Hiperłącze to podstawa funkcjonowania sieci internetowej. Umożliwia skuteczne połączenie dwóch stron internetowych lub wewnętrzne linkowanie podstron w ramach jednej witryny. Ułatwia eksplorację sieci, bo wystarczy, że podeślesz komuś link do zasobów internetowych, a osoba ta może spojrzeć na zawartość strony www. Niestety, niektóre linki są bardzo długie i odstraszają potencjalnych użytkowników.
Zdj 1. Warto korzystać z narzędzia Bit.ly. Jakie daje możliwości?
Źródło: bit.ly
Z czego składa się hiperłącze? To element prowadzący do zasobów w sieci. Jego główny człon stanowi domena internetowa. Następną część odnośnika stanowi adres docelowej podstrony. Może on być ciągiem liczb lub znaków, albo nazwą pliku z podstroną. Niekiedy takie hiperłącze jest bardzo długie, co utrudnia np. jego przesłanie innemu użytkownikowi albo umieszczenie w dokumencie PDF czy na stronie www.
Co to jest Bit.ly?
Co można zrobić w takiej sytuacji? Rozsądnym byłoby skrócenie linku. Służy do tego sprawdzone narzędzie Bit.ly. Co to takiego? To specjalna platforma do zarządzania odnośnikami, która w szeroki sposób ułatwia ich administrację. Ma wiele przydatnych funkcji i nadaje się do wykorzystania przez osoby prywatne, właścicieli witryn internetowych oraz webdesignerów.
Jakie funkcje ma Bit.ly? Poza skracaniem linków jest to także:
- publikowanie hiperłączy na wskazanych przestrzeniach w sieci w formie np. kodu HTML;
- przekształcanie linków zgodnie z zapotrzebowaniem, np. dostosowując je do charakteru strony www;
- analizowanie układu linków, umożliwiając kontrolę odnośników umieszczonych na naszej stronie.
Linki wygenerowane przez Bit.ly mają wszechstronne zastosowanie. Narzędzie ułatwia dopasowanie odnośników do potrzeb mediów społecznościowych (np. Facebook, LinkedIn, X), gdzie liczy się skrócenie każdego słowa. Świetnie nadaje się też do wykorzystania w wiadomościach SMS, newsletterach mailowych, a także w mailach pisanych bezpośrednio do odbiorców.
Bit.ly – jak działa to narzędzie?
Działanie Bit.ly jest stosunkowo proste. Do skrócenia linku wystarczy wejść na stronę główną narzędzia i wybrać opcję „Shorten” do skracania hiperłącza. Po chwili wygeneruje się odnośnik z domeną bit.ly, który będzie dużo krótszy i bardziej czytelny od pierwotnego odnośnika. To w pełni darmowa opcja. Nie pozwala ona jednak na ewentualną modyfikację hiperłącza.
Warto założyć konto w serwisie Bit.ly. Już darmowa opcja daje szerokie pole manewru pod kątem działania przy linkach. To m.in. częściowa personalizacja hiperłącza, a także publikacja treści w najpopularniejszych serwisach społecznościowych.
Bit.ly posiada też zaawansowane wersje płatne, które kosztują kolejno 29 dolarów, 199 dolarów i ponad 200 dolarów na miesiąc. Na co pozwala płatna subskrypcja? M.in. system umożliwia kreowanie obrandowanych i krótkich jednocześnie odnośników, które z łatwością opublikujesz np. w wiadomościach mailingowych do klientów.
Poza tym Bit.ly w wersji płatnej to również przekierowanie adresów URL, tworzenie kodów QR do wykorzystania cyfrowego i np. w kampaniach outdoorowych oraz budowanie kampanii linkowych i analiza ich danych.
Zdj 2. Tak wygląda strona główna serwisu Bit.ly
Źródło: Bit.ly
Dlaczego warto korzystać z narzędzia Bit.ly?
Długie linki nie zachęcają do kliknięcia w nie. Odnośniki na kilka linijek są niekiedy traktowane jako spam. Użytkownicy będą unikali hiperłącza mającego długi, niezrozumiały dla nich ciąg znaków. Rozwiązaniem jest właśnie Bit.ly.
Warto korzystać z tego narzędzia, aby zachęcić użytkowników do odwiedzenia danej podstrony internetowej. System pozwala na wygenerowanie krótkiego, czytelnego dla użytkownika linku, który zainteresuje odbiorcę. Kolejną zaletą jest uproszczenie wysyłania linków, a także zaoszczędzenie sporej ilości „miejsca” w tekście.
Linki wygenerowane przez Bit.ly są przyjazne pod kątem user-friendly i przyjazne pod kątem SEO. Ułatwiają one optymalizację różnego rodzaju treści. Świetnie sprawdzą się np. w promowaniu produktów w sklepach internetowych lub długich wpisów blogowych.
Skracacz Bit.ly znacznie może zwiększyć też zaufanie do marki, buduje jej fachowy i prestiżowy wizerunek, a także pozwala naprawić błąd techniczny, który może się pojawić w hiperłączu. Na pewno warto uwzględnić go w przygotowaniu strategii marketingowej, w punkcie dotyczącym zewnętrznej komunikacji.