Semcore

Badanie rynku w strategii SXO

7 min czytania
Badanie rynku w strategii SXO

Czy zamierzasz otworzyć sklep online lub już jesteś właścicielem e-commerce i chcesz umocnić swoją pozycję na rynku? Sprawdź, co może okazać się Twoją przewagą konkurencyjną i postaw na badanie rynku w strategii SXO.

Dlaczego dobra strategia SXO jest dzisiaj szczególnie ważna? W połowie czerwca 2021 roku startuje wdrożenie Google Page Experience Update, które koncentruje się na jakości doświadczenia użytkowników z witryną. Doskonałe UX to jednak nie wszystko.  Największe polskie sklepy internetowe generują 30-70% ruchu, który pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania. W artykule znajdziesz wskazówki i case studies, które pomogą Ci zrobić badanie rynku w strategii SXO i zwiększyć szansę na skuteczne docieranie do klientów. 

Potencjał e-commerce w Polsce

Senuto przebadało w 2021 roku 2067 polskie e-sklepy. Okazało się, że ponad 60% z nich nie prowadzi aktywnych działań content marketingowych i tylko 5% rodzimych e-commerce’ów publikuje treści poradnikowe. A te pozwalają na dotarcie do potencjalnych klientów, zachęcenie ich do zakupu na ścieżce zakupowej i budowanie świadomości marki. Jeśli content będzie merytoryczny i zgodny z intencją użytkowników, odróżnisz się od konkurencji. 

Jest o co walczyć, ponieważ polski rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Według badań organizacji Ecommerce Europe, tempo wzrostu polskiego handlu online utrzymuje się na poziomie ponad 31%, czyli jest dwa i pół razy wyższe niż w Europie. Szacuje się, że ten trend będzie utrzymywał się i stopniowo wzrastał, a handel w sieci stanie się większą częścią sprzedaży detalicznej. Analitycy szacują, że w 2021 roku wartość rynku e-commerce osiągnie 12% wartości sprzedaży detalicznej ogółem, a w 2023 roku będzie wynosiła 16%.

Zgodnie z raportem Gemiusa „E-commerce w Polsce 2020” z połowy 2020 roku, aż 73% internautów kupowało online. W porównaniu z 2019 rokiem, ich liczba wzrosła o 11 punktów procentowych. W 2020 roku Polacy dokonywali e-zakupów, których wartość wyniosła 15,3 mld EUR. 

Badanie rynku w strategii SXO

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2020”. Gemius dla e-commerce Polska

Content i SEO w e-commerce

Według IBM, w wyniku pojawienia się pandemii rozwój e-commerce przyspieszył o co najmniej 5 lat. Jednocześnie rosnąca konkurencja sprawia, że użycie tradycyjnych metod SEO w e-commerce może być niewystarczające. Jeśli chcesz osiągnąć wzrost wyników organicznych, potrzebujesz optymalizacji doświadczeń użytkowania. 

Wyszukiwarki takie jak Google, codziennie uczą się, jak dopasować wyniki wyszukiwania do oczekiwań użytkowników i dostarczać im pożądane informacje. Dlatego działania marketingowe ewoluują – zwróć się w kierunku strategii, która umożliwi Ci koncentrację na użytkowniku końcowym, a w mniejszym stopniu na wyszukiwarce. To pomoże prowadzić bardziej wydajne działania marketingowe. 

Badanie rynku w strategii SXO

Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/what-experiential-seo-hussein-ebied/

Jak budować ruch organiczny w sklepie? Potencjał SEO 

W 91% użytkownicy dokonują zakupów w danym e-sklepie poprzez Google. SEO jest zatem „motorem napędowym” sprzedaży w e-commerce. Wydaje się, że większość z nas to rozumie, ale w rzeczywistości w małym stopniu dotyka tego zagadnienia. Czy wiesz, że witryna na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania ma CTR na poziomie 28,5%, a na 10. miejscu zaledwie 2,5%? To dowodzi, że SEO naprawdę ma znaczenie dla konwersji (i nie tylko). Na co zwrócić uwagę w content marketingu e-commerce?

Zobacz  Te narzędzia pomogą Ci w codziennej pracy. Co polecają eksperci Semcore?

Strategia SEO 

Customer journey w content marketingu jest sumą doświadczeń łączących użytkownika i markę. Sprawdź, czy Twoje treści są dopasowane do klienta na poszczególnych etapach ścieżki zakupowej. Zwróć uwagę na to, co oferuje Twoja konkurencja w tym samym czasie. Jak to odbiera użytkownik? Czy treści się nie powielają? Zbadaj frazy, na jakie pozycjonuje się Twoja konkurencja i szukaj swojej niszy.

