Na skróty
Portal Small Business Trends wskazuje, iż oprogramowanie Magento w 2019 roku uplasowało się na 8 miejscu w rankingu najpopularniejszych platform e-commerce. Jeżeli zdarza Ci się robić zakupy online, niewykluczone, że jako konsument również miałeś styczność z tym oprogramowaniem – nawet nieświadomie. Jak dokładnie wyglądają sklepy na Magento? Czy ta platforma zasługuje na uwagę w przypadku każdego biznesu online i ma duże możliwości z perspektywy SEO?
Magento to platforma oferująca sklepy online dla każdego. Oprogramowanie ma charakter open source – w teorii to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, niż zamknięty model SAAS. Generalnie sklep na Magento to rozwiązanie darmowe, jednak po nieco dokładniejszym zapoznaniu się z tą platformą, okazuje się, że tak naprawdę trudno otworzyć własny e-commerce zupełnie bezpłatnie. Do skonfigurowania strony internetowej potrzebna jest odpowiednia wiedza programistyczna, której nie posiada każdy przedsiębiorca. Zatrudnienie specjalisty generuje koszty, podobnie jak wdrożenie oraz szkolenie z zakresu obsługi sklepu online Magento.
Choć początki mogą być nieco skomplikowane, oprogramowanie daje naprawdę sporo możliwości oraz masę nowoczesnych funkcji. Ogólnie zarządzanie platformą nie jest trudne – charakteryzuje się przyjaznym CMS oraz przestronnym interfejsem. Generalnie największy kłopot generuje sama konfiguracja sklepu online Magento oraz ewentualne wdrażanie aktualizacji. Do przygotowania własnego e-commerce za pomocą tego oprogramowania, przydaje się wiedza programistyczna z zakresu PHP. Jeżeli poważnie myślisz o własnym sklepie w internecie, warto poznać bliżej wady oraz zalety platformy Magento.
Przedstawiamy najważniejsze wady oraz zalety sklepu online Magento. Oprogramowanie możesz porównać z innymi platformami e-commerce, aby znaleźć rozwiązanie idealne dla siebie.
Sklepy na Magento mają charakter open source, są więc bogate w wiele funkcji i dają masę możliwości. To rozwiązanie posiadające kilka modeli – darmowe i płatne. Magento wykorzystywane jest przez duże i małe biznesy e-commerce. Jeżeli chcesz rozpocząć przygodę ze sprzedażą online, wybierając sklep Magento, możesz zdecydować się na jedną z trzech podstawowych wersji:
Dzięki takiej różnorodności każda osoba ma szansę dopasować oprogramowanie do własnych upodobań. Prawdopodobnie największą zaletą sklepu online Magento jest dostarczanie wielu funkcji, na przykład analiz, raportów, czy możliwości łatwego zarządzania produktami. To rozwiązanie popularne w Polsce, które doczekało się dedykowanego forum, gdzie administratorzy opisują swoje doświadczenia oraz wrażenia związane z wykorzystywaniem Magento.
Oprogramowanie to daje ogromne możliwości, więc jest polecane dla osób nastawionych na progres. Swój sklep internetowy możesz regularnie rozwijać, poszerzając działalność. Magento w żaden sposób nie ogranicza przedsiębiorców. Wręcz przeciwnie. Oprogramowanie świetnie rozumie potrzeby administratorów i poprzez aktualizacje ciągle je spełnia.
Dodatkowo sklepy na Magento umożliwiają wdrożenie opcji multistore. To funkcja, dzięki której przygotujesz wiele platform e-commerce w jednym sklepie. Rozwiązanie doskonale pasuje do biznesów, gdzie prowadzi się sprzedaż detaliczną oraz hurtową po innych cenach.
Oprogramowanie jest przyjazne dla SEO, dlatego pozycjonowanie sklepów Magento wymaga mniejszych inwestycji niż w przypadku innych platform. Administrator posiada nieograniczony dostęp do kodu – może go modyfikować wedle uznania. To zdecydowana przewaga nad systemami SAAS. Aby pozycjonować sklep oparty na Magento, nie potrzebujesz zaawansowanej wiedzy z zakresu programowania. W tym przypadku wystarczy głównie solidna znajomość zasad SEO.
Zdecydowanie największą wadą sklepu online Magneto jest złożoność oraz dość trudna konfiguracja e-commerce. Bez wiedzy programistycznej niełatwo jest przygotować własną stronę do sprzedawania przez internet. Co więcej, aby użytkownicy mogli wygodnie korzystać ze sklepu opartego na Magento, konieczne jest posiadanie wydajnego serwera.
Ilość funkcji oraz możliwości będzie początkowo niezwykle przytłaczająca. Jeżeli nie posiadasz wiedzy typowo programistycznej, konieczne będzie skorzystanie z pomocy fachowców, co oczywiście kosztuje. Aktualizacje w Magento najczęściej należy przeprowadzać indywidualnie, więc samo skonfigurowanie sklepu przez programistę to nie wszystko – w przyszłości także musisz skorzystać z jego usług. Również edytowanie kodu, dodawanie nowych funkcji czy rozwiązywanie problemów technicznych zwykle wymaga ingerencji specjalisty.
Koszt wdrożenia sklepu online Magento przez grono wykwalifikowanych specjalistów może być nawet na poziomie kilkunastu tysięcy złotych w przypadku rozbudowanych e-commerce. Taka konfiguracja jest kosztowna, ale kompleksowa – zwykle składa się na: polonizację sklepu, konfigurację kwestii technicznych, podłączenie z płatnościami online, przeprowadzenie wstępnych testów oraz krótkie szkolenie z obsługi Magento.
Sklep na Magento może być zdecydowanie bardziej rozbudowany i bogaty w przydatne w funkcje, niż platformy konkurencji. Warto jednak zaznaczyć, że konfiguracja oraz obsługa takiego e-commerce jest zwykle znacznie droższa (o ile nie jesteś programistą). Choć podstawowa wersja platformy jest darmowa, naprawdę trudno samodzielnie podołać wielu kwestiom, aby w pełni przygotować własną stronę internetową, która będzie służyć do sprzedawania.
Jeżeli chcesz osobiście założyć sklep i indywidualnie zająć się jego konfiguracją oraz obsługą, Magento prawdopodobnie nie będzie rozwiązaniem zbyt dobrym dla Ciebie. Obsługa oprogramowania nie należy do najprostszych, więc większość zadań będziesz delegować programistom, którzy nie pracują za darmo. W efekcie założenie sklepu stanie się kosztowne, podobnie jak jego prowadzenie, a przecież możesz zrobić to taniej z pomocą innych platform e-commerce.
Warto jednak dodać, że w niektórych przypadkach to oprogramowanie sklepowe będzie wręcz bezkonkurencyjne. Magento może Ci się spodobać, jeśli należysz do przedsiębiorców patrzących w przyszłość. Chcesz rozwijać swoją firmę? Masz w planach podbój e-commerce w branży? Prawdopodobnie żadne oprogramowanie nie da tyle możliwości, ile oferuje Magento. Pamiętaj jednak, że do założenia oraz rozwijania sklepu przyda Ci się pomoc agencji z szerokim zapleczem programistycznym.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.