Jeśli Ty lub Twoja firma korzystacie z reklam online, być może słyszeliście, jak ludzie zachwycają się tym, jak zautomatyzowane reklamy (programmatic ads) i Internet Rzeczy (Internet of Things) zakłócają marketing cyfrowy. W tym artykule opisujemy, czym jest reklama zautomatyzowana, wyjaśniamy sprawdzone metody kierowania i przyglądamy się czterem markom, które robią to dobrze.
Co to jest Programmatic? – definicja
Twoja reklama może być genialna, ale jeśli nie jest we właściwym miejscu, skierowana do właściwych osób, Twoja kampania nigdy nie osiągnie swojego prawdziwego potencjału. Więc jeśli kiwasz głową, gdy ludzie twierdzą, że reklama zautomatyzowana zmienia zasady gry, ale nie rozumiesz dlaczego, masz szczęście.
Reklama zautomatyzowana to wykorzystanie zautomatyzowanej technologii zakupu mediów (proces zakupu powierzchni reklamowej), w przeciwieństwie do tradycyjnych (często ręcznych) metod reklamy cyfrowej. Zautomatyzowane kupowanie mediów wykorzystuje analizy danych i algorytmy do wyświetlania reklam odpowiednim użytkownikom we właściwym czasie i we właściwej cenie.
Reklamy zautomatyzowane – słowniczek
Aby zrozumieć zautomatyzowane kupowanie mediów, musisz znać terminologię związaną z tym procesem. Po pierwsze, zautomatyzowane kupowanie mediów można podzielić na trzy różne typy:
- Licytacja w czasie rzeczywistym (RTB: Real Time Bidding): Znana również jako aukcja otwarta, RTB ma miejsce, gdy ceny przestrzeni są ustalane w drodze aukcji w czasie rzeczywistym. Jak sama nazwa wskazuje, jest to otwarte dla każdego reklamodawcy lub wydawcy. RTB jest uważany za opłacalny sposób kupowania mediów z dużą liczbą odbiorców.
- Rynek prywatny (PMP): Są podobne do aukcji otwartych, ale PMP mają ograniczenia co do tego, kto może uczestniczyć. Tylko wybrani reklamodawcy mają dostęp do PMP tylko na zaproszenie. Jednak w niektórych przypadkach wydawcy mogą mieć proces selekcji, który pozwala reklamodawcom ubiegać się o zaproszenie.
- Automatyzacja bezpośrednia: wydawca omija aukcje, sprzedając zasoby reklamowe reklamodawcy (lub wielu reklamodawcom) po stałym koszcie za milion (CPM).
Ekosystem programistyczny obejmuje również trzy główne komponenty:
- Platforma Sell-Side (SSP): to oprogramowanie, które umożliwia wydawcom automatyczną sprzedaż wyświetleń reklam displayowych, mobilnych i wideo potencjalnym kupującym w czasie rzeczywistym. Obejmuje to giełdy reklam, sieci i DSP (patrz poniżej). Daje to wydawcom większą kontrolę nad swoimi zasobami reklamowymi i stawkami CPM.
- Platforma popytu (DSP): to oprogramowanie umożliwiające agencjom i reklamodawcom kupowanie zasobów reklamowych na różnych platformach.
- Ad Exchanger: w ten sposób strona podaży przesyła zasoby reklamowe do giełdy reklam. DSP łączy się z giełdą reklam, umożliwiając reklamodawcom, agencjom, sieciom i wydawcom kupowanie i sprzedawanie przestrzeni reklamowej. Ceny produktów można następnie uzgodnić w ramach procesu licytacji.
Zasoby reklamowe są zwykle kupowane na aukcji w czasie rzeczywistym. Korzystając z kanałów zautomatyzowanych, reklamodawcy mogą kupować za wyświetlenie, kierując w ten sposób do odpowiednich odbiorców. Ponieważ proces jest zautomatyzowany, gwarantuje szybkość i wydajność, której nie ma w przypadku tradycyjnego kupowania reklam.
Przeczytaj także: Reklama Google Ads
Dlaczego zautomatyzowane kupowanie reklam jest ważne?
Tradycyjny proces kupowania mediów wiąże się z dużą ilością ręcznej pracy, zazwyczaj z kilkoma zapytaniami ofertowymi (RFP), negocjacjami ludzkimi i ręcznym wprowadzaniem zamówień (IO), co sprawia, że jest powolny i nieefektywny. Ponadto reklamy są kupowane masowo, a reklamodawcy mają niewielką kontrolę nad zasobami reklamowymi i miejscem docelowym. Programmatic szybko się rozwinął, ponieważ jest znacznie wydajniejszy dla reklamodawców i agencji medialnych, które zarządzają swoimi budżetami. Przed zautomatyzowaniem wydawca musiał przed zakupem zadzwonić do reklamodawcy, negocjować warunki dla innej wartości zasobów reklamowych i skorzystać z ręcznego procesu zamawiania reklam. Obecnie giełdy reklam całkowicie zmieniły proces sprzedaży i kupowania w reklamach zautomatyzowanych.