Customer journey: etapy

Ścieżka klienta bazuje na kilku etapach:

  1. faza świadomości (awareness) – user ma świadomość, że potrzebuje określonego produktu bądź usługi. 
  2. faza namysłu (consideration) – zastanawia się nad zakupem – porównuje recenzje, modele. 
  3. faza zakupu (acquisition) – dokonuje zakupu. 
  4. faza obsługi (service) – używa danego produktu. 
  5. faza lojalności (loyalty) – klient poleca produkt lub kupuje kolejny.

Content marketing: zbuduj przewagę konkurencyjną

Jedynie 38% polskich e-sklepów prowadzi aktywne działania content marketingowe. Najlepiej sprawdzają się artykuły poradnikowe, które pozwalają na dotarcie do potencjalnych klientów, budowanie świadomości marki i zachęcenie do zakupu. 

84,5% sklepów zawiera jedynie 10-100 artykułów w serwisie, dlatego Twoja szansa na zbudowanie strategii marketingowej e-commerce przy użyciu contentu zwiększa się.

Badanie rynku w strategii SXO

Źródło: Raport „Content marketing & SEO  w e-commerce” Senuto

Jak tworzyć content e-commerce zgodny z SEO?

Ruch z SEO jest oczywiście silnie powiązany z branżą, w obrębie której funkcjonuje sklep. Badanie Senuto wskazuje, że większość artykułów poradnikowych w e-commerce jest widoczna na mniej niż 10 fraz. SEO w content marketingu to zatem kolejna luka do zagospodarowania. 

  • sprawdzają się artykuły raczej krótkie (1000-4000 zzs), ale rośnie zapotrzebowanie również na bardzo długie teksty (powyżej 10 000 zzs),
  • średnia długość artykułów jest zależna od branży,
  • nie ma żadnej zależności w pozycji sklepu w wyszukiwarce z długością tekstów na blogu (miejsce w rankingu nie zależy od długości treści),
  • optymalna długość znacznika meta title, który stanowi tytuł strony, wynosi 600 pikseli, czyli ok. 50-60 znaków. W przypadku meta description to 155-160 znaków, 
  • większość znaczników meta title i meta description to przyimki, zaimki lub przysłówki (jak, sprawdź,  przysłówki (jak, sprawdź, co etc.).

Poniżej możesz sprawdzić, jak to wygląda w poszczególnych branżach.

Badanie rynku w strategii SXO

Źródło: Raport „Content marketing & SEO w e-commerce” Senuto

Badanie rynku w strategii SXO

Źródło: Raport „Content marketing & SEO w e-commerce” Senuto

Case study lidera w branży odzieżowej: Zalando.pl

Badanie rynku w strategii SXO

Źródło: Raport „Liderzy e-commerce. Raport SEO 2020” Mayko

UX: jak poprawić doświadczenia klienta?

W 2020 roku pojawiła się niepewność co do sprzedaży na rynku e-commerce. Negatywne scenariusze jednak nie zrealizowały się, a w niektórych sektorach sprzedaż znacznie wzrosła. Należą do nich przede wszystkim usługi związane z ochroną zdrowia, środkami czystości, branżą spożywczą, a także branża rowerowa. Najbardziej ucierpiały sektory powiązane z wszelkimi eventami, branża turystyczna, ślubna, odzieżowa (szczególnie ubrania wizytowe). 

Zobacz  Rodzaje testów UX - poznaj najważniejsze z nich

UX: na co zwrócić uwagę?

Kluczowe są strony docelowe, na które wchodzą klienci. Jak ulepszyć ich doświadczenia?

  • czy strony są zgodne z intencją użytkowników?
  • jak szybko ładuje się strona?
  • jak wyglądają na niej elementy UX/UI?
  • jak prezentuje się wersja mobilna strony?
  • nacisk na czynniki Web Core Vitals.

Core Web Vitals: na czym polega wdrożenie?

Core Web Vitals to w wolnym tłumaczeniu kluczowe wskaźniki internetowe, które mają duże znaczenie dla szybkości wczytywania stron internetowych i wpływa na pozycjonowanie stron. Planowana aktualizacja obejmie wygląd i działanie stron internetowych. Google wyróżni witryny atrakcyjne dla użytkowników, biorąc pod uwagę szczególnie parametry takie jak:

  • Largest Contentful Paint (LCP): mierzy wydajność ładowania. Aby zapewnić dobre wrażenia użytkownika, LCP powinno nastąpić w ciągu 2,5 sekundy od pierwszego wczytywania strony (górna granica to 5 sekund). Zwróć uwagę na takie elementy strony jak czas wczytywania zdjęcia produktu – czy ładuje się po nazwie, cenie czy opisie? W jakim czasie wczytuje się komunikat dotyczący ciasteczek oraz jaki ogólnie jest czas odpowiedzi serwera? W celu poprawy LCP, skompresuj pliki, usuń nieużywane JavaScripty.
  • First Input Delay (FID): mierzy interaktywność, a konkretnie interakcję użytkownika z witryną. Chcąc zapewnić dobre doświadczenia użytkownika, strony powinny mieć FID wynoszący 100 milisekund lub mniej. Warto zastosować optymalizację kodu niezbędnego do wczytania się kluczowych elementów witryny.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): mierzy stabilność wizualną strony. Jeśli planujesz zapewnić dobre korzystanie z witryny, strony powinny utrzymywać CLS równy 0,1. lub mniej. Sprawdź, czy strona wczytuje się poprawnie na wszystkich urządzeniach. Gdy jakieś elementy layoutu przesuwają się lub ładują z opóźnieniem, wskaźnik wzrasta i obniża przyjemność jej użytkowania. 

