Architektura informacji to sztuka organizowania zawartości strony internetowej, dzięki której korzystanie z witryny przez użytkowników jest wygodne i przejrzyste. Poprawne zaprojektowanie układu i struktury sprawia, że internauci doskonale wiedzą, w jaki sposób mogą korzystać ze strony internetowej nawet wtedy, gdy odwiedzają ją po raz pierwszy. Całość opiera się na grupowaniu treści, tworzeniu interaktywnego interfejsu, przygotowania menu oraz nawigacji. Te strategie składają się na SXO. W architekturze informacji na stronie internetowej istotną rolę odgrywa przede wszystkim linkowanie wewnętrzne oraz układ treści.
Architektura informacji – na co wpływa?
Poprawnie przygotowana architektura informacji to synonim użyteczności i przejrzystości. Każdy internauta powinien bez żadnego problemu znaleźć na stronie dokładnie to, czego szuka. W przeciwnym wypadku szybko ją opuści i zapewne już do niej nie wróci. Budowa architektury informacyjnej jest ważną częścią UX (user experience). Jeżeli chcesz zadbać o doświadczenia użytkowników, postaraj się przygotować witrynę czytelną i użyteczną. O tym, jak to zrobić, dowiesz się w dalszej części artykułu.
Jaką architekturę informacji zastosować? Odpowiedź jest prosta – jak najbardziej dopasowaną do potrzeb użytkowników. Element ten ma ogromny wpływ na wcześniej wspomniane UX oraz SEO. Pozycjonowanie strony internetowej z poprawnie zaprojektowaną architekturą jest znacznie prostsze, ze względu na intuicyjnie pogrupowane podstrony. Algorytm wyszukiwarki jest w stanie z łatwością określić, co przedstawia konkretny adres URL, więc będzie wyświetlany w organicznych wynikach wyszukiwania na zapytanie użytkownika. Zdecydowanie łatwiej jest wpłynąć na pozycję strony internetowej, której architektura informacji jest dopasowana do potrzeb odbiorców.
Zła architektura informacji – konsekwencje
Ogólnie można stwierdzić, że architektura informacji składa się z dwóch podstawowych elementów:
Struktury strony (linkowanie wewnętrzne)
Układu strony (menu nawigacyjne, treści, stopka)
O obie te kwestie należy odpowiednio zadbać, w przeciwnym wypadku strona może nie spełniać oczekiwań odbiorców. Warto wspomnieć, że błędnie zaprojektowana struktura wraz z układem powodują, że strategia SEO staje się mało efektywna. Dlaczego tak się dzieje? Choć pozycje strony internetowej wzrastają i witryna posiada ruch organiczny, to nie jest w stanie wygenerować konwersji, ponieważ użytkownicy szybko „ewakuują się”, ze względu na bardzo słabe UX. To proste – jeśli internauta nie może komfortowo korzystać ze strony internetowej, z pewnością ją zamknie, aby nie marnować swojego czasu. To poważny problem szczególnie w sklepach. Źle zaprojektowana architektura informacji w e-commerce sprawia, że sprzedaż nie wzrasta (lub wzrasta nieznacznie) mimo dużej poprawy widoczności. Na dodatek czas sesji jest krótki, a współczynnik odrzuceń wysoki. Jeżeli problemy z architekturą informacji mają miejsce w końcowych etapach ścieżki zakupowej, możesz spodziewać się wielu porzuconych koszyków.
Jak zadbać o architekturę informacji?
Chcesz poprawnie zaprojektować stronę? Zastanawiasz się jaka architektura informacji będzie odpowiednia? Przedstawiamy kilka porad, o których wiele osób zapomina. To informacje podstawowe, a zarazem najważniejsze w kontekście budowania układu oraz struktury.
Menu nawigacyjne – absolutna podstawa, czyli poprawnie zaprojektowane menu. Dzięki niemu każdy użytkownik jest w stanie szybko znaleźć odpowiednią podstronę.
Kategorie i podkategorie – to szczególnie ważny element w e-commerce. Tworzenie kategorii oraz podkategorii nie tylko usprawnia proces pozycjonowania, ale dodatkowo znacznie ułatwia znalezienie konkretnej grupy asortymentu.
Stopka – zamieść tam podstawowe informacje, na przykład: godziny otwarcia, adres, adres e-mail, czy numer telefonu. Stopka musi wyświetlać się na każdej podstronie, bez żadnych wyjątków.
Układ treści – nie zapomnij o odpowiednio zamieszczonej treści. Teksty nie mogą zasłaniać ważnych elementów, na przykład przycisków. Content powinien zawierać frazy kluczowe umieszczone w sposób naturalny i przyjazny dla oka. Pamiętaj także o nagłówkach i ich strukturze. W tekście nagłówek H1 powinien wystąpić tylko raz, a niższe stopnie mogą pojawić się wielokrotnie.
Orphan pages – mianem orphan pages określa się podstrony niepodlinkowane wewnętrznie. Teoretycznie użytkownik nie jest w stanie ich wyświetlić, chyba że zna dokładny adres URL. Musisz ich unikać, ponieważ każda podstrona powinna być odpowiednio podlinkowana wewnątrz struktury.
Linkowanie wewnętrzne – generuj linki wewnątrz strony do ważnych podstron. Unikaj spamu, całość powinna wyglądać naturalne.
Sitemap – jeżeli wprowadzisz zmiany w architekturze, wygeneruj plik sitemap z mapą strony i dodaj go do Google Search Console.
O tym, jaka architektura informacji będzie właściwa dla Twojej strony internetowej podpowiedzą Ci specjaliści z zakresu UX oraz UI. Wówczas witryna będzie posiadać odpowiednio zaprojektowaną strukturę i przejrzysty układ. Pamiętaj także, że dobrym pomysłem jest pozycjonowanie strony przez wykwalifikowaną agencję. Specjaliści SEO bardzo często mają ogromną wiedzę na temat tego, w jaki sposób budować architekturę informacji, więc genialnie sprawdzą się w tej kwestii.
Student zarządzania na Małopolskiej Wyższej Szkole Ekonomicznej. Interesuje się marketingiem internetowym z naciskiem na SEO i to właśnie związane z tym tematy najbardziej lubi tworzyć treści. Pisanie to dla niego pasja. Ceni dobrą książkę i wartościowy podcast.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.