System zarządzania treścią, czyli CMS to oprogramowanie powszechnego użytku do tworzenia stron internetowych. Celem jego wdrożenia jest usprawnienie procesów typowych dla udostępniania informacji, sprzedaży czy obsługi klientów. Systemy te w większości ułatwiają zarządzanie użytkownikami, tworzenie harmonogramu publikacji, optymalizację pod kątem wyszukiwarek i integrację z zewnętrznymi usługami. Są przydatne do wszystkiego, łącznie z serwisami informacyjnymi i sklepami internetowymi. Po co jeszcze CMS może się przydać? W poniższym artykule odpowiadamy na najczęstsze pytania, aby ułatwić wybór narzędzia dostosowanego do personalnych potrzeb.
Na skróty
CMS – o co chodzi?
O co chodzi z CMS? Dlaczego jest o tym tak głośno? W początkowych fazach rozwoju internetu każdy musiał posługiwać się językiem znaczników HTML. Niedługo po rozpoczęciu III milenium wiele witryn zaczęło się rozrastać do momentu osiągnięcia dziesiątek tysięcy podstron. Początkowo wszystko było tworzone ręcznie, a później projektowane przez indywidualnych specjalistów. Wraz z upowszechnieniem się problemu na rynku pojawiła się odpowiedź, czyli pierwszy CMS. Z użyciem tych systemów każdy może zbudować stronę nie mając zielonego pojęcia o technicznych aspektach.
Ewolucja CMS była szybka, dzięki czemu teraz służą nie tylko do zarządzania. To również marketingowe narzędzie, które w kilka minut pozwala wprowadzić swoje pomysły w życie. Mamy szansę wdrożyć zaawansowane zmiany w kwestii użytkowej i wizerunkowej strony bez konieczności indywidualnego dostosowywania pojedynczych podstron. Korzystanie z CMS pozwala być na bieżąco z najnowszymi trendami w projektowaniu. Mobilny UX i responsywność to standard. CMS jest idealny dla kreatorów contentu i sklepów. Jeśli masz bloga, stronę z poradnikami, a nawet zwykłe portfolio to będzie on trafnym wyborem.
Po co CMS? Który wybrać do swoich potrzeb?
Zapoznaj się z poniższą listą, jeśli szukasz systemu, który był, jest i będzie wspierany przez jego twórców. Wybierając jeden z nich możesz liczyć na możliwość swobodnego edytowania, mnóstwo pomocnej wiedzy z oficjalnych baz oraz elastyczność pod względem dostosowywania wyglądu i integracji.
Gdy zainstalujesz ten system nie będziesz mieć wątpliwości po co CMS może przydać się w Twojej organizacji. WordPress sprawił, że wiele projektów w ogóle mogło stać się częścią rzeczywistości. Jest niezwykle intuicyjny i przejrzysty. W kwestii użytkowej jego konkurencja jedynie może starać się z nim rywalizować. Posiada największy katalog opcjonalnych wtyczek i motywów dostosowanych do każdej wizji. Mankamentem może być implementacja bardziej zaawansowanych zabezpieczeń.
WordPress ma niską barierę wejścia. Bez względu na to czy jesteś początkującym, twórcą stron internetowych, publicystą czy zaawansowanym programistą, narzędzie to umożliwi ci szybkie i łatwe osiągnięcie wyznaczonych celów. Wybierz, gdy:
chcesz, aby strona bez ponoszenia dodatkowych kosztów mogła uzyskać niestandardową konstrukcję,
chcesz stworzyć bloga, którego będziesz w stanie wypozycjonować wyłącznie przy użyciu dobrego contentu,
poszukujesz dodatkowej funkcjonalności w postaci wtyczek i niestandardowych motywów,
chcesz założyć średniej wielkości sklep z użyciem wtyczki WooCommerce.
Joomla
Joomla to CMS podobny do WordPress. Tak samo działa na licencji open-source i na pierwszy rzut oka może zostać z nim pomylony. Posiada innowacyjne szablony, liczne rozszerzenia i tętniącą życiem społeczność programistów. Zdecydowanie wygrywa pod względem zabezpieczeń, ma wyższą stabilność i rzadko dochodzi w nim do konfliktów pomiędzy wtyczkami.
Idealny dla użytkowników, którzy:
potrzebują funkcjonalności, którą daje WordPress, ale nie chcą bazować na dziesiątkach pluginów,
planują rozbudowę strony do kilku wersji językowych,
są nieco bardziej biegli pod względem technicznym – niektóre moduły wymagają zmian w plikach,
mają czas na zaznajomienie się z bardziej złożonym interfejsem.
Drupal to trzeci najpopularniejszy, darmowy CMS, który jest oprogramowaniem otwartym. Jest to jeden z najstarszych i przez to najlepiej dopracowanych systemów. Po co CMS Drupal? Najczęściej wykorzystywany jest przez większe media i na stronach rządowych. W ręce użytkownika daje moduły rozszerzające funkcjonalność i motywy błyskawicznie dostosowujące wygląd strony do naszych potrzeb. Zyskujemy większą elastyczność, jednak kosztem przejrzystego interfejsu i czasu potrzebnego na przyswojenie całej potrzebnej wiedzy.
Sprawdzi się, gdy:
planujesz bardziej rozbudowany serwis oparty o informacje,
potrzebujesz większej kontroli nad typem publikowanej treści i uprawnieniami użytkowników,
chcesz z łatwością publikować w wielu wersjach językowych,
chcesz stworzyć zaplecze SEO na silniku innym niż WordPress.
Magento
O co chodzi z CMS Magento? Ten system koncentruje się na dostarczaniu niestandardowych rozwiązań e-commerce. Powstał on z potrzeby zapewnienia stabilności i silniejszych zabezpieczeń dla otwartych rozwiązań. Jest wydajny, ale wymaga znacznie większej ilości zasobów serwerowych (zalecany serwer dedykowany). Już samo utrzymanie jest bardziej kosztowne, a na bardziej rozwinięte wersje (np. Magento Enterprise) będą mogły pozwolić sobie jedynie dynamicznie rozwijające się firmy. Warto go wybrać, jeśli:
Twój e-commerce się rozwinął i szukasz alternatywy dla poprzedników,
obsługujesz klienta korporacyjnego,
potrzebujesz złożonej funkcjonalności zaraz po zainstalowaniu na serwerze,
nie chcesz martwić się o kompatybilność wtyczek i aktualizacje,
nie masz nic przeciwko temu, że Magento nie posiada oficjalnego wsparcia, a nawet małe zmiany mogą być dotkliwe dla naszego portfela.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.