Badanie rynku w strategii SXO

Źródło: https://alchemyleads.com/core-web-vitals-how-to-improve-mobile-pagespeed-cwv/

Raport skuteczności w wyszukiwarce Google

Wdrożenie Web Core Vitals w Search Console to połączenie dotychczasowych podstawowych wskaźników internetowych, zabezpieczenia HTTPS, braku widoczności irytujących reklam pełnoekranowych, stanu w usłudze Bezpieczne przeglądanie i dostosowanie do urządzeń mobilnych. Dodatkowo wprowadzono więcej statystyk, czyli parametr w postaci procentu adresów URL stron, które sprawnie działają, mogą pochwalić się dobrym wyglądem oraz możliwościami sprawdzenia wydajności witryn (liczba wyświetleń w wyszukiwarce w zależności od konkretnego czasu mierzenia). Te dane można filtrować i porównywać sprawnie działające oraz dobrze zaprojektowane strony w tej samej witrynie. 

Wskaźniki Core Web Vitals możesz zmierzyć za pomocą Google Search Console, Page Speed Insigths, Web Vitals, czyli rozszerzenia do przeglądarki Chrome czy też Chrome Dev Tools

Zobacz  SXO strony kategorii – najważniejsze wskazówki

Lepsze doświadczenia użytkownika na stronie i konwersje

Lepsze doświadczenia użytkowników są elementem Twojego sukcesu w sieci – zaangażowanie klienta i poprawa parametrów strony doprowadzi do zwiększenia konwersji w witrynie. 

Koncentracja na intencji klienta zakłada, że ścieżka zakupowa przypomina zmieniający się zestaw potrzeb, pytań i emocji. Sztuką jest doprowadzenie do konwersji w tej ewoluującej „układance”. Ten cel można osiągnąć przez połączenie optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO) z optymalizacją elementów z punktu widzenia użyteczności oraz dostępności użytkownika. Poniżej case study, które dobrze obrazuje zagadnienie:

Badanie rynku w strategii SXO

Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/what-experiential-seo-hussein-ebied/

Badanie rynku w strategii SXO

Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/what-experiential-seo-hussein-ebied/

Optymalizowanie doświadczeń użytkowników: co jeszcze możesz zrobić?

  1. Skróć czas wczytywania się strony. Zadbaj o to, żeby użytkownicy (również ci, którzy nigdy nie byli na stronie) od razu wiedzieli, w jaki sposób się na niej poruszać. User powinien mieć możliwość zrealizowania swojego celu wizyty, a struktura i architektura serwisu nie mogą stanowić ku temu przeszkody.
  2. Dostosuj nawigację oraz funkcje wyszukiwania zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych. Pamiętaj również o niestandardowych proporcjach ekranu i słabszych smartfonach lub łączach.
  3. Dobry design na wagę złota. Użytkownik od razu widzi ten element, dlatego warto postawić na ciekawy wygląd, kolorystykę oraz czytelność. Zaskarbisz sobie uwagę użytkowników i ich przywiązanie do witryny.
  4. Interesujące treści, które chce się czytać. Odpowiednio dopasowane do grupy docelowej, które są zgodne z realnymi potrzebami i problemami użytkowników. Liczy się content nierozerwalnie połączony z SEO.
  5. Budowanie zaufania na stronie poprzez dodawanie ocen, rekomendacji klientów etc.
  6. Zaprojektowanie formularzu kontaktowego z myślą o kliencie. Zadbanie o przejrzysty układ informacji na kartach produktów i kartach kategorii.
  7. Planowanie testów przy użyciu wybranych narzędzi np. Hotjar, Google Optimize lub autorskich narzędzi.

Badanie rynku w strategii SXO

SXO to ciągły proces poszukiwania nowych możliwości w zakresie ulepszania i aktualizowania treści oraz oferowania lepszych wrażeń dla użytkownika. Do „worka” SXO można dodać techniczne SEO, wskaźniki Web Core Vitals, treści i opowiadanie historii, design, wygodę użytkownika i budowanie własnej silnej marki. To wszystko pozwoli Ci zbudować solidny grunt pod Twoje działania w e-commerce i wyróżnić się spośród konkurencji. A jakie są Twoje doświadczenia w tym zakresie? Podziel się w komentarzu. 

Źródła:

Copywriterka, redaktorka. Specjalizuje się w marketingu, edukacji i lifestyle. Autorka bloga społecznego Rety Kobiety.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 21

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy