Automatyczne tworzenie meta opisów
3 min
3 min
Na skróty
Meta opisy dostępne są w kodzie HTML struktury każdej strony internetowej. To informacje mówiące o tym, co dokładnie przedstawia konkretna witryna. Meta opisy są niezwykle ważne w kontekście pozycjonowania. Tworzenie osobnych danych dla każdej podstrony może być niezwykle uciążliwe, szczególnie w przypadku rozbudowanych sklepów internetowych. Czy proces ten można zautomatyzować?
Zanim kompleksowo rozwiniemy temat automatyzowania meta opisów, należy przedstawić ich rodzaje. Wyróżniamy kilka typów znaczników meta, a każdy pełni odrębną funkcję. Jeśli posiadasz stronę internetową, tworzenie mata opisów jest niezwykle ważne w kontekście SEO oraz konwersji. Informacje zawarte w kodzie HTML są pobierane przez wyszukiwarki, a następnie wyświetlane użytkownikom. Jak to dokładnie działa? Wyszukaj dowolną frazę w Google. Po krótkim czasie otrzymasz listę wyników. Wszystkie informacje na temat witryn (ich nazwa i krótki opis) to wcześniej wspomniane meta tagi. Jeśli chcesz, aby Twoja strona inaczej prezentowała się w Google, musisz je edytować. Oto rodzaje znaczników:
Meta Title – nazwa strony wraz z podstawowymi informacjami o WWW. Meta Title odgrywa bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu. Każda podstrona powinna posiadać znacznik ze słowem kluczowym, aby pozytywnie wpłynąć na SEO. Między innymi dzięki Meta Title wyszukiwarka „wie”, co znajduje się na konkretnej podstronie. Znacznik ten jest widoczny w wyszukiwarce.
Meta Description – opis strony internetowej. Całość powinna zamykać się w kilku zdaniach, ponieważ wyszukiwarka nie jest w stanie wyświetlić zbyt długich tekstów. W Meta Description możesz zamieścić słowa kluczowe. Czasami wyszukiwarka, zamiast wyświetlić ten znacznik, ukazuje fragment tekstu ze strony, aby jak najlepiej dopasować wynik wyszukiwania do intencji użytkownika.
Meta Keywords – znacznik, który powinien składać się ze słów kluczowych dla danej podstrony. Frazy należy oddzielać przecinkami. Google już z niego nie korzysta, ale ciągle robią to inne przeglądarki, na przykład Bing, DuckDuckGO, czy Yahoo!.
Meta Author i Meta Copyright – informacje na temat autora oraz praw autorskich. Dodawanie tych metatagów jest opcjonalne.
Każda podstrona posiada własne meta dane. Dlatego wcześniej wspomnieliśmy, że ich optymalizacja w sklepie internetowym z tysiącami produktów może być nieco skomplikowana. W takich sytuacjach możesz pokusić się o automatyczne meta opisy, które będą generowane zgodnie z Twoimi preferencjami. Musisz jednak wiedzieć, że nie każdy CMS pozwala na takie rozwiązanie. Automatyzacja procesów SEO znacznie ułatwia pozycjonowanie. Oddelegowanie poszczególnych zadań sprawia, że zyskujemy nieco więcej czasu na inne zagadnienia. Informacje o stronie w HTML są niezwykle ważne, ale czasami automatyczne tworzenie meta opisów przyniesie sporo korzyści.
Istnieje wiele platform do zarządzania treścią. Znamy rozwiązania typu open source (z otwartym kodem) oraz SaaS (software as a service). Wszystkie te CMSy są mniej lub bardziej rozbudowane i pozwalają na automatyzację meta opisów pod różnym kątem. Nie zawsze generowanie informacji będzie proste, czasami proces ten wymaga sprytu i wiedzy. A inne CMSy domyślnie posiadają system do automatycznego tworzenia meta opisów. Zanim jednak przejdziesz do ich generowania, warto przyjrzeć się pewnym narzędziom – a konkretnie dwóm – których połączenie pozwoli Ci szybko znaleźć podstrony wymagające kompleksowej optymalizacji. O jakich narzędziach mowa? To Screaming Frog oraz arkusz kalkulacyjny (dowolny: Excel, Libre, czy nawet z Dokumentów Google). Za pomocą Screaming Frog znajdziesz podstrony posiadające źle zoptymalizowane meta dane (title oraz description). Następnie informacje skopiujesz do arkusza kalkulacyjnego, aby zawsze mieć je pod ręką. Pamiętaj, że darmowa wersja Screaming Froga jest w stanie przeanalizować 500 adresów URL. Jeśli Twój serwis jest większy, konieczna będzie licencja na oprogramowanie. Jednakowo trudno znaleźć jedno narzędzie do automatyzacji meta opisów. Zwykle należy korzystać z wewnętrznych rozwiązań w konkretnym CMSie – o ile takowe są dostępne.
Zależnie od wybranej platformy, tworzenie meta opisów w sposób automatyczny może wyglądać różnie. Wiele oprogramowań typu SaaS (szczególnie w e-commerce) daje na tym polu naprawdę spore możliwości. Doskonałym przykładem jest między innymi Shoper. Automatyczne meta opisy generowanie na tej platformie można łatwo zoptymalizować. Wystarczy edytować informacje dla konkretnej kategorii, aby wszystkie znajdujące się w niej produkty otrzymały nowe tagi. Oto przykład Meta Description z Shopera:
Tylko w sklepie {shop_name} zamówisz {product_name} w tak korzystnej cenie! Sprawdź naszą ofertę oraz inne produkty z kategorii {breadcrumbs}!
Każdy element w danej kategorii będzie mieć jeden schemat meta opisu. Zależnie od produktu, informacja ta może w Google prezentować się na przykład tak:
Tylko w sklepie meble.xyz zamówisz Duży Stół Do Jadalni w tak korzystnej cenie! Sprawdź naszą ofertę oraz inne produkty z kategorii Stoły!
W sklepach PrestaShop możesz zastosować bliźniacze rozwiązanie dzięki wtyczce „Meta Tag Manager – AutoGenerate SEO Title & Description”. Jeśli chcesz automatycznie generować meta opisy, koniecznie zapoznaj się ze swoim CMSem, jego funkcjonalnościami oraz wtyczkami.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.