Marketing

Benchmarking w marketingu – poradnik

6 min czytania
Benchmarking w marketingu – poradnik 2022!

Rywalizacja pomiędzy firmami w branży marketingu internetowego oraz szeroko pojętej dziedzinie e-commerce okazuje się bardzo zacięta. Przedsiębiorstwa prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowszych sposobów na przyciągnięcie klientów i zwiększenie jakości obsługi – tak, żeby odnotować, jak największe zyski. Bardzo pomocnym trendem na maksymalizację zadowolenia klientów i zmniejszenie liczby porzuconych koszyków jest benchmarking w marketingu wskazujący mocne i słabe strony konkurencji, umożliwiający wzorowanie się na branżowych liderach. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, czym jest benchmarking w marketingu i jak wykonać profesjonalną analizę konkurencji! Miłej lektury.

Benchmarking w marketingu – czym jest?

Benchmarking jest, najprościej ujmując – analizą konkurencji. Jako doświadczona agencja SEO możemy śmiało stwierdzić, że zjawisko to polega na identyfikacji ruchów tzw. branżowych rywali, a następnie skrupulatnym wdrażaniu wybranych rozwiązań w swoim przedsiębiorstwie z dodatkiem zupełnie nowych koncepcji.

Niektórzy uważają, że benchmarking w marketingu to kopiowanie pomysłów. Nic bardziej mylnego, ponieważ z założenia benchmarkingu należy jedynie wzorować się na konkurencji, czerpiąc inspiracje z wysokiej klasy projektów opracowywanych przez konkurencyjne przedsiębiorstwa. Moim zdaniem każda firma stawiająca na skuteczną promocję w internecie powinna stosować benchmarking – to po prostu ułatwia dostosowanie się do rynku. Sprawia, że możemy lepiej dopasować naszą ofertę reklamową do wymagań konsumentów, zgodnie z ich doświadczeniami, czyli zasadami UX (ang. User Experience). – Maja Filipiak, Marketing Specialist. 

Podsumowując powyższy wątek, benchmarking w marketingu jest konkretną metodą analityczną ułatwiającą:

  • zwiększenie efektywności poszczególnych procesów biznesowych,
  • określenie mocnych stron konkurencji, wdrążając podobne rozwiązania do swojego przedsiębiorstwa.

Benchmarking można uznać za proces polegający na uczeniu się od najlepszych z danej branży i kreatywnym wdrażaniu podobnych, jeszcze lepszych rozwiązań we własnej firmie.

Zapamiętaj!

Benchmarking w marketingu to tzw. metoda porównawcza, dzięki której można ulepszyć swoją strategię biznesową na podstawie konkretnych danych pozyskiwanych od konkurencyjnych przedsiębiorstw.

Benchmarking w marketingu – poradnik

Jak wykonać benchmarking w marketingu?

Aby zidentyfikować tzw. internetową konkurencję, powinniśmy określić podobne firmy z naszej branży. Spisać ich nazwy, a następnie zweryfikować kolejno serwisy znajdujące się w TOP 30 rankingu organicznych wyników wyszukiwania (czyli na 3 pierwszych podstronach Google po wpisaniu wybranej frazy kluczowej). Na co zwrócić uwagę, wykonując benchmarking w marketingu?

Jakość contentu na stronie internetowej

Uważamy, że jakość contentu to jeden z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o benchmarking w marketingu. Dlaczego? Ponieważ za pomocą treści można zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z usług lub zakupu produktów. Weryfikując content w witrynie konkurencji, sprawdź m.in.:

  • slogany reklamowe (jak branżowi rywale zachęcają klientów do skorzystania z oferty);
  • wezwania do działania typu CTA, czyli Call to Action (np. zarezerwuj teraz, zapisz się do newslettera, odbierz darmowego e-booka) i zastanów się, co podobnego możesz zaimplementować w swoim serwisie;
  • wygląd treści (czy teksty zawierają wyboldowania, wyjustowania, podkreślenia i inne dodatkowe sekcje typu Zapamiętaj czy też Warto wiedzieć”) – zastanów się, czego brakuje na Twojej stronie, co mogłoby sprawić content bardziej atrakcyjnym z punktu widzenia potencjalnych konsumentów;
  • strukturę nagłówków (dowiedz się, jak często konkurencja stosuje nagłówki typu H1, H2, H3, H4, H5 oraz H6);
  • merytorykę treści blogowych (jakie dokładnie zadanie ma content blogowy opracowywany przez Twoją konkurencję?) – dokładnie przeanalizuj kilka wpisów blogowych potencjalnego rywala i porównaj je do swoich (zastanów się, czym wyróżnia się dana firma i w jaki sposób podchodzi do tworzenia artykułów blogowych – zależy im na sprzedaży, czy edukowaniu konsumentów?).
Zobacz  Narzędzia analityczne na stronach internetowych [LISTA]

Warto również zwrócić uwagę na dodatkowe sekcje, m.in.:

  • FAQ (najczęstsze pytania i odpowiedzi),
  • case studies,
  • wywiady,
  • poradniki,
  • nagrania wideo.

Dzięki temu będziesz miał szerszy pogląd na stosunek konkurencji do treści znajdujących się w serwisie. Na podstawie tego zastanów się, jak jeszcze możesz ulepszyć swoją stronę pod względem contentu? Sekcją FAQ? Poradnikami? Wywiadami? Decyzja należy do Ciebie.

Dostosowanie funkcjonalności strony internetowej do aktualnych wymagań użytkowników

Biorąc pod uwagę obecne standardy, serwisy internetowe powinny być dostosowane przede wszystkim do wymagań użytkowników. Osobiście rekomendujemy trzymać się zasad SXO (ang. Search Experience Optimization), a w konsekwencji sprawdzić, czy konkurencja zadbała o aspekty tj.:

  • wydajność witryny (czas ładowania przeciętnej strony usługowej lub średniej wielkości serwisu e-commerce nie powinien przekraczać 3 sekund);
  • jej interaktywność (warto, żeby serwis był zgodny z aktualnie przyjętymi normami Core Web Vitals – chodzi o wskaźniki LCP, FID oraz CLS);
  • atrakcyjne dodatki wizualne (np. buttony Call to Action nakłaniające internautów do działania);
  • prawidłową kolorystykę strony głównej dostosowaną do systemu wartości firmy (z wykorzystaniem efektywnych kolorów pobudzających konsumentów do podjęcia pożądanej konwersji – czyli czerwony, żółty oraz niebieski);
  • nawigację (zastanów się, czy po konkurencyjnych witrynach użytkownicy mogą się poruszać tak samo łatwo, jak po Twojej).

Ważna jest także responsywność serwisu. Przeanalizuj, czy konkurencja prawidłowo dostosowała stronę do urządzeń mobilnych (np. smartfonów, tabletów, smartwatchy) i sprawdź, czy Twoja witryna również działa zgodnie z zasadami mobile-first.

Zobacz  Target - co to jest?

Kanały dystrybucji wykorzystywane przez konkurencję

Nie ograniczaj się tylko i wyłącznie do weryfikacji strony www. Zagłęb się w tematykę brandu danego konkurenta. Odwiedź media społecznościowe branżowego rywala, zweryfikuj czy korzysta z płatnych kampanii PPC, a jeśli tak – jak wygląda promocja za pomocą poszczególnych platform (np. LinkedIn Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, Tik Tok Ads).

Sprawdź, na jakie frazy kluczowe pozycjonuje się konkurencja (np. za pomocą Majestic SEO) i dowiedz się, czy korzysta z kampanii linków sponsorowanych Google Ads. Dokładnie przeanalizuj, jak wybrane firmy podeszły do optymalizacji kampanii udostępnianych przez giganta z Mountain View. Poznaj ich strategię SEO (ang. Search Engine Optimization), przeanalizuj profil linków wychodzących (np. w Google Search Console), dowiadując się jednocześnie, jakie portale wykorzystują do linkowania. Wzoruj się na konkurencji, ale nieustannie ulepszaj poszczególne idee, żeby wyprzedzić wszystkich pod względem marketingowym.

Benchmarking w marketingu – poradnik

Zapamiętaj!

