Co charakteryzuje dobrą agencję SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Jak w każdej branży, także i w SEO, na rynku reklamują się wykwalifikowani profesjonaliści oraz firmy, które cieszą się niezbyt dobrą renomą. Jeżeli masz już niezbyt przyjemne doświadczenie z pozycjonowaniem, pamiętaj, aby nie zrażać się do tej dziedziny marketingu internetowego. Postanowiliśmy przedstawić podstawowe cechy dobrej agencji SEO, dodatkowo podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przed złożeniem podpisu na umowie.
Jak znaleźć dobrą agencję SEO? Choć zadanie to nie jest trudne, bowiem na rynku znajduje się wiele firm świetnie wykonujących swoją pracę, wciąż zdarzają się przedsiębiorcy narzekający na nieskuteczność pozycjonowania, czy niezadowalające efekty. Jeśli Ty również należysz do tego grona, prawdopodobnie chcesz znaleźć w końcu nową, odpowiednią agencję SEO, która poradzi sobie z Twoją stroną internetową. Przedstawione porady przydadzą się także osobom, które jeszcze nie korzystały z oferty firm od pozycjonowania.
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że zanim agencja przygotuje kompleksową wycenę i zakres proponowanych działań, pracownik (lub kilku pracowników) musi dokładnie przeanalizować aktualną sytuację Twojej strony internetowej. Wiele firm od SEO proponuje także rozmowę, na przykład online lub przez telefon, szczególnie wtedy, gdy prowadzisz duży e-commerce lub witrynę w konkurencyjnej branży. Z tego powodu nie warto wysyłać zapytania ofertowego do kilkunastu różnych agencji SEO. Tylko tracisz swój cenny czas. Zdecydowanie lepiej wyselekcjonować kilka lub znaleźć jedną firmę, z którą podejmiesz współpracę. Jak tego dokonać? Firmę od pozycjonowania zweryfikuj poprzez przeglądanie studium przypadków oraz efektów SEO. Jeżeli na stronie agencji nie ma informacji na ten temat, poproś o nie mailowo. Z pewnością osoba odpowiedzialna za obsługę klienta chętnie przedstawi Ci skuteczność swoich usług. Możesz także zajrzeć na media społecznościowe agencji SEO, to doskonałe miejsce do poznania lepiej konkretnej firmy.
Nie zapominaj także o opiniach w sieci, znajdziesz je w wizytówce Google Moja Firma, a także na dedykowanych portalach internetowych. To świetne miejsce na weryfikację działań konkretnego przedsiębiorstwa. Dobra agencja SEO chętnie wytłumaczy Ci, co wchodzi w skład proponowanej usługi. Pozycjonowanie to szereg różnych skomplikowanych działań, od linkowania, poprzez content marketing, aż po analitykę i tworzenie audytów oraz optymalizację. Dokładnie zapoznaj się, co firma świadcząca usługi SEO ma do zaoferowania w Twoim przypadku. Gdy znajdziesz już odpowiednią agencję do współpracy, dokładnie przeczytaj umowę przed jej podpisaniem.
Wspomnieliśmy, na co uważać podczas szukania firmy od pozycjonowania. Podczas weryfikacji różnych agencji, w pewnych momentach w Twojej głowie powinna zapalić się tak zwana „czerwona lampka”. To sytuacje, przez które masz prawo sądzić, że konkretna firma nie jest w stanie zagwarantować maksymalnej skuteczności, bezpieczeństwa i w pełni zadowalającej usługi. Jakie sygnały świadczą o słabej agencji SEO? Przede wszystkim brak opinii oraz negatywne recenzje od klientów. Jeżeli o firmie od pozycjonowania nie znajdziesz żadnych wpisów w internecie, prawdopodobnie jest nowa i dopiero zaczyna pozyskiwać klientów. Trudno oczekiwać od takiego przedsiębiorstwa maksymalnego profesjonalizmu, nawet jeżeli w zespole agencji SEO znajdują się wykwalifikowani specjaliści. Czasami brak opinii nie świadczy o niskiej skuteczności pozycjonowania, to fakt. Jednak kategorycznie unikaj firm z negatywnymi wpisami klientów. To dowód na to, że agencja nie jest w stanie zrealizować swoich obietnic, składanych przed podpisaniem umowy.
Wcześniej wspomniana czerwona lampka powinna zapalić się także wtedy, gdy firma od pozycjonowania nie posiada statusu Google Partner (to specjalny program partnerski dla agencji reklamowych). Dlaczego to tak ważne? Firmy posiadające ten tytuł zdały egzamin z zakresu Google Ads wielu tematów pochodnych. Tego rodzaju agencje SEO posiadają aktualną wiedzę na temat marketingu internetowego i analityki. Warto także zwrócić na inne potwierdzenia, certyfikaty i programy partnerskie. Może otrzymać je firma od pozycjonowania, jak i jej pracownicy.
Uważaj na Black Hat SEO, to działania niedozwolone, których wdrożenie może skończyć się filtrem od Google (niższe pozycje), a nawet banem (usunięcie z indeksu). W efekcie uzyskasz efekt odwrotny do oczekiwanego. Jeżeli masz podejrzenia co do tego, jak działa konkretna agencja, lepiej nie ryzykować.
Czym wyróżnia się dobra agencja SEO? Przede wszystkim skutecznością, jednak na satysfakcjonujące efekty pozycjonowania składa się wiele czynników. W profesjonalnej agencji klient może liczyć na swojego „opiekuna”, który będzie gwarantował błyskawiczną komunikację. Co więcej, dobra agencja SEO nie tylko świadczy usługę, ale dodatkowo edukuje swoich klientów z zakresu podstaw pozycjonowania. Przedsiębiorca współpracujący z firmą od SEO dokładnie wie, jakie działania są realizowane i dlaczego. Na dodatek agencja powinna całkowicie unikać zagrywek Black Hat SEO, które nie prowadzą do niczego dobrego.
Choć pozycjonowanie wymaga czasu i cierpliwości, przynosi fenomenalne efekty w postaci zwiększonej widoczności, ruchu oraz konwersji. Zwykle widoczne zmiany pojawiają się w okresie krótszym niż sześć miesięcy. SEO to zawsze korzystna inwestycja w marketing internetowy, zarówno wtedy, gdy firma działa online na całą Polskę, jak i podczas prowadzenia firmy lokalnej. W ramach pozycjonowania witryna zostanie zoptymalizowana, więc stanie się atrakcyjna dla użytkowników oraz algorytmu wyszukiwarki.
Bardzo często dobre agencje SEO posiadają o wiele więcej statusów, niż tylko Google Partner. Solidna firma skutecznie realizująca pozycjonowanie w e-commerce może na przykład liczyć na współpracę z platformą sprzedażową – między innymi Prestashop. Wiele agencji SEO posiada także członkostwo w programie IAB Polska. Zwróć uwagę na te elementy, gdy będziesz szukać profesjonalnej firmy od pozycjonowania.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.