Samo założenie sklepu internetowego i wdrożenie korzystnej dla konsumenta polityki cenowej nie gwarantuje regularnych zysków. Dlaczego? Musisz poznać kilka rad dotyczących e-commerce, a dowiesz się co zrobić, aby zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z Twojej oferty.
Na skróty
Rady dla sklepów e-commerce
Dopiero planujesz założenie sklepu internetowego? A może już masz własny, który niestety nie generuje sprzedaży? Przedstawione rady dla e-commerce przydają się w przypadku każdego sklepu internetowego. To uniwersalne zestawienie, przydatne dla wszystkich przedsiębiorców działających online.
Funkcjonalny interfejs – poruszanie się po sklepie internetowym musi być jak najwygodniejsze. Asortyment najlepiej podziel na oddzielne kategorie, aby poszczególne produkty były odpowiednio posortowane. Wówczas użytkownik znacznie łatwiej znajdzie to, czego szuka. Wszystkie przyciski w sklepie muszą być widoczne oraz sprawne. Obrazy nie mogą zasłaniać tekstów oraz innych elementów interfejsu.
Design – kolejną radą dla e-commerce jest zastosowanie atrakcyjnego designu w sklepie internetowym. Dlaczego? Pamiętaj, że znaczna większość ludzi to wzrokowcy. Stylistyka witryny musi być intrygująca i zachęcająca. Warto podążać za aktualnymi trendami, dodając na stronę nieco animacji oraz interaktywnych elementów.
Konfiguracja płatności – czym byłby sklep internetowy bez modułu płatności? No właśnie. W takim razie postaraj się wdrożyć jak najprostsze oraz przyjazne metody opłaty produktów. Aktualnie bardzo często rezygnuje się z przelewów tradycyjnych, na rzecz szybkich transakcji internetowych. Prawdopodobnie najwygodniejszym rozwiązaniem dla klientów będzie możliwość skorzystania z transakcji typu BLIK.
UX – musisz zapewnić użytkownikowi jak najlepsze doznania płynące z poruszania się po sklepie internetowym. Postaraj się maksymalnie skrócić ładowanie poszczególnych podstron. Nie zapomnij również o responsywności, to bardzo ważna rada dla e-commerce. Użytkownicy będą otwierać Twój sklep za pomocą różnych urządzeń, gdzie ekrany posiadają odrębną wielkość. Witryna musi otwierać się poprawnie na każdym sprzęcie, bez względu na to, czy jest to komputer, czy smartfon.
Poza podstawowymi radami dla e-commerce warto także znać zasady efektywnej sprzedaży online. Wykorzystując przedstawione aspekty uda Ci się pozytywnie wpłynąć na sklep internetowy, dzięki czemu z czasem grono aktywnych klientów zacznie się powiększać. Co robić i czego unikać? Poznaj przydatne zasady sprzedaży online.
Koniecznie unikaj cynicznych nagłówków oraz chwytliwych, a zarazem przekłamanych treści. Choć niektórzy użytkownicy złożą zamówienie, ich oczekiwania prawdopodobnie nie zostaną zaspokojone. W efekcie nowy klient nie skorzysta z Twojej oferty po raz kolejny. Co więcej, niewykluczone, iż w internecie Twój sklep online zacznie zyskiwać negatywną opinię, właśnie z powodu kłamliwych oraz cynicznych haseł reklamowych bądź sloganów. Unikaj tego rodzaju zagrywek, to bardzo ważna zasada sprzedaży online, której musisz przestrzegać. Tworząc przekłamane treści, sam sobie szkodzisz, ponieważ dobra oferta zostanie odebrana jako próba wyciągnięcia pieniędzy.
Przygotowując ofertę, postaw się na miejscu potencjalnego klienta. W jakiej znajduje się sytuacji, kim jest, jakie ma przekonania? Postaraj się zbudować personę oraz zidentyfikuj grupę lub grupy docelowe. Wówczas łatwiej będzie Ci przygotować strategię marketingową, a oferta będzie zgodna z oczekiwaniami konsumenta.
Użytkownicy cenią dobrą komunikację. Kolejną ważną zasadą sprzedaży online jest ułatwienie potencjalnym klientom kontaktu z działem obsługi klienta. Adres e-mail oraz numer telefonu umieść w widocznym miejscu. Dobrym rozwiązaniem jest także implementacja specjalnego czatu, który pozwala szybko wysyłać wiadomości. Element ten pozytywnie wpływa na UX oraz przyspiesza komunikację.
Bardzo często przedsiębiorcy dbają o klienta do momentu, gdy ten już wyda swoje pieniądze. Następnie komunikacja się urywa. To błąd. Zadbaj o obsługę posprzedażową, na przykład poprzez prośbę o wystawienie opinii bądź napisanie recenzji. Philip Kotler (ekonomista i wydawca wielu książek) twierdzi, iż „Najlepszą reklamę robią zadowoleni klienci”. To zdanie świetnie odzwierciedla, w jaki sposób oponie oraz recenzje wpływają na sprzedaż.
Sklep e-commerce bez marketingu. Czy to możliwe?
Jeżeli sądzisz, że bez odpowiedniego marketingu Twój sklep internetowy rozwinie się i będzie generować zyski, niestety prawdopodobnie jesteś w ogromnym błędzie. W jaki sposób chcesz pozyskiwać klientów bez przygotowanej strategii promocyjnej? Podstawową zasadą sprzedaży online jest wdrożenie odpowiednich form marketingu cyfrowego. Udowodnij wszystkim klientom, że warto skorzystać z Twojej oferty. Wykorzystaj media społecznościowe, mailing, pozycjonowanie sklepu internetowego, czy płatne reklamy w wyszukiwarce. Natomiast przygotowując opis oferty, warto przedstawić potencjalnym klientom case study, udowadniając, że Twoja propozycja jest wartościowa. To jaką strategię marketingową opracujesz, zależy tylko i wyłącznie od Ciebie. Najważniejsze jest to, aby Twój plan zadziałał.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.