Na skróty
Wśród przedsiębiorców można wyróżnić dwie, bardzo duże, grupy — tych, którzy nazwę dla swojej firmy wymyślili w kilka chwil i tych, którzy zastanawiali się nad nią tygodniami. Ale czas nie ma tu, tak naprawdę, znaczenia — liczy się to, czy nazwa zapadnie Twoim klientom w pamięci. Wyjaśniamy, czym jest naming… i podpowiadamy, jakim zasadami kierować się, tworząc nazwę dla swojej marki.
Nazwa Twojej firmy lub produktu jest tym elementem marki, z którym Twój klient będzie miał do czynienia od pierwszego kontaktu z nią aż do momentu, w którym o niej zapomni.
Naming to proces tworzenia tej nazwy — wyróżniającej Cię na rynku, dobrze oddającej charakter Twojej marki i, przede wszystkim, błyskawicznie zapadającej w pamięć. Stanowi bardzo istotną część całej strategii brandingowej, od którego pozostałe jej elementy są w dużej mierze uzależnione. Bo z jednej strony nazwa powinna kryć w sobie najważniejsze cechy marki, a z drugiej — będzie towarzyszyła wszystkim sloganom reklamowym i stanowiła kluczowy element identyfikacji graficznej.
I dlatego też proces namingu jest o wiele bardziej czasochłonny, niż się wydaje. Liczy się bowiem nie tylko kreatywność, ale też doskonałe zrozumienie klienta i samej marki.
Raz wybrana nazwa będzie towarzyszyć Twojej marce przez długie lata — po prostu. O ile w przypadku raczkujących dopiero firm można pozwolić sobie na „próby i błędy”, tak marki, które działają na rynku już od dłuższego czasu — są do swojej nazwy niemal przywiązane.
Ewentualny rebranding oznacza bowiem utratę części wypracowanego wcześniej „kapitału” wizerunkowego, a i tak… może nie przynieść oczekiwanej rewolucji. Brand marketing zna przecież wiele przykładów firm, które oficjalnie dokonywały tzw. renamingu, a mimo to, w świadomości odbiorców wciąż pozostają pod „starą” nazwą. Najprostszy przykład — platforma X, która nie jest w stanie się oderwać od rozpoznawanej przez wszystkich nazwy Twitter.
Tworząc nazwę dla swojej marki trzeba więc myśleć przyszłościowo. Nazwa wybrana raz, a dobrze, będzie niosła na swoich barkach nie tylko charakter Twojej marki, ale też zaufanie, jakim darzą ją Twoi klienci. Nazwa budząca negatywne skojarzenia — lub zupełnie się niewyróżniająca — może w przyszłości stać się dla Twojej firmy ciężarem, którego trudno będzie się pozbyć.
Aby naming firmy był skuteczny, cały proces tworzenia nazwy musi być dobrze przemyślany. Branding to bowiem jednocześnie sztuka i… nauka, mająca swoje konkretne zasady. Poniżej przedstawiamy kilka z nich:
Nie wspomnieliśmy o jednej kwestii — znaczeniu samej nazwy. Pominęliśmy ją celowo, ponieważ dla zwykłego klienta to, jaka historia lub przesłanie stoi za nazwą Twojej marki… nie jest wcale zbyt istotne. Mało kto przecież wie, że:
Liczy się przede wszystkim to, jak nazwa brzmi i wygląda; czy jest jednocześnie unikalna, ale i… znajoma — czy potrafi błyskawicznie wzbudzić w odbiorcy pierwsze skojarzenia. Oczywiście tylko te pozytywne i kojarzące się jednoznacznie z Twoją marką!
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.