Weryfikując kanały dystrybucji konkurencji, zwróć szczególną uwagę na pozycjonowanie w wynikach organicznych. Przeanalizuj, na jakie słowa kluczowe są widoczni rywale. Wykorzystaj do tego Senuto, Ahrefs, Google Keywords Planner od Google’a lub narzędzie Ubersuggest. Zweryfikuj również frazy long tail SEO (czyli te z długiego ogona składające się z powyżej 3 słów) za pomocą Answerthepublic. Porównaj się do konkurencji i dodaj do swojej strategii frazy, które według Ciebie pozwalają uzyskać wysoki współczynnik konwersji.

Programy lojalnościowe

Jesteś właścicielem małego, średniej wielkości lub jednego z większych sklepów internetowych z szeroko pojętej branży e-commerce? Zastanów się, jakie zniżki i programy lojalnościowe oferujesz. Porównaj swoje udogodnienia z konkurencją – sprawdź, czy praktykowane rozwiązania są na pewno wystarczające.

Metody komunikacji z konsumentami

Zapoznaj się z konkurencyjnymi metodami komunikacyjnymi. Być może rywale podobnie, jak Ty stosują e-mail marketing, jednak lepiej personalizują wiadomości, osiągając wyższy stopień konwersji od Ciebie. Może czas zmienić strategię wysyłania newsletterów? Sprawdź, jak robią to najlepsi w Twojej branży, a następnie wyciągnij wnioski.

Zobacz  Marketing u podstaw – historia

Benchmarking w marketingu – podsumowanie

Przeprowadzając benchmarking w marketingu, rekomendujemy dodatkowo zweryfikować wygląd kart produktowych. Może konkurencja dodaje wysokiej jakości filmiki lub stawia na atrakcyjne, obrotowe zdjęcia? Urozmaicenia mogą zachęcić Twoich odbiorców do podjęcia pożądanej konwersji zakupowej. 

Wyróżnij się na tle konkurencji, inspirując się ich pomysłami, ale odpowiednio je modyfikując, wdrażając wiele indywidualnych aspektów, o których branżowi rywale zapomnieli. Kompleksowo przeanalizuj swój segment rynkowy. Porównaj własną firmę z liderami i stań się jednym z nich – dzięki zastosowaniu benchmarkingu w marketingu.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce benchmarkingu w marketingu?

#1 Czy benchmarking w marketingu jest konieczny do osiągnięcia sukcesu w branżach usługowych lub szeroko rozumianej dziedzinie e-commerce?

Uważamy, że benchmarking w marketingu może wiele ułatwić. Kompleksowa analiza konkurencji pozwala zweryfikować mocne i słabe strony tzw. branżowych rywali, a następnie porównać stosowane rozwiązania do tych, które wdrażamy w swojej firmie. Umożliwia to szybkie wyciągnięcie wniosków, a następnie dodanie wcześniej niepraktykowanych rozwiązań do własnej strategii – dzięki temu łatwiej zmaksymalizować współczynnik konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi, zapisu do newslettera, rezerwacji szkolenia czy też odbioru darmowego e-booka).

#2 Jak można skorzystać, przeprowadzając benchmarking w marketingu?

Benchmarking w marketingu ułatwia rozbudowanie oferty firmy o dodatkowy, bardzo ciekawy (i co najważniejsze – pożądany) asortyment. Pozwala zmaksymalizować konwersję, zmniejszyć współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate), zminimalizować liczbę porzuconych koszyków, a co więcej – poprawić wizerunek marki i znacznie lepiej zrozumieć zachowania konsumentów.

#3 Jakim kanałem dystrybucji promować swoją firmę w branży marketingu lub e-commerce?

Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż jednymi z najpopularniejszych kanałów dystrybucyjnych są kolejno: pozycjonowanie (SEO), kampanie linków sponsorowanych (Google Ads) oraz marketing w mediach społecznościowych (czyli kampanie PPC typu Facebook Ads, LinkedIn Ads lub Instagram Ads). Budżet rekomendujemy rozłożyć następująco: 70% na optymalizację SEO i 30% na pozostałe aspekty, czyli kampanie Google Ads oraz marketing social media.

Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy