Co wpływa na pozycje produktów na Allegro? Czy warto sprzedawać wielokanałowo?
4 min
4 min
Na skróty
Dbanie o widoczność sprzedawanych produktów na platformach zewnętrznych polega na zupełnie innych kwestiach niż pozycjonowanie stron. Allegro w maju 2019 roku udostępniło na swoim blogu informacje o tym, jak budować swoją pozycję we wewnętrznej wyszukiwarce. To przełomowy krok, który sporo namieszał pod kątem marketingu na tym portalu aukcyjnym. Portal promuje produkty wystawione z kont o wysokiej „Jakości Sprzedaży”. Na wskaźnik ten wpływają takie elementy jak: oceny od kupujących, poziom obsługi klienta, atrakcyjność oferty, realizacja zamówień, czy brak naruszeń regulaminu. Im sprzedający uzyska wyższą Jakość Sprzedaży, tym częściej jego produkty będą wyświetlane wysoko w wyszukiwarce Allegro.
Czy jednoczesna sprzedaż poprzez prywatny sklep internetowy oraz aukcje Allegro to dobre rozwiązanie? Zwykle tak, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, jak wielu użytkowników korzysta z naszego rodzimego portalu. Wielu internautów szukając dowolnego produktu w sieci, od razu sięga po Allegro, a nie wyszukiwarkę Google. Trudno się dziwić. Ilość aukcji jest naprawdę ogromna, dlatego łatwo znaleźć produkt niemal z każdej branży. Dostępne są także przedmioty używane, oferowane przez osoby prywatne, a nie tylko przedsiębiorców. Ta różnorodność sprawiła, że Allegro jest odwiedzane każdego dnia przez dziesiątki tysięcy (jak nie setki) użytkowników.
Dodawanie produktów do portalu aukcyjnego ma szczególnie sens wówczas, gdy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z e-commerce, więc Twój sklep jest w początkowej fazie rozwoju. Pozycja produktów na Allegro może przekładać się także na wyniki w Google, a to spory atut tego rozwiązania. Skoro Twój sklep dopiero startuje, trudno będzie rywalizować o TOPowe miejsca w wyszukiwarce – natomiast Allegro może to zrobić. Wówczas Twój produkt dostępny na portalu aukcyjnym trafi na wysoką pozycję również w Google, co może zakończyć się sprzedażą. Strategia ta znajduje zastosowanie w wielu branżach. Miejsce na Allegro znajdzie się dla każdego – polski portal aukcyjny jest niezwykle elastycznym i nie ogranicza sprzedawców oraz kupujących.
Nie zapominaj jednak, że nawet wysoka pozycja produktów na Allegro ciągle nie zastępuje posiadania własnego sklepu internetowego. Rozwiązanie to nie jest alternatywą dla e-commerce, a jedynie jego wsparciem. Trudno budować własny brand tylko przez portale aukcyjne. Do tego przydaje się kompleksowy sklep internetowy, odpowiednio zoptymalizowany oraz wypozycjonowany w wyszukiwarce.
Działanie algorytmu wyszukiwarki Allegro nie jest jawne. Wiemy jednak, że kluczowym czynnik odgrywa tak zwana Jakość Sprzedaży. To wskaźnik przygotowany przez portal, który weryfikuje wiarygodność i kompetencje sprzedającego. Pozycja produktów na Allegro może być wyższa, gdy konto posiada wyższy ranking Jakości Sprzedaży. Oczywiście mówimy o wynikach sortowanych za pomocą domyślnego filtra „Trafność”. Allegro podało jasne czynniki wywierające wpływ na Jakość Sprzedaży, oto one:
Oceny od kupujących – im lepsze, tym pozycja produktów na Allegro może być wyższa. To także jasny znak dla potencjalnych kupujących, którzy nieufnie podchodzą do niektórych sprzedawców.
Obsługa klienta – ważną kwestią podczas ustalania pozycji produktów na Allegro są również udogodnienia dla klientów. Portal promuje aukcje z Allegro Smart oraz darmowe wysyłki. Czy odpowiadasz na wiadomości? Jak wygląda obsługa posprzedażowa?
Atrakcyjność oferty – uzupełnij specyfikację produktu i przygotuj merytoryczny opis przedmiotu. Postaraj się zawrzeć w aukcji jak najwięcej ważnych informacji.
Realizacja zamówień – im więcej metod dostawy tym lepiej. Czy produkty docierają na czas i są kompletne? Jak wygląda obsługa posprzedażowa?
Naruszenia regulaminu – działaj zgodnie z wytycznymi, twórz aukcje bez naruszania regulaminu.
Twoje miejsce na Allegro będzie wysokie, gdy właściwie zadbasz o Jakość Sprzedaży. Weź pod uwagę wszystkie czynniki wpływające na pozycję, a z pewnością szybko znajdziesz zainteresowanych kupujących. Warto pamiętać, że wewnętrzna wyszukiwarka portalu obsługuje synonimy, podobnie jak Google. Nie musisz więc stosować nienaturalnych nazw lub opisów, aby wykorzystać słowa kluczowe. Postaw na naturalność i dopasowanie do potrzeb użytkownika.
O Twoim miejscu na Allegro mogą decydować przygotowane opisy produktów. Warto zaznaczyć, że pełnią one jeszcze jedną istotną funkcję. Content jest w stanie wpłynąć na pozycję również w wyszukiwarce Google. Opisy zawierające słowa kluczowe mają znaczenie w kontekście wyświetlania stron w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli Twój produkt będzie właściwie opisany, link do aukcji Allegro może ukazać się w Google. Pamiętaj jednak, aby nie kopiować tekstów ze sklepu lub pomiędzy różnymi aukcjami. Jeśli zachowasz unikalność, zwiększysz swoje szanse na lepszą widoczność – zarówno w Google, jak i Allegro.
Zalety pozycjonowania wielokanałowego:
Minusy pozycjonowania wielokanałowego:
Czy warto pozycjonować się wielokanałowo? O wysokie miejsce na Allegro warto dbać zawsze, ale to szczególnie wtedy, gdy wyniki prywatnego sklepu jeszcze nie są zadowalające. W takiej sytuacji warto zainwestować w kompleksowe SEO, aby domena była pozycjonowana w Google. Z czasem, wraz z efektami, zwykle przedsiębiorcy odchodzą od Allegro, na rzecz sprzedaży indywidualnej. To rozwiązanie przede wszystkim ekonomiczne, bowiem portal aukcyjny za handel pobiera prowizję. Gdy będziesz mieć własny sklep, zredukujesz koszty.