Na skróty
Zakres pozycjonowania jest bardzo szeroki, obejmuje zarówno działania w obrębie strony, jak i poza nią – optymalizacje i link building. W ramach danej strategii pracujemy m.in. nad odpowiednim designem, nawigacją, responsywnością, strukturą adresów URL, kodem witryny, jej szybkością, ale też contentem. Jak odpowiednio wykorzystać jego potencjał? Jakimi zasadami się kierować, aby tworzyć skuteczne treści SEO, które jednocześnie wzbudzają zainteresowanie?
Jeśli nie jesteś specjalistą w tej dziedzinie, może Cię intrygować to, w jaki sposób działa pozycjonowanie contentem, a działa i to efektywnie. Profesjonalnie opracowane treści są w stanie:
• przyciągnąć uwagę docelowych odbiorców – ciekawe, pomocne artykuły blogowe, wyczerpujące opisy produktów i kategorii, atrakcyjne grafiki czy materiały wideo – im bardziej wartościowe i różnorodny content znajduje się na stronie, tym większe szanse na to, że zyska ono grana wiernych użytkowników, którzy będą ją regularnie odwiedzać;
• usprawnić indeksowanie witryny – jakość contentu, jego użyteczność i forma mają znaczenie dla procesu przeglądania i analizowania strony nie tylko przez użytkowników, ale również przez roboty wyszukiwarek. Im lepsza optymalizacja pod kątem SEO, tym sprawniejsza indeksacja;
• rozwinąć link building – teksty na blogu to świetna okazja do wykorzystania możliwości w zakresie linkowania wewnętrznego, z kolei treści takie, jak artykuły sponsorowane, eksperckie, analizy branżowe etc. publikowane w popularnych serwisach o wysokim autorytecie to szansa na naturalne linkowanie zewnętrzne;
• poprawić user experience – jeśli content znajdujący się na stronie jest dostosowany do potrzeb, gustów i oczekiwań docelowych odbiorców, jest to docenione nie tylko przez samych zainteresowanych, ale ma także znaczenie dla oceny witryny przez Google.
Źródło: https://www.semstorm.com/pl/blog/content-marketing/seo-i-content-marketing-jak-na-siebie-wzajemnie-oddzialuja
Treści SEO nie tylko wspierają strategię pozycjonowania, ale realnie wpływają na kilka kluczowych wskaźników, które śledzimy podczas całego procesu działań. O czym mowa? Przede wszystkim o:
• ruchu organicznym – budujemy go wieloetapowo, to złożony proces, który wymaga regularnych, zaangażowanych działań, czyli dokładnie tego, na co powala praca nad contentem. Jeśli profesjonalnie rozwijamy treści, Google wynagradza nasz wysiłek;
• bounce rate – problem wysokiego współczynnika odrzuceń towarzyszy nam, gdy użytkownik trafia na stronę, ale szybko ją opuszcza i tu z pomocą przychodzi wartościowy content, który jest w stanie zachęcić do pozostanie w witrynie. Dzięki niemu możemy zwiększać lojalność użytkowników i wiarygodność firmy/marki;
• konwersji – przekonujący, atrakcyjny content, wezwanie do akcji (CTA), szczegółowe, pomocne informacje etc. – wszystko to może realnie wpłynąć na docelową konwersję, bez względu na to, czy jest nią zapis do newslettera, wypełnienie formularza czy dokonanie zakupu;
Jak w takim razie pozycjonować contentem? Należy pamiętać o najważniejszych optymalizacjach. Niewątpliwie znaczenie ma wykorzystaniu fraz kluczowych – odpowiednio zróżnicowanych (short tail i long tail), umiarkowanie konkurencyjnych, które dają szansę na znalezienie własnej niszy. Należy pamiętać o umiarze – przesycenie frazami to poważny błąd w świecie SEO, który może negatywnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. W przypadku teksów liczy się m.in.: ich optymalna długość (zwłaszcza w przypadku opisów kategorii, produktów etc.), poprawna struktura nagłówków (H1, H2 itd.), unikalność treści (ich zdublowanie grozi karami nałożonymi na witrynę przez Google), dodanie znaczników title i description (o określonej objętości, ze słowami kluczowymi, CTA etc.) czy dodanie linków wewnętrznych. Znaczenie ma także to, w jakiej formie pojawią się na stronie grafiki, infografiki, zdjęcia itp. Warto zwrócić uwagę na ich jakość, rozmiar (zbyt duże negatywnie wpłyną na szybkość strony – kluczową na oceny witryny), format, dodanie atrybutów alt oraz title (ważnych również w procesie indeksowania strony) itp. Jeśli zależy nam na skuteczności, należy pamiętać także o świeżości i aktualności contentu – regularność dodawania nowych treści – np. na blogu firmowym, dbanie o potrzebne modyfikacje i udoskonalenia z pewnością wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie. Liczy się także wartość i użyteczność – content powinien wzbudzać zainteresowanie użytkowników, być pozbawionych wszelkich błędów (merytorycznych, stylistycznych etc.), a jednocześnie być przydatny. Jest to istotne nie tylko pod kątem user experience (użytkownik chce szybko znaleźć na stronie interesujące go informacje), ale i pod kątem oceny strony (te kwestie uwzględnione są w czynnikach rankingowych Google).
