Na skróty
Aby odpowiedzieć na pytanie, czym jest gTLD, konieczne jest dowiedzenie się wcześniej, czym są domeny. Otóż domena to inaczej adres strony internetowej oraz hostingu. Po wpisaniu w oknie przeglądarki internetowej nazwy domeny wyświetli ona witrynę, która jest z nią połączona. Jeżeli dla przykładu mamy następujący adres: https://www.nazwastrony.pl, to „https” jest to protokół, „www” to subdomena, „nazwastrony” to nazwa domeny, a „pl” to TLD. Tym sposobem wskazaliśmy, gdzie jest TLD.
gTLD (ang. Generic Top Level Domain) to nazwa, która określa domeny funkcjonalne. Wraz z domenami krajowymi, czyli ccTLD należą one do grupy domen najwyższego poziomu. Z założenia mają one informować o rodzaju działalności strony internetowej.
gTLD można podzielić na dwa rodzaje. Są to:
Te pierwsze zarezerwowane są na przykład dla instytucji wojskowych, rządowych, zrzeszeń oświatowych, a także organizacji non profit. Wymienić można następujące:
Domeny funkcjonalne narodowe (drugi poziom) mogły mieć początkowo łącznie trzyliterowe rozszerzenia. W związku z tym były to na przykład:
Dopiero po roku 2000 pojawiło się więcej możliwości, również na rejestrowanie gTLD, które określają tematykę strony internetowej. W związku z tym zaczęły pojawiać się domeny z końcówką:
Domena ccTLD to określenie, które związane jest z kodem kraju. Dla przykładu „.es” odnosi się do Hiszpanii, „.de” do Niemiec, a „.pl” do Polski. Wspomnianymi domenami zarządzają podmioty Publiczne. Jeżeli zależy Ci na kierowaniu geograficznym, na przykład na stworzeniu strony internetowej dla odbiorców z konkretnego kraju, koniecznie zdecyduj się na domenę ccTLD. Pomaga to wyszukiwarkom w pozycjonowaniu na terenie wybranego kraju.
Domena jak najbardziej ma wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. SEO (ang. Search Engine Optimization) to złożone zagadnienie, a algorytmy wyszukiwarek oceniają witryny pod kątem wiarygodności i wartości dla użytkowników, biorąc pod uwagę również domeny. Z tego też powodu nie warto na przykład kupować domen, które są obciążone negatywną historią. Oczywiście nie jest to związane bezpośrednio z gTLD, jednak konieczne jest zadbanie o każdy aspekt nazwy strony internetowej.
Odnosząc się do zagadnień związanych z gTLD oraz ccTLD, warto pamiętać, że strony internetowe, które mają końcówkę „.pl” lub „.com” są traktowane przez użytkowników jako bardziej profesjonalne niż witryny, które są oparte o darmowe domeny. Atrakcyjność dla odbiorców sprawia, że strona internetowa lepiej się „klika”, a to z kolei przekłada się między innymi na statystyki, jakie notuje strona internetowa.
Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoja strona internetowa uzyskiwała jak najlepsze rezultaty w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania, koniecznie zdecyduj się skorzystać z usług sprawdzonej agencji marketingowej. W takiej sytuacji nie tylko otrzymasz pełne wsparcie z zakresu pozycjonowania, ale eksperci mogą również postawić witrynę od podstaw i doradzić przy wyborze domeny.
Podsumowując, wybór odpowiedniej domeny dla strony internetowej ma znacznie zarówno z perspektywy wizerunku, jak i z perspektywy pozycjonowania. Warto jednak pamiętać, że decydując się na założenie własnej strony internetowej, nieocenione jest wsparcie specjalistów, którzy dysponują wiedzą z zakresu pozycjonowania. Pomogą oni nie tylko zarejestrować jak najlepszą dla firmy domenę, ale również wdrożyć wszelkie działania, które mają na celu zwiększenie widoczności witryny w internecie.