TrustRank został opracowany w 2004 roku przez Zoltána Gyöngyi, Hectora Garcię-Molinę i Jana Pedersona. Do tego czasu był tylko jeden czynnik oceny jakości stron internetowych, a mianowicie PageRank. TrustRank jest również głównym powodem, dla którego strony internetowe z rozszerzeniami .edu i .gov mają lepszą moc linków niż inne. TrustRank wpływa również na wartość PageRank pojedynczego linku. Co to jest i jak działa?
Co to jest TrustRank? – definicja
TrustRank to algorytm, który przeprowadza analizę linków w celu oddzielenia przydatnych stron internetowych od spamu i pomaga wyszukiwarkom w pozycjonowaniu stron w SERP. Jest to proces półautomatyczny, co oznacza, że do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje pomocy człowieka.
Jak działa TrustRank? Czy wpływa na SEO?
Algorytm TrustRank umożliwia wyszukiwarkom lepszą identyfikację witryn spamowych. W zasadzie działa to podobnie jak PageRank, bo i tutaj skupiamy się na rekomendacjach, czyli linkach. Jednak nie są one mierzone w liczbach, jak w przypadku PageRank, ale w oparciu o pochodzenie linku. Google określa TrustRank, ręcznie sprawdzając szczególnie godne zaufania witryny. Powinny one służyć jako podstawa do oceny zaufania, opartej na założeniu, że jest bardzo mało prawdopodobne, aby strony te zawierały bezpośrednie linki do stron zawierających spam. Te witryny mają najwyższy poziom zaufania, ponieważ nie zawierają spamu, a Google ufa treści w 100 procentach. Można przypuszczać, że zlokalizowane są m.in. strony Uczelni, projekty open source oraz strony z instytucji publicznych.
Ponadto wszystkie linki wychodzące z tych stron są automatycznie rejestrowane. Strony, które otrzymują bezpośredni link z tego godnego zaufania źródła, są zatem jednym „poziomem hierarchii” poniżej i są również oceniane jako godne zaufania przez Google, ale z nieco niższą wartością zaufania. Z każdym „poziomem”, a tym samym każdym kolejnym usunięciem strony z wiarygodnych stron źródłowych, TrustRank maleje, przy czym odległość mierzona jest tutaj w postaci linku.
Jakościowe linki pomagają w SEO. Są bowiem brane pod uwagę podczas ustalania pozycji. Warto jednak pamiętać, że “jakość” odnośnika to parametr subiektywny. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jak ocenić moc linka. Wskaźniki takie jak DR, czy TF są jedynie pomocnicze.
Algorytm TrustRank i iteracje w zaufanych witrynach internetowych
Proces polega na tym, że algorytm wybiera niektóre z tych godnych zaufania witryn, które z kolei prowadzą do podobnych stron. Im większa odległość między stroną a oryginalnym źródłem, tym gorszy jest Twój TrustRank. Ogólnie rzecz biorąc, ta procedura ma na celu wyeliminowanie dużej części spamu w Internecie. Osiąga się to dzięki następującej koncepcji:
- Po pierwsze, witryny z 0% spamem. Są one wybierane ręcznie i tworzą początek algorytmu, a zatem mają najwyższą możliwą wartość w TrustRank. Linki są teraz tworzone automatycznie z tych stron.
- Istnieją strony docelowe, które znajdują się na drugim miejscu po oryginalnej stronie i dlatego również należą do zaufanych stron.
- Poniższe strony, do których prowadzą linki, znajdują się na trzecim miejscu i dlatego są już mniej wiarygodne. Często można tu rejestrować poziomy spamu do 10%.
- Od tego momentu ilość spamu na stronie znacznie wzrasta. Powoduje to, że strony te są klasyfikowane przez Google i inne wyszukiwarki jako mniej wiarygodne, a jednocześnie otrzymują słabą pozycję w rankingu i nie pojawiają się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania.
PageRank a Trust Rank
System PageRank to wskaźnik służący do oceniania ważności witryn internetowych, który opiera się na wskaźnikach, takich jak jakość i liczba linków, w celu określenia, jak ważna jest ona.
TrustRank zwalcza spam, identyfikując i filtrując wiarygodne strony z sieci. Niezawodność TrustRank zmniejsza się wraz ze wzrostem odległości między dokumentami, dlatego jego twórcy starannie dobierają zestawy nasion do oceny przez ekspertów. Po ręcznym zidentyfikowaniu tych renomowanych witryn roboty indeksujące wyszukują inne witryny w podobnych bazach danych wiarygodności.
Oznacza to, że PageRank wykorzystuje jakość i ilość linków, aby uzyskać dostęp do trafności. Podczas gdy TrustRank koncentruje się na usuwaniu spamu z SERP (indeks) przy użyciu różnych sygnałów.