TechnologiaTworzenie stron internetowych

Co to jest gTLD?

3 min czytania
Co to jest gTLD?

Czym jest gTLD i jaki ma związek z domeną? Co warto wiedzieć i jaka jest definicja tego terminu? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie.

Co to jest gTLD — definicja

Aby odpowiedzieć na pytanie, czym jest gTLD, konieczne jest dowiedzenie się wcześniej, czym są domeny. Otóż domena to inaczej adres strony internetowej oraz hostingu. Po wpisaniu w oknie przeglądarki internetowej nazwy domeny wyświetli ona witrynę, która jest z nią połączona. Jeżeli dla przykładu mamy następujący adres: https://www.nazwastrony.plto „https” jest to protokół, „www” to subdomena, „nazwastrony” to nazwa domeny, a „pl” to TLD. Tym sposobem wskazaliśmy, gdzie jest TLD. 

gTLD (ang. Generic Top Level Domain) to nazwa, która określa domeny funkcjonalne. Wraz z domenami krajowymi, czyli ccTLD należą one do grupy domen najwyższego poziomu. Z założenia mają one informować o rodzaju działalności strony internetowej.

gTLD — podział

gTLD można podzielić na dwa rodzaje. Są to:

  • funkcjonalne domeny najwyższego rzędu, a także
  • funkcjonalne domeny narodowe.

Te pierwsze zarezerwowane są na przykład dla instytucji wojskowych, rządowych, zrzeszeń oświatowych, a także organizacji non profit. Wymienić można następujące:

  • .edu,
  • .gov,
  • .info.

Domeny funkcjonalne narodowe (drugi poziom) mogły mieć początkowo łącznie trzyliterowe rozszerzenia. W związku z tym były to na przykład:

  • .com,
  • .net,
  • .org.

Dopiero po roku 2000 pojawiło się więcej możliwości, również na rejestrowanie gTLD, które określają tematykę strony internetowej. W związku z tym zaczęły pojawiać się domeny z końcówką:

  • .info,
  • .agro,
  • .aero,
  • .tourism.
Zobacz  ccTLD

Co to jest ccTLD?

Domena ccTLD to określenie, które związane jest z kodem kraju. Dla przykładu „.es” odnosi się do Hiszpanii, „.de” do Niemiec, a „.pl” do Polski. Wspomnianymi domenami zarządzają podmioty Publiczne. Jeżeli zależy Ci na kierowaniu geograficznym, na przykład na stworzeniu strony internetowej dla odbiorców z konkretnego kraju, koniecznie zdecyduj się na domenę ccTLD. Pomaga to wyszukiwarkom w pozycjonowaniu na terenie wybranego kraju. 

Co to jest gTLD?

Czy domena ma wpływ na pozycjonowanie?

Domena jak najbardziej ma wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. SEO (ang. Search Engine Optimization) to złożone zagadnienie, a algorytmy wyszukiwarek oceniają witryny pod kątem wiarygodności i wartości dla użytkowników, biorąc pod uwagę również domeny. Z tego też powodu nie warto na przykład kupować domen, które są obciążone negatywną historią. Oczywiście nie jest to związane bezpośrednio z gTLD, jednak konieczne jest zadbanie o każdy aspekt nazwy strony internetowej.

Odnosząc się do zagadnień związanych z gTLD oraz ccTLD, warto pamiętać, że strony internetowe, które mają końcówkę „.pl” lub „.com” są traktowane przez użytkowników jako bardziej profesjonalne niż witryny, które są oparte o darmowe domeny. Atrakcyjność dla odbiorców sprawia, że strona internetowa lepiej się „klika”, a to z kolei przekłada się między innymi na statystyki, jakie notuje strona internetowa. 

Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoja strona internetowa uzyskiwała jak najlepsze rezultaty w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania, koniecznie zdecyduj się skorzystać z usług sprawdzonej agencji marketingowej. W takiej sytuacji nie tylko otrzymasz pełne wsparcie z zakresu pozycjonowania, ale eksperci mogą również postawić witrynę od podstaw i doradzić przy wyborze domeny.

Zobacz  Modernizacja strony a wpływ na SEO

Podsumowując, wybór odpowiedniej domeny dla strony internetowej ma znacznie zarówno z perspektywy wizerunku, jak i z perspektywy pozycjonowania. Warto jednak pamiętać, że decydując się na założenie własnej strony internetowej, nieocenione jest wsparcie specjalistów, którzy dysponują wiedzą z zakresu pozycjonowania. Pomogą oni nie tylko zarejestrować jak najlepszą dla firmy domenę, ale również wdrożyć wszelkie działania, które mają na celu zwiększenie widoczności witryny w internecie. 

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy