Pozycjonowanie

Broken links – jak niedziałające linki wpływają na SEO?

5 min czytania
Broken links – jak niedziałające linki wpływają na SEO?

Broken link to adres URL, który na zapytanie użytkownika zwraca błąd HTTP w postaci kodu z serii 4xx lub 5xx. Przykładem może być między innymi popularny „error 404”, informujący o tym, że dana strona nie została znaleziona. Witryna posiadająca broken links jest gorzej widoczna w wyszukiwarce, w porównaniu do innych domen bez niedziałających adresów URL. Pozycjonowanie tego rodzaju stron wymaga więcej czasu oraz odpowiedniej optymalizacji. Wszystkie broken links powinny zostać naprawione, na przykład poprzez przygotowanie odpowiednich przekierowań.

Broken links – jak niedziałające linki wpływają na SEO?

Czym są broken links? Definicja!

Czym są broken links? Definicja tego terminu jest istotna w kontekście zarządzania stronami internetowymi, szczególnie gdy mowa o pozycjonowaniu i UX, czyli użyteczności. Broken links, zwane również martwymi lub uszkodzonymi linkami, to hiperłącza, które przekierowują użytkownika do strony, na której wyświetla się błąd 404, oznaczający “not found” – strona nie została znaleziona. Powstają z różnych przyczyn, na przykład gdy content jest usuwany lub przenoszony, bez aktualizacji istniejących odnośników.

Dlaczego są problemem? Po pierwsze, negatywnie wpływają na SEO. Użytkownicy, klikając w martwe linki, często doświadczają frustracji, skutkującej wzrostem współczynnika odrzuceń. W przypadku e-commerce nieprawidłowa nawigacja bezpośrednio przekłada się na wyniki sprzedaży.

Administrator strony powinien regularnie monitorować i sprawdzać obecność martwych linków, korzystając na przykład z bezpłatnego narzędzia jak broken link checker od Ahrefs. Istnieje również technika znana jako broken link building, która polega na znajdowaniu uszkodzonych linków na innych stronach i sugerowaniu ich administratorom zastąpienia ich linkami do własnej strony. Jest to częścią strategii link buildingowej umożliwiającej nie tylko poprawę pozycjonowania, ale również wspieranie zdrowego linkowania w sieci.

Przyczyny broken links – uszkodzone linki w praktyce (algorytmy Google tego nie lubią!)

Niedziałające linki pojawiają się z różnych powodów. Warto jednak wspomnieć, że odnośniki dzielą się na dwa typy: niektóre przenoszą użytkownika do różnych podstron w obrębie jednej witryny, a inne przekierowują na zewnętrzne domeny. Nie ważne, o jakim dokładnie hiperłączu mówimy – jeżeli nie działa, czyli zwraca błąd, określany jest mianem broken link.

Bardzo często niedziałające linki pojawiają się na stronie z powodu literówek w adresie URL. Jeżeli dodajesz odnośnik na swojej stronie, dokładnie sprawdź, czy został on poprawnie zapisany. Nie zapominaj o odpowiednim rozszerzeniu – łatwo pomylić końcówkę .org lub .eu z .com, lub innymi wersjami.

Zobacz  Identyfikacja wizualna firmy. Dlaczego jest tak ważna?

Broken links – jak niedziałające linki wpływają na SEO?

Zdj 1. Przykład broken linków. Możesz je sprawdzić w darmowym narzędziu Ahrefs Broken Links Checker.

Źródło: Ahrefs Broken Links Checker.

Czasami broken links pojawiają się w wyniku usunięcia strony. Prosty przykład – wyobraź sobie, że tworzysz artykuły specjalistyczne, więc podczas ich publikacji dodajesz na stronę źródłowe adresy URL wykorzystane w procesie pisania tekstu. Z czasem domeny te mogą wygasnąć lub serwisy zostaną z jakiegoś powodu usunięte bądź przeniesione. Wówczas na Twojej witrynie pojawi się broken link, ponieważ hiperłącze nie wraca żadnej zawartości w postaci strony internetowej.

Zobacz: Pozycjonowanie na stronie on-site – z czego się składa?

Pamiętaj także o tym, aby przypadkiem nie generować niedziałających linków wewnętrznych. Tego typu błąd bardzo często ma miejsce w e-commerce, gdzie do sklepu dodaje się nowe produkty. Jeżeli z jakiegoś powodu usuniesz podstronę z asortymentem, pamiętaj także, aby usunąć link prowadzący do niej z artykułów, menu, itp. W przeciwnym wypadku na stronie pojawi się broken link, który wyświetli błąd o kodzie 404 lub 410.

Jaki wpływ na SEO mają broken links – czy zepsuty link to koniec?

Algorytmy Google mają za zadanie „promować” strony internetowe zoptymalizowane zgodnie z wytycznymi dla webmasterów oraz oczekiwaniami użytkowników. Jak więc łatwo wywnioskować, broken links nie wpływają pozytywnie na SEO, głównie dlatego, że są niezwykle uciążliwe dla internautów.

