Na skróty
Narzędzia analityczne stanowią podstawę prowadzenia działań marketingowych na różnych płaszczyznach. Pozwalają one na określenie profilu głównego odbiorcy produktów i usług, ułatwiają dostosowanie charakteru działań (np. wybór określonych elementów digital marketingu) czy modyfikację wdrożonych już elementów promocji. Do analiz w sieci dostosowany jest Google Analytics 4, czyli następca Universal Analytics. Czym różnią się te programy? Sprawdzamy.
Zdj 1. Google Analytics to najważniejsze narzędzie analityczne Google
Źródło: https://evolve-systems.com/wp-content/uploads/2021/01/google_analytics-ar21.png
Analizowanie danych użytkowników w sieci ma ogromne znaczenie dla digital marketingu. Weźmy np. pozycjonowanie stron internetowych. Korzystając z dostępnych danych, agencja marketingowa może określić, jakie słowa kluczowe zainteresują potencjalnego odbiorcę, jakie treści będą dla niego przydatne i czego unikać, przy wdrażaniu kolejnych rozwiązań. Dzięki temu Google będzie przychylniej patrzył na stronę internetową i poprawi jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Google Analytics 4 i Universal Analytics to podstawowe oprogramowanie do prowadzenia działań analitycznych dla marketingowców, specjalistów od pozycjonowania, osób od sprzedaży, a także contentu.
Chociaż Google Analytics 4 wyprze niedługo całkowicie Universal Analytics od Google, a obydwa systemy różnią się dość znacznie, to ich przeznaczenie w wielu zakresach się pokrywa. Jakie jest ich zastosowanie?
Google chce cały czas rozwijać narzędzia do analizy. Z tego powodu niedługo Google Analytics 4 całkowicie zastąpi narzędzie Universal Analytics (i inne wersje systemów analitycznych). Na jakie różnice muszą szykować się użytkownicy?
Zdj 2. Panel administracyjny GA 4
Źródło: https://lh3.googleusercontent.com/MXNMdT-H6u5-fQZw1JR65Gl7cs_1TeQc_ug1pgO2i_y9Je-FdHZMZJNH9QpuOLDb7Q=w895
Universal Analytics to narzędzie dużo starsze od Google Analytics 4. Jako usługa jest domyślnym oprogramowaniem analitycznym dla stron internetowych, które skonfigurowano przed 14 października 2020 roku.
Podstawowe narzędzie analityczne, które służy wyłącznie do analizy danych dostępnych na stronie internetowej. Google nie obsługuje już aktualnych danych dla tego systemu – wszystkie informacje zostały przekierowane do Google Analytics 4. Universal Analytics działało wyłącznie na wewnętrznym zachowaniu użytkowników na stronie internetowej, opierając się na odsłonach i sesjach.
System zbierał informacje na zdalnych serwerach firmy Google. Umożliwiał tworzenie kont, widoków i usług. Pozwalał śledzić ruch użytkowników wyłącznie na stronie internetowej, a nie np. źródeł pozyskiwania odbiorców. Odbiorców można było za jego pomocą grupować w odpowiednio scharakteryzowanych zbiorach.
W przeciwieństwie do Universal Analytics, Google Analytics 4 daje naprawdę szerokie możliwości. Pozwala na analizę danych z zewnątrz, kontrolując przypływ i charakterystykę napływającego ruchu na stronę internetową. Jest systemem przeznaczonym dla marketingowców, specjalistów od SEO czy webmasterów. Konfiguracja Google Analytics umożliwia nie tylko podpięcie strony, ale też aplikacji mobilnej.
Dodajmy, że GA4 analizuje konkretne zdarzenia (śledzenie wyświetleń strony, konkretnego linku wychodzącego, pobierania plików, wyszukiwania na dane słowo kluczowe), a nie liczbę odsłon. System można podłączyć do witryny np. przez wklejenie kodu źródłowego lub Google Tag Manager. Poza tym system zachował pełną funkcjonalność Universal Analytics.
Jak widać, Google Analytics 4 to narzędzie bardziej wszechstronne, rozbudowane i dostosowane do współczesnych wymagań. Warto zapoznać się z jego funkcjonalnością i działanie, aby skutecznie analizować dane w sieci.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.