Co to jest backup i jak go wykonać?
3 min
3 min
Na skróty
Jest jedna rzecz, którą powinien robić każdy właściciel strony internetowej — regularne backupy. Jeżeli zdarzy Ci się w wyniku jakiegoś nieszczęśliwego wypadku stracić jej dane — to właśnie kopia zapasowa będzie Twoim ostatnim kołem ratunkowym. W dzisiejszym wpisie wyjaśnimy, co to backup; dlaczego warto go wykonać i jak to zrobić. Zapraszamy do lektury!
Backup to po prostu kopia wszystkich danych, z których składa się Twoja strona internetowa. Określa się ją także jako kopię zapasową lub kopię bezpieczeństwa — z oczywistego powodu. W przypadku ataku hakerskiego czy awarii serwera backup daje Ci pewność, że będziesz w stanie odzyskać swoją stronę, najważniejsze dane swojej firmy oraz jej klientów — a przy okazji, nie stracisz owoców pracy nad jej SXO!
Standardowo tworzone backupy obejmują zarówno znajdujące się na serwerze pliki strony, jak i towarzyszące jej bazy danych oraz zawartość związanych z nią skrzynek mailowych.
Dosłownie każdy większy dostawca hostingu oferuje obecnie w ramach swoich usług regularne wykonywanie backupów. Powodów, dla których jest to aż tak ważne, możemy przytoczyć przynajmniej kilka:
W praktyce wyróżnia się trzy główne „strategie” tworzenia kopii zapasowych.
Pierwsza z nich polega na regularnym wykonywaniu tzw. backupu pełnego — czyli kopii absolutnie wszystkich danych zgromadzonych w danym momencie na serwerze. Wymaga to sporej ilości czasu i miejsca w magazynach danych — dlatego z takiego modelu korzystają głównie ci administratorzy, którzy nie muszą martwić się o koszty.
Chyba najczęściej wykorzystywaną strategią jest tworzenie backupów przyrostowych. Polega ona na stworzeniu jednego backupu pełnego — a następnie, regularnym uzupełnianiu go o kopie zapasowe nowych lub edytowanych danych. Tworzenie takich kopii jest najłatwiejsze i najszybsze — ale komplikuje proces przywracania danych.
Jeszcze innym modelem jest ten oparty na tzw. backupach różnicowych (lub dyferencyjnych). Znów, na początku tworzy się backup całkowity — a przy każdym kolejnym, zapisuje się wszystkie nowe lub edytowane dane względem kopii pełnej (a nie tylko w odniesieniu do poprzedniej kopii, jak to jest w przypadku backupów przyrostowych). Wykonywanie kopii różnicowych bardzo często jest optymalną strategią — pod warunkiem że jesteś w stanie regularnie tworzyć także backupy pełne.
Wiesz już, co to jest backup — pora wyjaśnić, jak go wykonać. I znów, mamy tutaj trzy opcje — z których, oczywiście, możesz korzystać jednocześnie; kopii zapasowych (prawie) nigdy za wiele.
W ofercie wszystkich liczących się hostingodawców powinieneś znaleźć możliwość wykonywania i przechowywania kopii zapasowych na serwerach dostawcy usługi. To, jak często backupy będą wykonywane — i przez jak długi okres czasu dane będą przechowywane na serwerze — zależy już od firmy.
Dla przykładu — największy polski dostawca hostingu, czyli home.pl, umożliwia właścicielowi strony wybór całego harmonogramu tworzenia backupów — wraz z konkretnymi schematami ich wykonywania, o których pisaliśmy kilka akapitów temu. Z kolei LH.pl chwali się tym, że oferuje dostęp do kopii zapasowych aż 30 dni.
Przy wyborze hostingu warto zwrócić uwagę na te kwestie — i zdecydować się na tę firmę, która zapewni Twoim danym maksimum bezpieczeństwa. Ewentualnie — zająć się tworzeniem backupów na własną rękę.
Na szczęście, samodzielne wykonanie kopii zapasowej nie jest wcale dużym wyzwaniem.
Niezależnie od tego, czy swoją stronę postawiłeś na WordPressie, czy jest ona w całości Twoim autorskim projektem — wystarczy, że połączysz się z serwerem witryny za pomocą klienta FTP (my polecamy darmową FileZillę) i zgrasz na swój dysk wszystkie pliki. A następnie — przy pomocy narzędzia do zarządzania bazami danych (na przykład phpMyAdmin) — wyeksportujesz również bazę.
Dane dostępu do odpowiedniego serwera FTP znajdziesz w swoim panelu klienta na platformie dostawcy hostingu.
Jeżeli korzystasz z WordPressa — lub innego systemu zarządzania treścią — możesz posłużyć się także którymś z dedykowanych narzędzi (wtyczek). Pozwalają one stworzyć i przenieść na dysk twardy (lub zapisać w chmurze) kopię strony w zaledwie kilka kliknięć. Bardziej zaawansowane wtyczki umożliwiają nawet automatyzację wykonywania backupów.
Najpopularniejszymi pluginami tego typu są m.in. UpdraftPlus, All in One WP Migration oraz BackWPup.
W świecie IT mówi się, że „ludzie dzielą się na tych, którzy robią backupy i na tych, którzy dopiero zaczną je robić”. Jeśli wciąż należysz do tej drugiej grupy — warto to zmienić. Bo wszystkie inne działania — od kampanii reklamowych i SEO po strategię produktową — nic nie będą znaczyć, jeśli pewnego dnia… stracisz swoją stronę.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.