Internet to niebywałe źródło wiedzy i możliwości, które ma również ciemniejszą stronę. Zdarza się, że narzędzia w cyfrowym świecie wykorzystywane są przez różnych przestępców, których celem jest wyłudzenie danych osobowych i środków finansowych. Przeciwdziała temu cyberbezpieczeństwo. Czym jest cyberbezpieczeństwo i w jaki sposób możesz samodzielnie wdrożyć tego rodzaju działania?
Zdj 1. Co to jest cyberbezpieczeństwo i dlaczego pełni istotną rolę w działaniach online?
Źródło: https://pixabay.com/photos/cyber-security-global-network-2296269/
Czym grozi działalność cyberprzestępców? Skutki ich przestępstw mogą być niekiedy bardziej bolesne niż kradzież przedmiotów z domu. Kryminaliści działający w sieci starają się wyłudzić możliwie najwięcej danych osobowych, aby później (na Twoje konto) dokonywać kradzieży pieniędzy z banku. Dane mogą służyć też do wyczyszczenia środków zgromadzonych w banku (za pomocą bankowości elektronicznej) lub do wyłudzenia kredytu.
Co to jest cyberbezpieczeństwo? Definicja
Podstawowym elementem, który ma zapobiegać tego typu sytuacjom jest cyberbezpieczeństwo. Co to takiego? To zaawansowana ochrona systemów informatycznych, ale też sieci, danych i informacji przed kradzieżą, uszkodzeniem lub dostępem ze strony nieautoryzowanych osób. Wdrożenie tego typu systemów stoi po stronie dostawców usług np. posiadaczy stron internetowych, twórców narzędzi bankowych itd.
Pamiętaj, że do narzędzi cyberbezpieczeństwa zaliczamy kwestie techniczne, ale też organizacyjne. To np. certyfikacja poufności, uprawniająca do dostępu do określonych informacji z poziomu administracji systemu. Celem działań uznawanych za cyberbezpieczeństwo jest ochrona różnego rodzaju urządzeń elektronicznych (komputerów, smartfonów), ale też oprogramowania czy baz danych. Zabezpiecza organizacje, firmy i prywatnych użytkowników.
Dlaczego cyberbezpieczeństwo jest ważne?
Cyberbezpieczeństwo ma kluczowy wpływ na wiele elementów funkcjonowania sieci. Ogranicza ryzyko wycieku danych, kradzieży własności intelektualnej i środków finansowych. Przekłada się na zaufanie użytkowników, zabezpiecza przed wymiernymi stratami pieniężnymi i wizerunkowymi. Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy, inwestujesz w SEO, ale nie wdrożyłeś żadnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo użytkowników. Zwiększasz tym samym ryzyko utraty danych osobowych klientów, ich numerów kart płatniczych czy haseł do konta. Ewentualny wyciek tych informacji lub ich kradzież naraża Cię na odpowiedzialność karną, finansową i wizerunkową.
Trzon cyberbezpieczeństwa to trzy elementy, które wpływają na ochronę zgromadzonych przez Ciebie informacji.
- Poufność – zabezpieczenie danych przed niechcianym dostępem, z zewnątrz i wewnątrz.
- Integralność – ochrona danych przed zniszczeniem lub niepożądaną modyfikacją.
- Dostępność – zapewnienie, że dane będą dostępne wyłącznie dla uprawnionych użytkowników (np. administratorów).
Zdj 2. Pamiętaj, aby zawsze dbać o loginy i hasła swoich użytkowników
Źródło: https://pixabay.com/photos/subscribe-registration-signup-3534409/
Najważniejsze zasady dotyczące cyberbezpieczeństwa
Cyberbezpieczeństwo dotyczy rozwiązań wewnętrznych i zewnętrznych, zarówno stosowanych bezpośrednio przez dostawcę usług, jak i osoby korzystające z tych usług (zgodnie z zaleceniami usługodawcy). Co wchodzi w zakres cyberbezpieczeństwa?
- Oprogramowanie antywirusowe, spyware, firewall etc.
- Aktualne nakładki, aktualizacje i zabezpieczenia oprogramowania.
- Silne hasła, podwójne uwierzytelnianie, klucze U2F.
- Monitorowanie sieci i ograniczanie podejrzanych aktywności.
- Używanie VPN w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
- Fizyczna ochrona serwerów i sprzętów komunikacyjnych.
Pamiętaj, że cyberbezpieczeństwo i skuteczne podejście do ochrony użytkowników ma wpływ nie tylko na kwestie samego zabezpieczenia danych. Jeżeli posiadasz swój sklep internetowy i poważnie podchodzisz do zabezpieczeń systemu płatności czy logowania, to nie tylko poprawisz zaufanie swoich klientów, ale też Twoje działania pozytywnie przełożą się na pozycjonowanie. Cyberbezpieczeństwo to istotny element SXO (połączonych działań SEO i UX). Warto mieć to na uwadze.