Jest kilka elementów, które są niezwykle istotne. Wśród nich jest długość tekstu. Jeśli Twoje treści są dopasowane do odbiorcy i merytoryczne, to nie będą krótkie. Nie warto wydłużać tekstów poprzez tak zwane “lanie wody”, ale jednak długość treści ma znaczenie. Neil Patel udowadnia, że dłuższe treści mają więcej linków zwrotnych:
Źródło: https://neilpatel.com/blog/longer-content-ranks-better/
Warto więc podczas pisania skupić się na tym, aby tekst wyczerpywał dany temat i był odpowiednio szeroko przedstawiony. Boisz się, że Twoje teksty będą zbyt długie? Napisane w odpowiedni sposób będą chętnie czytane, bez względu na długość. Wystarczy, że dasz odbiorcy wartość.
Treści SEO, jeśli mają być skuteczne, powinny przyciągać uwagę, zachęcać do pozostania na stronie i do kolejnych odwiedzin. Innymi słowy: powinny angażować. Dzięki temu wesprzemy także działania marketingowe – content będzie chętnie udostępniany w mediach społecznościowych, co pozytywnie wpłynie na wizerunek marki i zbuduje rozgłos. Aby uzyskać taki efekt, warto:
• dostosowywać content do docelowego odbiorcy – musimy wiedzieć, do kogo się zwracamy, co jest w stanie zainteresować naszego odbiorcę, jakie ma nawyki w sieci, co wydaje się mu atrakcyjne etc.;
• szukać oryginalności – jeśli tylko powielamy rozwiązania, które wszyscy już znają z innych stron internetowych (kopiujemy tematy artykułów, dodajemy powtarzalne grafiki itp.), nie jesteśmy w stanie przykuć uwagi;
• podglądać działania konkurencji – warto wiedzieć, co działa w przypadku konkuren-cji, np. które treści są najpopularniejsze, do jakich tekstów chętnie powracają użyt-kownicy etc., wszystko to można wykorzystać w udoskonaleniu własnej strategii con-tentowej;
• testować i zmieniać treści – metoda prób i błędów świetnie sprawdza się w rozwija-niu contentu. Jeśli coś nie działa – nic straconego, warto pamiętać, że czasem wy-starczą drobne modyfikacje, aby uzyskać upragniony efekt i zaciekawić odbiorcę;
• śledzić trendy – głośne tematy branżowe, newsy, ciekawostki – to wszystko może skusić użytkowników, jeśli tylko będziemy na bieżąco zdobywać informacje i prezen-tować je w atrakcyjnej formie;
• monitorować wyniki – aby podążać w dobrym kierunku, trzeba cały czas sprawdzać efekty, śledzić, które treści cieszą się największym zainteresowaniem, a które nie spełniły swojej funkcji – to najlepszy sposób na ciągłe doskonalenie contentu.