Warto wiedzieć, że niedziałający link może pojawić się także na zewnętrznej stronie, która posiada odnośnik do Twojej witryny. Jeśli jako administrator zmieniłeś strukturę adresu URL konkretnej podstrony, hiperłącze linkujące do niej w innym serwisie przestanie poprawnie działać. Aby tego uniknąć, należy poprawnie skonfigurować przekierowanie 301. Nie zapominaj, że tego typu odnośniki zewnętrzne wywierają bardzo duży wpływ na SEO. Link building (czyli proces pozyskiwania linków) ciągle jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania. Jeśli więc jakikolwiek adres URL na Twojej domenie uległ zmianie, najlepiej od razu ustawić stosowne przekierowanie na nową stronę. Inaczej stracisz część pozyskanych linków zewnętrznych, co negatywnie wpłynie na SEO. Możesz także skontaktować się z zewnętrznym serwisem, aby administracja edytowała opublikowany odnośnik, ale to proces czasochłonny, na dodatek całkowicie nieopłacalny na masową skalę.

Zobacz  Pozycjonowanie usług - na czym polega?

Broken links – jak niedziałające linki wpływają na SEO?

Zdj 2. Wpływ broken links na SEO.

Źródło: LinkedIn.

Zobacz: 10 zasad SEM, które musisz znać!

Wszystko, co istotne w linkach i ma wpływ na SEO – warto działać systematycznie!

Słynny błąd HTTP 404 oznacza „page not found”. To informacja dla użytkownika, że tej strony nie znaleziono. Podobnie działa kod 410, jednak ten świadczy o tym, że dana podstrona istniała, ale została usunięta. Należy unikać obu tych broken links podczas pozycjonowania. Kluczem, a zarazem naprawą niedziałających linków jest między innymi przekierowanie 301. Wówczas, gdy użytkownik wyśle zapytanie o teoretycznie niedziałający adres URL, przeglądarka automatycznie przeniesie internautę do wskazanego przez Ciebie miejsca. Omawiając ten temat, warto wspomnieć, że algorytm wyszukiwarki zdecydowanie bardziej „docenia” permanentne przekierowanie 301 (moved permanently) niż tymczasowe 302 (moved temporarily). Z tego względu zdecydowanie lepiej wybrać tę technikę podczas optymalizacji strony i naprawy broken links

Jak monitorować broken links?

Z pewnością chcesz wiedzieć, kiedy na Twojej stronie pojawiają się niedziałające linki. Bardzo często Google Search Console wyświetla informacje na ten temat, szczególnie wtedy, gdy pojawią się problemy z indeksowaniem. To niestety zbyt mało. Do wychwycenia broken links potrzebujesz nieco bardziej specjalistycznego oprogramowania. Warto zainteresować się narzędziem Screaming Frog, które służy do weryfikowania linkowania wewnętrznego. Przeanalizujesz również strukturę witryny. Darmowa wersja posiada ograniczone możliwości, ale w przypadku niewielkich stron internetowych z pewnością będzie wystarczająca i zapewni skuteczność. Alternatywą dla Screaming Froga jest między innymi Xenu’s Link Sleuth. Jeżeli nie wiesz, jak korzystać z tego typu narzędzi, zapytaj o pomoc specjalistów SEO. Możesz także zainwestować w pozycjonowanie. Wówczas niedziałające linki zostaną odpowiednio naprawione w ramach optymalizacji przy pozycjonowaniu.

Broken links – FAQ

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat broken links?

Zobacz  Krytyka SGE, indeksowanie zablokowanych stron, SEO brandu w Google

Jak wykryć broken links na twojej stronie?

Aby wykryć broken links, powinieneś wykorzystać Link Sleuth lub Link Evaluator. Wymienione narzędzia analizują wszystkie hiperłącza umieszczone w serwisie, identyfikując te, które prowadzą do stron z błędem 404, oznaczającym “404 not found”. Proces ten jest istotny, ponieważ działa na korzyść UX, utrzymując stronę z działającymi odnośnikami.

Jaki jest wpływ broken links na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce?

Broken links mają negatywny wpływ na pozycjonowanie Twojej strony. Algorytmy Google, oceniając jakość strony, biorą pod uwagę liczbę i jakość linków w witrynie. Martwe linki mogą obniżyć pozycję w wynikach wyszukiwania, ponieważ strona nie jest widoczna w wyszukiwarce jako źródło wartościowych informacji.

Co oznacza error 404 i jak wpływa na moją stronę?

Error 404, czyli “404 not found”, pojawia się gdy dany link prowadzi do strony, która została usunięta lub jej adres uległ zmianie. Strona błędu 404 nie tylko frustruje użytkowników, ale także sygnalizuje wyszukiwarkom, że strona zawiera nieaktualne linki (może to negatywnie wpływać na UX oraz pozycjonowanie).

Jak usunąć broken links z mojej strony?

Po wykryciu broken links na Twojej stronie, powinieneś usunąć lub zaktualizować te linki. Jeśli odnośnik prowadzi do strony, która została usunięta, rozważ jego całkowite usunięcie lub przekierowanie na nową stronę. Możesz także poprosić o zgodę na otrzymywanie powiadomień od narzędzi do sprawdzania uszkodzonych linków, aby na bieżąco monitorować ich stan.

Czy broken links wpływają na user experience na mojej stronie?

Tak, broken links negatywnie wpływają na UX, ponieważ użytkownicy napotykają na bariery w nawigacji po stronie. Strony z błędem 404 wywołują frustrację i zniechęcają odwiedzających do dalszego przeglądania Twojego serwisu, zwiększając tym samym współczynnik odrzuceń.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy