ROI – co to jest?
5 min
5 min
Na skróty
Wskaźnik ROI (return of investment) służy do określania zwrotu z inwestycji. Miernik ten jest wykorzystywany między innymi podczas realizacji kampanii reklamowych Google Ads oraz pozycjonowania stron internetowych. Pozwala na dokładne ustalenie tego, czy dana inwestycja okazała się opłacalna. Wynik ROI wyrażany jest w procentach, a do jego obliczenia należy podać dwie zmienne – przychód oraz koszty.
Aby wykorzystać wzór ROI do obliczenia wskaźnika konieczna jest znajomość przychodów oraz kosztów. Do wydatków zalicza się nie tylko inwestycje w kampanie reklamowe lub SEO, ale także opłaty związane między innymi z wytworzeniem i transportem produktu, a także podatki. Wówczas obliczenia są dokładniejsze, a wynik jasno określa, czy konkretna inwestycja była opłacalna i przyniosła zwrot lub stratę. Jak obliczyć ROI? W pierwszej kolejności należy od przychodów odjąć koszty – następnie wynik dzielimy przez koszty, a całość mnożymy przez liczbę 100. Wówczas otrzymujemy wynik w procentach. Uzyskany rezultat określa efektywność inwestycji. Dla przykładu, jeżeli wynik ze wzoru ROI wynosi 70%, to każda złotówka przynosi zwrot z inwestycji oraz zysk na poziomie 70 groszy. Aby uzyskać realne i prawidłowe dane istotne jest wyliczenie wszystkich kosztów, jakie zostały poniesione – to nie tylko wydatki związane bezpośrednio z reklamą, ale także wcześniej wspomniane wydatki odgrywające istotną rolę podczas obliczania ROI.
Co to jest ROI interesuje nie tylko przedsiębiorców działających online. Wskaźnik ten równie często jest wykorzystywany podczas analiz efektywności reklam tradycyjnych – ulotki, banery, materiały sponsorowane w mediach. Jednak w kontekście stron internetowych o ROI najczęściej mówi się w kontekście Google Ads, ponieważ to najpopularniejsza platforma do publikacji reklamy własnego biznesu online. Miernik ten pozwala określić, czy dana inwestycja w ogóle była opłacalna, a jeżeli tak, to jaki zwrot przyniosła w konkretnym okresie.
Źródło: opracowanie własne
Informacje dotyczące tego, jak obliczyć ROI, są szczególnie przydatne w przedsiębiorstwach prowadzących działalność online. Sklepy internetowe niejednokrotnie inwestują w reklamy Google Ads oraz pozycjonowanie, a następnie ich właściciele chcą poznać dokładne zyski ze sprzedaży. Aby jasno określić zwrot z inwestycji, stosuje się wskaźnik ROI, który jest niezwykle dokładny, a jednocześnie jego obliczanie jest proste. W ten sposób właściciel działalności online może dowiedzieć się, ile dokładnie zarabia sklep po uwzględnieniu wszystkich kosztów związanych ze sprzedażą. W praktyce wskaźnik ROI najczęściej jest wykorzystywany podczas realizacji kampanii reklamowych Google Ads, bowiem podstawowe informacje na temat wysokości sprzedaży są zbyt małe, aby określić rentowność inwestycji. Dzięki temu właściciel biznesu może określić, ile dokładnie zarobił i jak prezentuje się budżet. Niektóre kampanie reklamowe mogą osiągać wyższy wskaźnik ROI niż pozostałe – wówczas możliwe jest podjęcie odpowiednich działań, aby zmaksymalizować zyski. W praktyce miernik ten pozwala zwiększyć efektywność działań reklamowych, tym samym zwiększając przychody. Ogromnym atutem stosowania tej metody jest jej prostota. Po dokładnym określeniu przychodów oraz kosztów poniesionych w danym okresie wskaźnik ROI może być bardzo szybko obliczony, bez konieczności stosowania zaawansowanego oprogramowania.
W celu uzyskania danych na temat zwrotu z inwestycji ważne jest mierzenie konwersji (w tym przypadku sprzedaży) w sklepie internetowym. Do jej śledzenia wykorzystuje się narzędzie Google Analytics. Poprzez mierzenie konwersji istnieje możliwość określania rentowności danych fraz kluczowych, co pozwala rozdysponować budżet na odpowiednie wyrażenia, aby te generowały sprzedaż. Informacje dotyczące śledzenia konwersji dostępne są w oficjalnych materiałach Supportu Google.
W celu zobrazowania co to ROI, warto przedstawić przykład obliczania takiego wskaźnika. Przyjmijmy, że sklep w danym okresie wygenerował 5000 PLN przychodu ze sprzedaży. W tym samym czasie organizacja poniosła następujące koszty:
Do obliczenia przykładowego ROI wykorzystamy wcześniej podany wzór:
ROI = [ (5000 – 3200) / 3200 ] x 100
ROI = 56,25%
Wskaźnik ROI w tym przykładzie wynosi 56,25% co oznacza, iż na każde wydane 1000 PLN przypada zwrot z inwestycji oraz dodatkowe 562,5 PLN zysku.
Wyjaśniając co to jest ROI należy wspomnieć także o ROAS (return of advertising spend). To wskaźnik służący do analizy rentowności działań reklamowych podawany w procentach. Do obliczania ROAS wykorzystuje się dwie bardzo proste zmienne – to przychód oraz wydatek na reklamę:
ROAS = (przychód / koszt) x 100
Podstawową różnicą pomiędzy ROI oraz ROAS jest dokładność wyników. Zwrot z inwestycji ukazuje zysk netto z danego okresu, natomiast zwrot z nakładów na reklamę dotyczy tylko i wyłącznie zysku z kampanii lub innych tym podobnych działań, jednak bez brania pod uwagę kosztów. Podczas obliczania ROAS nie bierze się pod uwagę wielu wydatków, na przykład związanych z produkcją, transportem, czy podatkami. Pod tym względem ROI jest zdecydowanie precyzyjniejsze i pozwala jasno określić realny zwrot z inwestycji.
Wiedza na temat co to ROI oraz poznanie wzoru do wyliczania tego miernika to nie wszystko. Aby analizować zwrot z inwestycji podczas publikacji kampanii reklamowych Google Ads, istotna jest konfiguracja śledzenia konwersji krok po kroku. Najpierw należy utworzyć działanie powodujące konwersję. Następnie konieczne jest skonfigurowanie tagu śledzenia konwersji (globalny tag witryny oraz fragment kodu zdarzenia). Aby tego dokonać, możliwe jest użycie specjalnego Menedżera tagów Google lub zaimplementowanie fragmentu kodu samodzielnie. Po skonfigurowaniu śledzenia konwersji właściciel sklepu internetowego dowie się, które dokładnie reklamy doprowadziły do konwersji, czyli zainicjowały sprzedaż. Wówczas możliwe jest obliczanie ROI dla całych kampanii reklamowych lub ich poszczególnych grup.
Śledzenie konwersji przydaje się także podczas wdrażania remarketingu, więc to funkcjonalność niezwykle przydatna – wręcz obowiązkowa w przypadku każdego sklepu internetowego. Kampania Google Ads oparta na remarketingu pozwala kierować reklamy bezpośrednio do osób, które już wcześniej odwiedziły witrynę, jednak nie dokonały konwersji. W ten sposób użytkownik zostanie „zachęcony” do ponownego otworzenia sklepu, a następnie realizacji zakupów. Śledzenie konwersji jest więc wykorzystywane nie tylko do analizy wskaźnika ROI, ale także innych czynności, które mogą zwiększać sprzedaż online.
Źródło: Google Ads. Panel rozpoczynający konfigurację śledzenia konwersji
Kiedy warto obliczać wskaźnik ROI?
Obliczanie wskaźnika ROI jest szczególnie przydatne, podczas realizacji kampanii reklamowych Google Ads. Taka analiza pozwala obliczyć zysk netto uzyskany po odjęciu kosztów. Dzięki temu wskaźnik ten znacznie przewyższa miernik ROAS, gdzie podczas liczenia nie bierze się pod uwagę wydatków, poza kosztem publikacji reklam. ROI pozwala określić realną rentowność kampanii reklamowej.
Dlaczego wskaźnik ROI jest tak ważny?
Obliczanie wskaźnika ROI sprawia, że osoba zarządzająca sklepem internetowym może dowiedzieć się, ile w rzeczywistości zysku generują reklamy Google Ads. Jednocześnie taka analiza pozwala lepiej rozdysponować budżet na marketing, co ostatecznie podnosi efektywność i sprzedaż.
Czy ROI jest wiarygodnym wskaźnikiem?
Choć obliczanie ROI jest proste, a sam wskaźnik daje jasny wynik, to do jego określenia istotne jest posiadanie dokładnych danych na temat poniesionych kosztów. Tylko wtedy rezultat dotyczący wysokości zwrotu z inwestycji będzie wiarygodny i dokładny. Podczas obliczeń należy brać pod uwagę nie tylko kwotę poświęconą na reklamę, ale także inne wydatki – produkcja, transport, podatki, itp. Jednak mimo to wskaźnik ROI pozostaje jednym z najbardziej wartościowych metod analizy rentowności inwestycji i jest wykorzystywany w kontekście wielu działań marketingowych.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.