Co wziąć pod uwagę podczas planowania optymalizacji witryny SXO?
5 min
5 min
Na skróty
Optymalizacja witryny pod kątem SXO wpływa na zwiększenie jej wydajności i konwersji. Jednak nie są to jej jedyne zalety. Skupienie się na tym obszarze pozytywnie oddziałuje również na doświadczenia użytkowników i ich reakcje podczas korzystania ze strony. Co należy uwzględnić podczas tworzenia planów optymalizacji? Na czym szczególnie trzeba się skupić?
SXO, czyli Search Experience Optimization, to połączenie SEO i UX. Obszar ten obejmuje nie tylko działania, które zwiększają widoczność strony i ruch organiczny. Skupia się on także na tym, aby zatrzymać użytkowników na stronie na dłużej i zachęcić do wykonania akcji. Dzięki SXO witryna staje się w pełni przyjazna zarówno robotom, jak i osobom, które postanowiły ją odwiedzić.
Coraz więcej stron optymalizuje się właśnie pod tym kątem. Ma to związek ze zmianami, jakie Google postanowiło wprowadzić do swojego algorytmu. W połowie 2021 roku pojawiła się aktualizacja o nazwie Page Experience Update, w skład której wchodzą m.in. wskaźniki Core Web Vitals czy mobile friendly. Kładzie ona duży nacisk na czynniki, które wpływają na doświadczenia użytkowników dotyczące ich interakcji z witryną. Im lepsze wrażenia odbiorców, tym większe stają się szanse na konwersję, a tym samym na odniesieniu sukcesu w internecie.
O SXO mówi się, że jest innowacyjnym podejściem do e-marketingu. Dzięki niemu potencjalny klient szybko znajduje witrynę, ponieważ jest dobrze widoczna. Ze względu na pozytywne doświadczenia, które towarzyszą mu już od momentu wejścia na stronę, jest on skłonny do wykonania określonej akcji. To np. zakup produktu czy skontaktowanie się w celu zapytania o realizację usługi. Warto pamiętać, że działania SXO uwzględniają też CRO (Conversion Rate Optimization, czyli optymalizację ścieżki konwersji), analitykę oraz UI, a więc interfejs użytkownika.
Pierwszą kwestią, jaką trzeba wziąć pod uwagę przy planowaniu optymalizacji witryny pod kątem SXO, jest audyt. Mowa tutaj oczywiście o audycie SXO, a nie zwykłej analizie SEO. Obejmuje on wiele różnych działań skupiających się wokół użyteczności oraz pozycjonowania. Takie zadanie najlepiej powierzyć profesjonalnej agencji, która dobrze wie, co trzeba uwzględnić. Audyt SXO to złożony proces, który wymaga współpracy ekspertów w kilku różnych dziedzinach. Osoba bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności nie przeprowadzi go we właściwy sposób.
Prawidłowo wykonana analiza dostarcza wielu informacji na temat witryny. Niektóre elementy, takie jak np. grafiki czy treść, sprawdzane są podwójnie, a więc nie tylko pod względem SEO, ale i UX. Audyt SXO skupia się m.in. na:
Taki audyt to pierwszy krok do wprowadzenia istotnych zmian w obrębie witryny. Pozwala na zgromadzenie danych, na podstawie których możliwe będzie osiągnięcie zamierzonych celów, a więc poprawienie widoczności strony i doświadczeń użytkowników. Staranna analiza pokazuje, co należy zmodyfikować, dodać, uprościć lub usunąć. Uświadamia ona również, jak poszczególne elementy witryny wpływają na zachowania użytkowników i konwersję.
Każdy, kto decyduje się na optymalizację SXO, musi pamiętać, że cele tego typu działań są inne niż przy SEO. To strategia zakładająca, że sama widoczność witryny w Google i innych wyszukiwarkach nie jest wystarczająca, aby zapewnić firmie sukces i większe zyski. Potencjalnych klientów trzeba zachęcić do wykonania określonej akcji, a najlepiej zrobić to poprzez dopracowanie strony pod kątem użyteczności.
Głównym zadaniem SEO jest poprawienie witryny w taki sposób, aby zajmowała jak najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Działania wykonywane w tym obszarze skupiają się więc na komunikacji z robotami wyszukiwarek, link buildingu, zastosowaniu fraz kluczowych i podobnych aspektach. Dla SXO równie istotną rolę odgrywają odczucia, jakie towarzyszą użytkownikom podczas przeglądania strony www. Dlatego konieczne jest zrozumienie ich potrzeb, spojrzenie na witrynę z ich perspektywy.
Oczywiście obie strategie mają też punkty wspólne, takie jak responsywność strony, czas ładowania, przemyślana nawigacja czy merytoryczna, wysokiej jakości treść. Niemniej SXO jest szerszą strategią i jednocześnie innym podejściem do witryny. W centrum zainteresowania stawia użytkownika, ponieważ to on ma wykonać czynność, która przyniesie firmie zysk. To, że trafi on na stronę internetową, gdyż jest dobrze widoczna w wyszukiwarce, jest dopiero połową sukcesu. Równie ważne jest, aby użytkownik zrobił to, czego się od niego oczekuje, a więc np. dokonał zakupu.
Już na etapie planowania modyfikacji strony www pod kątem SXO trzeba przygotować sposoby testowania wprowadzanych rozwiązań. Należy przy tym opracować hipotezy i stworzyć wszystkie możliwe warianty testowe. Weryfikacja jest ważna, gdyż bez niej trudno zaplanować w pełni efektywne działania poprawiające konwersję. Jedną z jej form jest analizowanie mapy ciepła. To badanie pokazujące, w jaki sposób użytkownicy zachowują się po przejściu na stronę i które jej elementy są najbardziej popularne. Należy pamiętać, że mapy ciepła to nie eye tracking. Śledzi on ruch gałek ocznych, w tym celu trzeba użyć specjalistycznego sprzętu. Mapę ciepła opracowuje się przy użyciu narzędzi analitycznych, które badają ruchy kursora (np. HotJar lub Crazy EGG).
Pomocne są także m.in. analizy A/B podstron pokazujące, które rozwiązanie jest bardziej efektywne. Takie testy w przypadku optymalizacji SXO odgrywają wyjątkowo istotną rolę. Dzięki nim można podjąć świadome decyzje w zakresie zmian wprowadzanych w obrębie strony, dlatego nie należy ich pomijać. Inaczej może się okazać, że przeprowadzona optymalizacja nie zapewni tak znaczących efektów, jak było to zakładane przed rozpoczęciem pracy. Testy wskazują ewentualne błędy i elementy, które wymagają poprawy, co umożliwia przeprowadzenie skuteczniejszej optymalizacji.
Podczas tworzenia strategii SXO koniecznością jest określenie potrzeb strony. Choć te podstawowe to wyższa konwersja i lepsza widoczność, każda firma decydująca się na taką optymalizację ma też inne punkty do osiągnięcia. Tu dużo zależy choćby od branży. Celem biznesowym może być też np. zwiększona sprzedaż określonego produktu lub całej kategorii produktów, lepsza rozpoznawalność we wskazanej grupie docelowej czy zdobycie zaufania i zyskanie lojalności klientów.
Optymalizacja SXO nie jest procesem, na który wystarczy poświęcić jedynie kilka godzin. Wymaga dużo pracy i wytrwałości, ale uzyskane dzięki niej korzyści dowodzą, że warto zdecydować się na takie rozwiązanie. Wdrożenie działań z tego obszaru nierzadko wiąże się z koniecznością przebudowy całej witryny. Zmiany wprowadza się zarówno w obrębie samej treści czy fraz kluczowych, jak i funkcjonalności, a nawet wyglądu. Trzeba pamiętać, że wpływ na doświadczenia użytkowników może mieć każdy, nawet z pozoru nieistotny szczegół jak np. kolorystyka lub zbyt mały przycisk CTA.
To, że optymalizacja SXO jest czasochłonna, wynika m.in. z jej kompleksowości. Strategia obejmuje wiele różnych działań, a są to:
Podobnie jak przy wdrażaniu strategii SEO, działania z zakresu SXO nie zapewnią natychmiastowych rezultatów. Czas oczekiwania na efekty jest uzależniony od branży i wielu innych czynników, ale średnio już po ok. 3-6 miesiącach można dostrzec pierwsze korzystne zmiany. Podczas planowania optymalizacji SXO należy uwzględnić zarówno tę kwestię, jak i koszty wynikające z podjęcia tego typu działań. Trudno precyzyjnie oszacować budżet, jakim powinna dysponować firma. Istotną rolę odgrywa tu aktualny stan witryny, jej wielkość, historia i reputacja, a także konkurencyjność fraz kluczowych dla danej branży. Jednak nie ma wątpliwości co do tego, że inwestycja w strategię SXO jest słuszna. Znaczenie tego obszaru będzie wciąż rosło, a jest to związane z ciągłym rozwojem internetu i nowoczesnych technologii.
Coraz więcej osób zastanawia się, kto powinien zdecydować się na wdrożenie Search Experience Optimization. Optymalizacja pod tym kątem jest wskazana w szczególności biznesom działającym w branży e-commerce. To pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencji, a jednocześnie dostosowanie swojej platformy sprzedażowej do potrzeb i oczekiwań klientów. Jednak warto podkreślić, że SXO jest właściwą strategią również dla każdej innej witryny. Połączenie SEO i UX pozwala na zdobycie uwagi odbiorcy, zachęcenie do odwiedzenia strony i pozostanie na niej na dłużej w celu wykonania pożądanej akcji.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.