Według badań Backlinko wyższa ocena publikowanych treści ma bardzo duży wpływ na ranking w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, iż warto nie tylko umożliwiać odbiorcom ocenę, ale również zachęcać ich do stawiania wysokich ocen.
Źródło: https://backlinko.com/search-engine-ranking
Opisy produktów, usług, kategorii, firmy – dotyczą one każdej strony e-commerce i mają duże znaczenie, nie tylko ze względu na ich walory informacyjne. Każdy tego typu opis jest w stanie pozytywnie wpłynąć na strategię SEO, jeśli tylko przygotowany jest profesjonalnie, z uwzględnieniem aktualnych wytycznych Google. Jak opracować tego rodzaju treści, aby osiągnąć pożądany efekt i poprawić swoją widoczność w wynikach wyszukiwania? Dlaczego są one tak istotne?
Opisy produktów lub kategorii pod SEO to teksty pisane i konstruowane w taki sposób, aby skutecznie wspierać pozycjonowanie strony internetowej. Od razu podkreślmy – nie chodzi wyłącznie o ten jeden cel, pisanie z myślą: „muszę poprawić widoczność mojej witryny”. Opisy na stronie, same w sobie, są po prostu potrzebne – informują o szczegółach oferty, o profilu działalności, tym, co wyróżnia daną markę etc. O co więc chodzi? O łączenie celów, czyli z jednej strony przekazanie wszystkich kluczowych treści, na których nam zależy, a z drugiej o ich umiejętną optymalizacja pod kątem SEO. Dlatego też, jeśli nie mamy wiedzy i umiejętności w tym zakresie, warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy zapewnią efektywność działania. W ten sposób wykorzystamy potencjał, jaki kryje się w każdym rodzaju opisów, który możemy uwzględnić. Jeśli np. prowadzimy sklep internetowy i niedbale opracujemy treści, które znajdą się na stronie (np. zdublujemy opisy kategorii), możemy m.in. nieświadomie negatywnie wpłynąć na ruch w witrynie, a nawet obniżyć współczynnik konwersji – stawka, o która walczymy, jest więc wysoka.
Jednym z pomocnych i istotnych rodzajów treści, na którym należy się skupić, są opisy pro-duktów. Dlaczego wymagają one odpowiedniego zaangażowania? Co najmniej z kilku powodów, m.in. dlatego, że:
• są one w stanie zbudować przewagę nad konkurencją – nie każdy e-sklep koncentruje się na kwestii opisów, warto potraktować to jako okazję do wyróżnienia się w branży, zwłaszcza, że e-commerce to rynek, który dynamicznie się rozwija i na którym oraz trudniej osiągnąć sukces biznesowy;
• są w stanie wpłynąć na sprzedaż – to, jak zaprezentujemy naszą ofertę, jakie korzyści przedstawimy w treści opisów, w jaki sposób przekonamy do zakupu, będzie miało znaczenie w statystykach sprzedaży;
• mogą zwiększyć ruch organiczny i poprawić ranking witryny w wyszukiwarkach – bez względu na to, z jakich kampanii reklamowych typu pay-per-click korzystasz, ruch organiczny zawsze będzie pełnił znacząco rolę w sukcesie Twojego biznesu. Optymalizacja opisów pod kątem SEO jest w stanie realnie wpłynąć na jego poprawę;
• mogą zredukować bounce rate – współczynnik odrzuceń może okazać się prawdziwą zmorą w e-handlu, którą jesteś w stanie pokonać, jeśli stworzyć angażujące, przyciągające uwagę użytkownika opisy;
• poprawiają user experience – Twoim docelowym odbiorcom zależy na tym, aby zdobyć wszelkie potrzebne informacje szybko, łatwo i wygodnie. Profesjonalna forma i treść i opisów z pewnością zwiększy komfort użytkowników;
• budują zaufanie klientów – jeśli dokładnie wiemy, co kupujemy, bazujemy na konkretach, użytecznych informacjach etc., w naturalny sposób ufamy firmie, z która mamy do czynienia;
• wpływają na pozytywny wizerunek marki – to, jak opisujemy swój asortyment, ma znaczenie w odbiorze marki, przejmujemy w ten sposób kontrolę nad tym, jak się prezentujemy, na jakie aspekty oferty chcemy zwrócić uwagę etc.
A jak to się robi w praktyce? Jakie kwestie należy uwzględnić, aby opisy produktów spełniły swoją funkcję? Warto pamiętać m.in. o:
• pełnej specyfikacji – z jakim produktem mamy do czynienia, jakie ma cechy (rozmiar, kolor, wymiary, skład, cena etc.) itd. Pisz według zasady „od ogółu do szczegółu” – rozpocznij od najważniejszych informacji, które przykują uwagę, nie zapominaj jednak o opisie wszelkich cech produktu, które mogą interesować potencjalnego klienta;
• kwestiach formalnych – stosuj podział na akapity, wypunktowania i inne wyróżniki tekstu, które sprawią, że użytkownik szybko i bezproblemowo zapozna się z danymi, które są dla niego istotne;
• języku korzyści – pamiętaj, aby przestawić konkretne profity wynikające z zakupu danego produktu, tekst opisu ma potencjał perswazyjny, wykorzystaj go! Napisz o tym, co wyróżnia dany produkt, co stanowi o jego wyjątkowości etc.;
• zdjęciach – zilustruj opis atrakcyjnymi, wysokiej jakości fotografiami, które pozwolą przyjrzeć się wszelkim detalom, dokładnie ocenić jakość towaru i jego dostosowanie do indywidualnych potrzeb;
• recenzjach i opiniach klientów – daj użytkownikom szansę zapoznania się z zewnętrzną oceną Twojego asortymentu, udowodnij swoją wiarygodność;
• odpowiedniej długości tekstu – nie bądź zbyt skąpy w treści. Jeśli chcesz przekonać do zakupu, przekazać wszystkie istotne informacje, potrzebna jest do tego odpowiednia objętość tekstu;
• dostosowaniu treści do docelowego odbiorcy – gusta, potrzeby i oczekiwania Twoich potencjalnych klientów mają znaczenie, uwzględnij to w tworzeniu opisów.
W pierwszej kolejności warto przede wszystkim zadbać o poprawę treści na najlepszych stronach według przychodów. Można je odnaleźć w bezpłatnym narzędziu Google Search Console:
Żródło: https://ahrefs.com/blog/ecommerce-seo/
Jak w takim razie dostosować treść pod tym kątem? Należy wziąć pod uwagę m.in.:
• frazy kluczowe – z uprzednio opracowanej biblioteki fraz kluczowych (zarówno short tail, jak i long tail), powinny być naturalnie wplecione w treść. Należy absolutnie unikać przesycenia frazami, może to przynieść efekt odwrotny od zamierzonego;
• tytuły i meta opisy – każdy opis powinien zawierać te elementy, są one ważne za-równo dla użytkowników, jak i robotów indeksujących, trzeba pamiętać o ich odpo-wiedniej długości, jak również skuteczności – powinny zachęcać użytkownika do działania;
• nagłówki hierarchiczne – forma opisu ma znaczenie dla jego przejrzystości, jest także uwzględniania podczas indeksacji, dlatego nie należy odpowiednio wyróżniać po-szczególne elementy opisu za pomocą nagłówków H1, H2 etc.
• poprawność – wszystkie treści, które pojawiają się na stronie, powinny być w stu procentach bezbłędne, ma to znaczenie dla wizerunku firmy, jak również jest brane pod uwagę w ocenie witryny;
• unikalność – jakiekolwiek powielenie treści, choć dla niektórych kuszące, może po-skutkować karą nałożoną na witrynę przez Google;
• wartość – uwzględnienie fraz kluczowych, meta opisów etc. będzie bezużyteczne, je-śli dany opis okaże się bezwartościowy dla użytkownika, pod tym kątem wszelkie treści ocenia także Google.
Opisy produktów łatwo zbagatelizować, ale jeśli zostaną one precyzyjnie opracowane, są w stanie w istotny sposób wpłynąć na rozwój witryny. Warto potraktować je jako inwestycję, która z pewnością się zwróci.