe frazy (uwzględniając te najbardziej skuteczne) i zmiany pozycji (czy strona w ostatnim czasie notuje konkretne zmiany w widoczności w wynikach wyszukiwania).

Semstorm – możesz samodzielnie określić swoją konkurencję (wpisując wybrane adresy witryn) lub sprawdzić ją przy użyciu narzędzia. Semstorm pozwala m.in. na porównanie konkretnych sekcji i stron docelowych, audyty porównawcze w zakresie contentu (jego zrozumiałości, nasycenia słowami kluczowymi), oferuje także pomocną funkcję, która polega na śledzeni potencjalnych rywali (zwiększających swoją widoczność w wynikach wyszukiwania).

Zobacz  Najlepsze wtyczki SEO do przeglądarek 2025 – ranking [TOP 18]

Analiza konkurencji SXO - jak przeprowadzić ją rzetelnie?

Analiza konkurencji SXO – przykład

Podsumowując – na czym w takim razie polegałaby dokładna analiza SXO konkurencji? Przede wszystkim na precyzyjnym określeniu realnych konkurentów w branży – tych, z którymi masz szansę rywalizować, co także wiążę się z wykluczeniem firm, które aktualnie, z różnych przyczyn należy uznać za niedoścignione. Na tym etapie przyda się tu wnikliwy research, uwzględnienie specyfiki branży e-commerce, warto kategoryzować rywali na aktualnych i tych, z którymi być może przyjdzie Ci się zmierzyć w przyszłości. Kolejny krok to wyczerpujący, zróżnicowany audyt wybranych witryn i ewentualne analizy porównawcze konkurencji SXO, które pozwolą Ci poznać najbardziej efektywne działania w zakresie pozycjonowania, UX, tworzenia i promowania contentu. Bierz pod uwagę, jakie rozwiązania są najbardziej popularne i dlaczego, w jakich frazach kluczowych możesz szukać niszy, w jakich aspektach dobrze coś powielić, gdzie przyda się doza innowacyjności. Korzystając z opisanych wyżej narzędzi, przygotuj odpowiednie raporty, porównaj je i wyciągnij wnioski na temat tego, co uwzględnisz w swojej strategii marketingowej, pozycjonującej i UX.

Pamiętaj, że profesjonalny, wnikliwy audyt SXO – zarówno Twojej firmy, jak i konkurencji może przynieść wiele korzyści. Jest w stanie wpłynąć m.in. na większy ruch na stronie, lepszą konwersję, rosnącą liczbę stałych klientów czy wyższy współczynnik CTR. Twoje zaangażowanie w tej kwestii może więc znacząco zwiększyć szansę na sukces e-commerce.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy