Co to jest framework i jak wykorzystać w marketingu?
3 min
3 min
Na skróty
Gdy wydaje się, że w pozycjonowaniu, reklamie Google Ads czy Facebook Ads oraz w marketingu outdoorowym osiągnęliśmy sufit, pojawia się pokusa szukania alternatywnych dróg prowadzenia e-biznesu. Niektórzy celują w poszerzanie oferty proponowanych produktów czy znaczne zwiększanie budżetu na marketing. Nagłe podejmowanie decyzji w e-biznesie może jednak okazać się kompletną klapą. Pomocne mogą okazać się tzw. ramy marketingowe. Co to jest framework? W jaki sposób można wykorzystać ten element w marketingu firmowym?
Zdj 1. Marketing w nowoczesnej formie powinien mieć strukturę ramową
Zacznijmy od tego, że procesy marketingowe nie mogą być prowadzone ad hoc. Istotna jest ich systematyczność i prawidłowe planowanie. Nawet duży budżet na kampanię może być „przepalony”, jeżeli nie będzie realizowany zgodnie z wytyczonymi ramami. To do tych ram odnosi się framework.
Framework (z ang. struktura) w marketingu oznacza ramowe działania strategiczne, ułatwiające usystematyzowanie procesu w firmie, dążący do maksymalizacji przychodów. Naukowcy badający profile marketingowe największych przedsiębiorstw wskazują, że framework to pełna koncepcja na prowadzenie biznesu, wspomagana szerokimi działaniami z zakresu promocji czy komunikacji.
Tyle teorii. W praktyce na framework marketing składają się m.in. wskazówki prowadzenia biznesu, plan rozwoju, badania potrzeb rynku i profilu potencjalnego odbiorcy, a także narzędzia analityczne. Struktura ramowa pozwala wyjść poza pierwotne schematy, przebić wspomniany wcześniej sufit i rozwijać formę e-biznesu.
Zdj 2. Na framework marketing składa się wiele obszarów budowania kampanii dla danej marki czy produktu
Rodzaj frameworku powinien być dostosowany do charakteru działalności. Najpopularniejszą ramą marketingową stosowaną w e-biznesie jest zasada AARRR.
Jakie pytania dotyczące frameworku należy postawić w trakcie realizacji kolejnych zadań?
Kompleksowe zebranie i późniejsza analiza powyższych danych sprawiają, że łatwiej jest rozpisać konkretne działania marketingowe i realizować je punkt po punkcie.
Pamiętaj, że prawidłowo przygotowane ramy marketingowe mogą wpłynąć na charakter reakcji potencjalnej grupy odbiorców oraz całą strategię promocji marki w takich aspektach jak działalność w mediach społecznościowych, kampania outdoor, public relations, marketing bezpośredni czy pozycjonowanie.
Warto uwzględnić też dodatkowe kanały dotarcia do potencjalnego klienta. Być może konieczne będzie uruchomienie programu lojalnościowego lub bonusu za polecenie, aby zwiększyć czynnik Refferal. Do realizacji zadań może przydać się również agencja SEO (ułatwiająca wdrożenie nowych treści na stronie) czy agencja PR (która przejmie działania komunikacyjne zewnętrzne i wewnętrzne).
W wykonywaniu działań opartych na framework marketingu niezbędne są między innymi narzędzia analityczne (chociażby Google Analytics) oraz budowa kompletnego profilu klienta. Chodzi tu szczególnie o wytypowanie jego grupy wiekowej, potrzeb, możliwości finansowych oraz sposobu dokonywania zakupów. Im więcej wiemy o naszych potencjalnych klientach, tym większe mamy szanse na realizację kolejnych założeń marketingowych i zwiększenie pułapu sprzedaży produktów.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.